رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۷

جلوگیری از ورود گیرت ویلدرز به بریتانیا

بریتانیا به رهبر حزب آزادی هلند، به خاطر عقاید ضد اسلامی‌اش اجازه ورود به خاک این کشور را نداد.

گیرت ویلدرز نماینده پارلمان هلند در واکنش به این ممنوعیت گفته است که سعی می‌کند امروز پنجشنبه وارد بریتانیا شود.

ویلدرز به اتهام «اشاعه نفرت علیه مسلمانان» در هلند تحت محاکمه است.

مکسیم ورهاگن، وزیر خارجه هلند در گقتگو با همتای بریتانیایی خود از این تصمیم لندن اظهار تاسف کرده است.

دولت بریتانیا معتقد است که رفتار ویلدرز موجب به «خطر افتادن آرامش و امنیت جامعه بریتانیا» است.

ممانعت از ورود نماینده پارلمان هلند به بریتانیا براساس قانونی که به اعضای اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد مانع از ورود افرادی که ممکن است امنیت اجتماعی آنها را مختل کند، شوند، به اجرا گذاشته شده است.


آقای ویلدرز به دعوت یک عضو مجلس اعیان بریتانیا به این کشور دعوت شده بود تا فیلمی که درباره قرآن ساخته را در مجلس اعیان به نمایش بگذارد.

فیلم این نماینده پارلمان هلند که «فتنه» نام دارد، باعث خشم مسلمانان جهان شده است.
این فیلم سال گذشته میلادی پس از آن‌که اجازه اکران عمومی نیافت، در اینترنت پخش شد.

دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌هایی به محتوای این فیلم اعتراض کرده بودند.

این فیلم پانزده دقیقه‌ای، در بخش اول خود به صورت متناوب آیه‌ای از قرآن را تلاوت می‌کند و سپس رابطه میان مضمون آیه را با خشونت‌های تروریستی یا اندیشه‌های افراطگرایانه برجسته می‌سازد.

به طور مثال در آغاز فیلم صفحه‌ای از قرآن باز می‌شود و آیه‌ای قرائت می‌شود که در آن «مؤمنان ترغیب به دشمنی با دشمنان الله می‌شوند» و سپس تصاویری از جمله برخورد هواپیماها به برج‌های مرکز جهانی تجارت در نیویورک به نمایش در می‌آید.

صحنه‌هایی از بمب‌گذاری‌های لندن و مادرید و قتل یک کارگردان هلندی نیز در فیلم آمده است.

ممانعت از ورود نماینده پارلمان هلند به بریتانیا براساس قانونی که به اعضای اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد مانع از ورود افرادی که ممکن است امنیت اجتماعی آنها را مختل کند، شوند، به اجرا گذاشته شده است

فیلم، در صحنه‌هایی نیز، قمه خوردن کودکان شیعه عراقی توسط مادرانشان در عاشورا و اعدام زنی افغان توسط طالبان در زمین فوتبالی در کابل را نشان می‌دهد.

در بخش دوم، فیلم بر حضور مسلمانان در هلند و اروپا متمرکز می‌شود و تفاوت باورهای دینی آنان را درباره زناکاران و جهاد و روابط همجنسگرایانه برجسته می‌سازد و آن‌ها را به عنوان خطری برای جوامع اروپایی مطرح می‌کند.

در این فیلم کوتاه که «فتنه» (Fitna) نام‌گذاری شده روایت کلامی وجود ندارد و فیلم صرفاً با کنار هم گذاشتن آیات و صحنه‌هایی از فیلم‌های تلویزیونی مختلف و یا بریده روزنامه‌ها روایت خود را پیش می‌برد.

در این فیلم، صحنه‌هایی از ویدئوهای سر بریدن غربی‌ها توسط افراد گروه القاعده، سخنرانی‌های شدیداللحن خطبای اسلامی از شبکه تلویزیونی اقرء عربستان سعودی و صحنه‌های مربوط به کشته شدن تئو فان خوخ (ون گوگ) کارگردان هلندی، به دست یک مراکشی مسلمان گنجانده شده است.

پس از آن تصاویری از رهبران ایران از جمله محمود احمدی‌نژاد، پخش می‌شود که وعده می‌دهند اسلام تمام جهان را فتح خواهد کرد.

تهدیدهای مختلف نسبت به سیاستمداران ضد اسلامی هلند از دیگر تصاویر این فیلم هستند.

Share
در همین رابطه:

نظرهای خوانندگان

فيلم بسيار خوبي ست.بيننده را با اسلام واقعي آشنا مي كند.بايد فيلم را ديد و به شهامت و آينده نگري خیرت ویلدرز درود فرستاد

-- كاوه ي آهنگر-رشت ، Feb 13, 2009 در ساعت 04:15 PM

به جای این همه قلم‌فرسایی برای شرح فیلم خود فیلم را در سایت‌تان می‌گذاشتید. این طور بهتر به مرادتان می‌رسیدید. هر چند که با شرح فیلم بیشتر شیطنت کردید. در ضمن عنوان خبر هیچ ربطی به شرح فیلم ندارد. روزـ‌ـبه‌ـ‌روز بیشتر ضد اسلام می‌شوید.

-- بدون نام ، Feb 13, 2009 در ساعت 04:15 PM