رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۷

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در ایران

«دولت‌های فرومانده»
«دولت‌های فرومانده» نوشته نوام چامسکی با ترجمه‌ اکرم پدرام‌نیا از سوی نشر افق در ۲۰۰۰ نسخه منتشر شد.

اساس این کتاب این گفته است که «دولت متجاوز، مستبد، ستمگر یا دیکتاتور هم ازجهتی فرومانده به شمار می‌آید، دست‌کم بر اساس معیارهای حقوق بین‌الملل مدرن امروز.»

چامسکی در بخشی از کتاب نوشته است: «آلمان نازی و شوروی استالینیستی، بر اساس هیچ معیاری ضعیف نبودند، اما در تاریخ، به تمام و کمال، شایسته عنوان دولت‌های فرومانده‌اند. می‌توان گفت شاخصه دولت ‌فرومانده، درماندگی در‌ فراهم آوردن امنیت برای مردم خود، تضمین حقوق در وطن و خارج ازآن یا حفظ نهادهای دموکراتیک کارآمد (نه صرفاً قراردادی) است.»

به باور نویسنده، مفهوم دولت فرومایه، شامل دولت‌های قانون‌شکن هم می‌شود، «دولت‌هایی که قوانین بین‌الملل را که طی سال‌ها با دقت وضع شده، اما در اثر بدعت‌گذاری‌های ایالات متحده در هم شکسته شده‌اند، نادیده می‌گیرند.»


چامسکی معتقد است که بخشی از ویژگی‌های دولت‌های فرومانده حتی در دولت آمریکا هم قابل شناسایی است؛ «یکی از این ویژگی‌ها ناتوانی یا عدم تمایل حاکمیت آمریکا در زمینه حفاظت از شهروندان خود است، حفاظت از آنها در برابر ردیابی و تجاوز یا حتی احتمالا نجات از نابودی. ویژگی دیگر، گرایش آنها به این که خود را مافوق قانون داخلی یا حقوق بین‌الملل می‌دانند و در نتیجه آزادند که از حریه تجاوز و خشونت استفاده کنند.»

آورام نوآم چامسکی (متولد ۱۹۲۸ فیلادلفیا) زبان‌شناس، فیلسوف آنارشیست و نظریه پرداز یهودی-آمریکایی است. نظریه معروف وی دستور زایشی- گشتاری است که در دهه ۶۰ میلادی انقلابی در زبانشناسی معاصر ایجاد کرد. تا پیش از نظریات وی از ماهیت زبان و چگونگی یادگیری زبان توسط انسان درک درستی وجود نداشت.

وی استاد بازنشسته دپارتمان فلسفه و زبان‌شناسی موسسه تکنولوژی ماساچوست آمریکا است.
چامسکی همچنین، مقالات متعددی در زمینه نقد سیاست‌های خارجی دولت آمریکا دارد.

«دموکراسی بازدارنده»، «نئولیبرالیسم و نظم جهانی»، لآمریکای بزرگ و حقوق بشر»، «سلطه یا بقا»، «۱۱ سپتامبر» و ...برخی از آثار سیاسی او هستند.

قیمت این کتاب، ۸۵۰۰ تومان است.

«اخلاق و پیشرفت»
«اخلاق و پیشرفت، ارزش‌های نوین در جهان انقلابی» نوشته هوارد سلزام با ترجمه مجید مددی از سوی نشر ثالث در ۲۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

نویسنده در مقدمه کتاب می نویسد: «علم اخلاق به درستی زمانی آغاز می‌شود که انسان به جستجوی زمینه معقولی برای قوانین پذیرفته شده رفتار برآمد، زیرا دیگر نمی‌توانست از این قوانین که صرفا از نظر سنتی مقدس بودند پیروی کند. این جستجو با این سوال آغاز شد که چرا این درست است و آن نادرست و با این پرسش‌ها که چه چیز بهتر است و چرا بهتر است، ادامه یافت.»

فرض مطرح شده در این کتاب این است که معیارها وشیوه‌های رفتاری متداول در اکثر نقاط جهان، بستگی چندانی به نظریه‌های جهان‌‌شمول مبنی بر این که زندگی خوب و سعادت‌آمیز چیست، ندارند. «تصورات ذهنی انسان‌ها از درست و نادرست، بهتری و بدتری، سرانجام به وسیله شرایط مادی آنها تعیین می‌شود.»


سلزام در توضیح، آورده است: «اکنون انسان‌ها در سرتاسر جهان، از الگوهای ثابت و شیوه‌های کهن و جاافتاده رفتاری، روی برتافته‌اند و با تصوری آرمانی که از یک زندگی آزاد از فقر و جهالت به دست آورده‌اند، در کار آفرینش علم اخلاق جامع‌تر و پربارتری هستند که بتواند حداکثر شرایط و امکانات را برای شکوفایی استعدادهای آنها فراهم آورد.»

