رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۷
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:

اوباما تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند

علی‌اکبرهاشمی رفسنجانی می‌گوید که آمریکا برای مذاکره با ایران باید «حسن‌نیت» خود را ثابت کند.

به عقیده آقای هاشمی، «لغو تحریم‌ها و محدودیت‌های» ایران از سوی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نخستین گام برای نشان دادن این «حسن‌نیت» است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری که با شبکه تلویزیونی المنار گفتگو می‌کرد، از پایان «کابوس بوش» در جهان خبر داد، اما گفت که هوز نمی‌داند که آیا «کابوس کاخ سفید» تمام شده است یا خیر.

آقای هاشمی گفت که ایران منتظر خواهد بود تا ببنید این «کابوس» چه زمانی از بین خواهد رفت.

به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آمریکا سال‌هاست که درباره مذاکره با ایران سخن می‌گوید و درخواست‌های اخیر، موضوع جدیدی نیست.

آقای هاشمی همچنین گفت که آمریکا و کشور‌های غربی نباید با حقوق ایران مخالفت کنند، چراکه جمهوری اسلامی «تنها به دنبال حق خودش است و هیچ تحریم و تشویقی را نمی‌پذیرد.»


اظهارات آقای هاشمی در حالی ایراد می‌شود که رابرت وود، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ آمریکا گفته است که دست واشینگتن به سوی ایران دراز شده است.

به گفته آقای وود، آمریکا می‌خواهد که ایران نقشی مثبت‌تری در خاورمیانه و آسیای جنوبی بازی کند.
وی افزود که امیدوار است دولت اوباما، مرور سیاست آمریکا در قبال ایران را «هر چه سریع‌تر» تمام کند.

روسای جمهور دو کشور ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر، آمادگی خود برای آغاز مذاکرات مستقیم با یکدیگر اعلام کرده‌اند.

مقام‌های ایران از آقای اوباما خواسته‌اند که برنامه‌های خود درباره آغاز این مذاکرات و نحوه نگرش کاخ سفید به جمهوری اسلامی را مشخص کند.

تهران همچنین اعلام کرده که در انتظار دریافت درخواست رسمی برای آغاز مذاکرات است تا پس از بررسی‌های بیشتر به این درخواست پاسخ بدهد.
ایران و آمریکا در حدود ۳۰ سال است که روابط دیپلماتیک ندارند.

«آمریکا دیپلمات‌ها را آزاد کند»
در پیوند با تحولات مربوط به ایران و آمریکا، منوچهر متکی وزیر خارجه که به عراق سفر کرده است، از مقام‌های کاخ سفید خواست تا «دیپلمات‌های جمهوری اسلامی» را آزاد کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای متکی آزاد شدن این «دیپلمات‌ها» را نشانه «نخستین حرکت در جهت عملی شدن شعار تغییر دولت جدید اوباما» دانسته است.

وزیر خارجه ایران همچنین از مقام‌های عراقی خواست که برای آزادی این افراد تلاش کنند.

یازدهم ژانویه ۲۰۰۷، نظامیان آمریکایی با حمله به ساختمانی متعلق به ایران در اربیل عراق، پنج کارمند جمهوری اسلامی را که ایران می‌گوید دیپلمات هستند، همراه خود بردند.

متکی، آزاد شدن «دیپلمات‌های ایرانی» را نشانه «نخستین حرکت در جهت عملی شدن شعار تغییر دولت جدید اوباما» دانسته است

این در حالی است که مقام‌های نظامی آمریکایی مستقر در عراق اعلام کرده‌اند که این افراد، عضو نیرو‌های اطلاعاتی و نظامی ایران هستند که برای کمک به گروه‌های شورشی در عراق فعالیت می‌کرده‌اند.

این پنج نفر هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند و هنوز معلوم نیست که چه زمانی آزاد می‌شوند.

Share

نظرهای خوانندگان

آقای هاشمی ایکاش برای یکبار هم شده دست بدامان مرد م ایران می شدید. از روزی که امام مبارک و متبرک شما به ایران آمده تا کنون ما ملت حتا یک روز خوش هم ندیده ایم. شما همچون من روزهای « زنده» باد حکومت اسلامی و روز نکبت را از تلفن مبایلتان دریافت کرده اید. گیرم که شما با اوباما کنار آمدید. شما با ما که قربانی سی سال شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل شما هستیم چه خواهید کرد!! آقای هاشمی امیدوارم نمیرید و زنده باشید تا دست مردم واقعی و نه هوچی های اسلام ناب محمد به یقه ی شما برسد. همچنانکه دست شما بیقه ی هزاران و شاید ملیونهای ما رسید. آقای هاشمی رفسنجانی من در این میدان شوش به امید آنروز نشسته ام. صبرم هم زیاد بوده و هست.

-- بدون نام ، Feb 12, 2009 در ساعت 05:00 PM

آقای هاشمی همچنین گفت که آمریکا و کشور‌های غربی نباید با حقوق ایران مخالفت کنند، چراکه جمهوری اسلامی «تنها به دنبال حق خودش است و هیچ تحریم و تشویقی را نمی‌پذیرد.»
tashvigho mitooni napaziri vali tahrim mage daste shomast ?!!!a

-- بدون نام ، Feb 12, 2009 در ساعت 05:00 PM

اباما گفته بود مذاکره بدون قید و شرط نه حال دادن بدون قید وشرط

-- امیر ، Feb 12, 2009 در ساعت 05:00 PM

چقدر حاج آقا مزاح می فرمایند؟ خیلی جالب بود حاج آقا مطمئنا اوباما خواهد گفت hi sir

-- داریوش ، Feb 12, 2009 در ساعت 05:00 PM

حالا اینا شرط گذاشتند.

-- س ، Feb 13, 2009 در ساعت 05:00 PM

آمریکا با این دشواریهای هایی که قبل و بعد از انقلاب برای ایران داشته و با مخالفت با ایران و چراغ سبز به صدام باعث 8 سال جنگ و کشتار مردم بی دفاع ایران شده و سالها به ما چنگ و دندان نشان داده و ...
هر چقدر که ایران شرط بگذارد و هر چقدر که آمریکا امتیاز بدهد باز هم به مردم ایران بدهکار است - حتی اگر تمام تحریمها را بردارد و تمام خسارات ما را بدهد باز به اندازه خون یکی از جوانان این سرزمین نمیرسد

-- پاسخ س ، Feb 14, 2009 در ساعت 05:00 PM