وی درباره گسترش قلمرو اخلاقی نیز افزوده است: «در حال حاضر اخلاق و علم و تکنولوژی چنان به هم بافته و یکی شده‌اند که چون تار و پود امکان جداکردنشان از یکدیگر نیست. قلمرو اخلاق به همراه پیشرفت علم و تکنولوژی که امکانات جدیدی را برای چیرگی انسان بر محیط خویش فراهم می‌آورد، توسعه می‌یابد.»

فصل‌های کتاب عبارتند از: «انسان حیوانی اخلاقی»، «داوری‌های اخلاقی و چگونگی شکل‌گیری آنها»، «دگرگونی اخلاقی در جهان در حال تغییر»، «مسئولیت فردی و صداقت انسانی»، «هدف‌ها و وسیله‌ها: کدامیک دیگری را توجیه می کنند؟» و «مفهوم پیشرفت».

قیمت این کتاب، ۴۰۰۰ تومان است.

کتاب‌های چاپ شده در غرب

«جنگ پنهان با ايران»
«جنگ پنهان با ايران» عنوان کتابی است از روزنامه‌نگار دست راستی اسرائيلی رونن برگمن که به وسيله انتشارات وان وردلد پابليکيشن در بريتانيا منتشر شده است.

رونن برگمن با نوشتن کتاب «‌جنگ پنهان با ايران»، قصد دارد با کنار هم گذاشتن اسناد و مدارکی که از منابع مختلف امنيتی اسرائيل و غرب به دست آورده، ثابت کند که رژيم ايران در صدد توليد بمب هسته‌ای است و به دولت‌های اسرائيل و غرب هشدار می‌دهد که بايد از آن بيمناک باشند.

نويسنده که گزارشگر امنيتی ارشد روزنامه اسرائيلی دست راستی يديوث آرونوث و استاد روزنامه‌نگاری تحقيقی دانشگاه تل‌آويو است، ظاهراً امکان دسترسی به بسياری از منابع امنيتی دولت اسرائيل را داشته و توانسته با برخی از ماموران امنيتی بلند پايه موساد در اين زمينه گفت و گو کند.

وی تا کنون مقاله‌های زيادی در باره تاريخ نظامی‌گری اسرائيل، حماس، حزب‌الله و ايران منتشر کرده و در اين مقالات،‌ همواره ايران را بزرگ‌ترين حامی نيروهای تروريستی قلمداد کرده است.

برگمن در اين کتاب، دولت ايران را نه تنها دولتی تروريست، بلکه بزرگ‌ترين مسئله امنيتی دنيای غرب دانسته و معتقد است که باوجود تمام تلاش های سازمان‌های امنيتی غرب مثل سيا، موساد و ام آی سيکس برای برملا کردن طرح هسته‌ای ايران، رژيم حاکم بر ايران موفق شده، غرب را فريب داده و پروژه ساخت سلاح هسته‌ای خود را پيش ببرد.

وی مدعی است که حکومت اسلامی ايران درطول اين سی سال از زمان روی کار آمدن، همواره با تمام توان خود از ترور پشتيبانی کرده و در حال حاضر نيز اسپانسر اصلی ترور در جهان است.

در حالی که تا‌کنون هيچ سند و مدرک موثقی دال بر ارتباط نيروهای القاعده با ايران و پشتيبانی ايران از عمليات انتحاری تروريست‌های القاعده و گروه‌های افراطی سنی در خاورميانه و نقاط ديگر جهان، منتشر نشده، آقای برگمن در اين کتاب ادعا می‌کند که ايران و نماينده او در لبنان يعنی حزب‌الله لبنان با کمک القاعده و گروه‌های تروريستی سنی، عمليات تروريستی در منطقه خاورميانه را سازماندهی و اجرا می‌کنند.


اما از طرفی کتاب برگمن نشان می‌دهد که باوجود تصور عمومی، بين ايران و متحد او در لبنان يعنی حزب‌الله از يک سو و سرويس‌های امنيتی غرب و موساد، همواره نبردی به صورت پنهان جريان داشته و آقای برگمن دارد در واقع داستان کامل اين نبرد را از ديد خود و بر اساس منابعی که در اختيار دارد، روايت می‌کند.

برگمن هم‌چنين ادعا می‌کند که غرب تا حدودی موفق شده، از دستيابی رژيم ايران به بمب هسته‌ای جلوگيری کند. در اين زمينه وی به لو رفتن ماهيت برخی شرکت‌های تامين کننده لوازم هسته‌ای به ايران در غرب اشاره می‌کند.

يکی ديگر از ادعاهای عجيب آقای برگمن در اين کتاب، اين است که بين فوريه و مارچ ۲۰۰۷ سه هواپيمای متعلق به سپاه پاسداران ايران که حامل تعدادی از ماموران امنيتی مربوط به پروژه هسته‌ای ايران بودند، دچار سانحه هوايی شده و از بين رفتند.

او هم‌چنين به فردی به نام اردشير حسين‌پور اشاره می‌کند که متخصص الکترو مگنتيک بود و در نيروگاه هسته‌ای اصفهان کار می‌کرد و در ژانويه ۲۰۰۷ در آپارتمانش به قتل رسيد.

برگمن می‌نويسد که عمليات دولت اسرائيل بر عليه فعاليت هسته‌ای ايران، بسيار کند و نارسا بوده اما با اين حال آن‌ها توانسته‌اند شش سال زودتر از افشای عمومی برنامه هسته‌ای ايران از آن سر دربياورند.

به نوشته برگمن، دو مامور اسرائيلی در سال ۱۹۹۶ در قالب توريست به نطنز سفر کرده و مقداری از خاک اطراف نيروگاه هسته‌ای ايران در اين منطقه را برداشته و در کفش‌های خود ريخته و برای آزمايش راديو اکتيو با خود به اسرائيل برده‌اند.

وی هم‌چنين از قول علي‌رضا عسگری، يکی از مقامات امنيتی ايران در دوره خاتمی که به غرب پناهنده شد، نقل می‌کند که ايران به کمک سوريه و کره شمالی قصد ساختن بمب هسته‌ای را دارد.

کتاب «جنگ پنهان با ايران» نوشته رونن برگمن با قيمت ۱۶.۹۹ پوند در لندن منتشر شده است.

«ما اروپايی‌ها؟ رسانه، بازنمايی‌ها و هويت»
«ما اروپايی‌ها؟ رسانه، بازنمايی‌ها و هويت» نام مجموعه مقالاتی است که با ويراستاری ويليام اوريشيو از طرف نشر اينتلکت بريتانيا منتشر شده است.

اين کتاب به بررسی رابطه بين رسانه‌های گروهی و هويت اروپايی و نحوه بازنمايی اين هويت در رسانه‌های معاصر می‌پردازد.

به اعتقاد نويسندگان اين مقالات، ‌در مرکز اين رابطه ديناميک، انسان اروپايی قرار دارد که خود سازنده و مصرف‌کننده اين رسانه است و بر سر هويت و وابستگی چانه می‌زند.


اين مجموعه مقاله نشان می‌دهد که چگونه در اروپا، قوميت‌ها، مذهب‌ها، سليقه‌ها، نسل‌ها و زبان‌ها بر روی هم می‌لغزند و با افراد رابطه تعاملی برقرار می‌کنند و جوامع مختلف را می‌سازند.

نويسندگان اين مقالات با استفاده از فيلم‌ها، برنامه‌های تلويزيونی، عکس‌ها، رمان‌ها و مطبوعات، به بحث پيرامون گروه‌گرايی های جديد در جوامع اروپايی پرداخته‌اند که نه مفهوم فرد را در نظر می‌گيرد و نه مفهوم جمع را به عنوان يک ملت بلکه هويت‌هايی متعدد، لغزنده و قابل تغييرند.

برخی از مقالات نيز بر روی روابط تعاملی بين تاريخ و حافظه که به زمان حال معنی و شکل می‌دهند، متمرکز شده‌اند.

«ما اروپايی‌ها؟ رسانه، بازنمايی‌ها و هويت» با ويراستاری ويليام اوريشيو با قيمت ۱۹.۹۵پوند از سوی انتشارات اينتلکت منتشر شد.

«سينمای مدرن لبنان»
«سينمای لبنان، تخيل جنگ داخلی و مابعد آن» نوشته لينا خطيب استاد سينمای جهان در دانشگاه رويال هالووی لندن، کتابی است که به بررسی سينمای مدرن لبنان در پرتو جنگ داخلی اين کشور می پردازد.

به اعتقاد نويسنده، تقريباً اکثر فيلم‌های لبنانی که از ۱۹۷۵ به بعد در لبنان توليد شده‌اند، موضوع آن‌ها به نوعی به جنگ داخلی لبنان مربوط بوده است.

لينا خطيب در اين کتاب بيروت ۱۹۷۵ را به عنوان نقطه آغاز بررسی خود قرار می‌دهد و سينمای لبنان را از آن تاريخ تا امروز دنبال می‌کند.


اين کتاب يکی از معدود آثاری است که به زبان انگليسی در باره سينمای لبنان در غرب منتشر شده و نه تنها شناخت جامعی از اين سينمای کمتر شناخته شده در غرب ارائه می‌دهد، بلکه به بررسی تاثير سياست و هويت در آثار سينماگران لبنانی می‌پردازد.

خطيب نشان می‌دهد که لبنان و مردم آن چگونه در فيلم‌های سينماگرانی چون جوسلين ساب، غسان سلحب و زياد دوايری تصويرشده‌اند و اهميت سينما نزد ملت لبنان تا چه اندازه است.

خطيب در سينمای مدرن لبنان، نشانه‌های هويت قومی و انديشه‌های ناسيوناليستی عرب را از منظر سياسی- اجتماعی جستجو می‌کند.

از لينا خطيب قبلاً کتاب «‌فيلم‌سازی در باره خاورميانه مدرن» به وسيله انتشارات آی بی توريس يعنی ناشر همين کتاب منتشر شده بود.

سينمای لبنان با قيمت ۱۶.۹۵ پوند در بريتانيا منتشر شده است.

Share