رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۸۷

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

الویت‌های دهه چهارم انقلاب
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «دهه چهارم انقلاب و چند نکته» به ارائه الویت‌های انقلاب ایران در دهه چهارم عمر خود پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «اولین نکته درباره دهه چهارم انقلا ب و ضرورت‌ها و اولویت‌های این دهه، نقد عالمانه و منصفانه سه دهه گذشته است. اگرچه در تاثیر انگیزه‌های دینی مردم مسلمان ایران در انقلاب سال ۵۷ شکی وجود ندارد، اما اداره امور کشور پس از انقلاب در قالب سیاست‌ها، برنامه‌ها و تغییر و تحولات مدیریتی امری کاملا تجربی و قاعدتا قابل بررسی عقلی و علمی است.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «دومین نکته درباره دهه چهارم انقلاب و اولویت‌های آن، ارائه برنامه‌های کمی و قابل سنجش از سوی مسولان و فعالان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای این دهه است. متاسفانه پس از گذشت ۳۰ سال از انقلاب اسلامی، هنوز راهبردهای روشن کمی برای توسعه کشور طراحی نشده است.»

سرمقاله نویس مردمسالاری ادامه داده است: «سومین نکته در برنامه ریزی دهه چهارم، توجه به عامل تغییر و تحولات بین‌المللی و جهانی در سطوح مختلف برنامه‌ریزی است. به عبارتی دیگر لازم است که برنامه‌های این دهه دارای ابعاد جهانی باشند و شاخص‌های اندازه‌گیری نیز از شاخص‌های جهانی تبعیت کنند.»

این روزنامه در پایان آورده است: «چهارمین نکته که در برنامه‌ریزی‌های انقلاب باید مورد توجه باشد، استفاده از ذخایر انسانی است که در طول ۳۰ سال گذشته در چرخه مدیریتی کشور قرار داشته‌اند. متاسفانه ارزش نیروی انسانی و بهره‌وری مناسب، فارغ از مطرح شدن در کتاب‌های مربوط به رشته مدیریت چندان در جامعه ما شناخته شده نیست. این نیروها به راحتی خانه نشین می‌شوند و حتی در کنج عزلت از میان می‌روند.»

متن کامل سرمقاله

تحلیل جبهه انتخاباتی اصلاح‌طلبان
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «براى مشارکت یا برهم زدن»، به تحلیل کاندیداهای اصلاح‌طلبان اختصاص دارد.

کیهان در بخشی از سرمقاله خود آورده است: «حضور کاندیداها در فضای انتخابات باید بر مبنای جمع بندی شفاف شخص «کاندیدا» استوار باشد. اگر کاندیدایی با شناسایی نقاط ضعف و شناسایی مشکلات اولویت‌دار مردم، در خود این توانایی را می‌بیند که برای بهبود وضعیت وارد میدان شود، طبعا ورود او در این میدان تکلیف شرعی و ملی اوست، اما اگر به هر دلیل به این نتیجه نرسیده ولی با اصرار دیگران وارد میدان شود این ورود- به احتمال خیلی زیاد- بازکننده گره مشکلات شهروندان نیست و صدالبته برای باز کردن گره گروه خاص که وی را به میدان فرستاده اند، بوده است!»

این روزنامه ادامه داده است: «فعلا «کاندیدای خاص» بعله را با اکراه گفته است و نیم نگاهی به حضور میرحسین موسوی در انتخابات دارد تا بلکه مفری برای خروج از این مشکل پیدا کند.»

کیهان در پایان نوشته است: «در این بین یک سؤال اساسی وجود دارد؛ آیا کار جریان تندرو در مواجهه با کاندیدای خاص به ترور شخصیت محدود می‌شود؟ هدف تندروها از حضور در عرصه انتخابات بالابردن هزینه نظام است نه سود رساندن به روند آن و به رسمیت شناختن نتایج انتخابات. آیا آنان وقتی در یک روش به بن‌بست می‌رسند به روش دیگر روی نمی‌آورند؟ بعضی از اصلاح طلبان سابقه روشنی! در این خصوص دارند.»

متن کامل سرمقاله

ضرورت توجه به نتایج جراحی‌های اقتصادی
سرمقاله روزنامه قدس هم «الزام‌های بودجه ۸۸» نام دارد و در رابطه با ضرورت توجه به پیامدهای طرح‌های اقتصادی بزرگ نوشته شده است.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «به نظر می‌رسد، انجام یک‌باره طرح تحول اقتصادی ما را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. البته، کالاها متنوع و متفاوتند و برای برخی کالاهایی که امکان اعمال سیاست‌های الگویی و افزایش تدریجی وجود دارد، می‌توانیم با کنترل وارد شده و با مشخص کردن سهم الگوی مصرف، مازاد آن را با قیمت تمام شده محاسبه کرده و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم.»

به نوشته این روزنامه «در بخش تولید و صنعت بخصوص در مورد گازوئیل و حمل و نقل که نقش حیاتی دارند، باید خیلی با احتیاط عمل کرد، چون هنوز اطلاعات کامل و جامعی نداریم که بتوانیم به طرف سهمیه بندی رفته و الگوی مصرف برای آن مشخص کنیم.در مورد این کالاها، حداقل در سال اول باید با احتیاط کامل وارد شد.»

قدس در ادامه افزوده است: «منتهی این کار باید با حداقل آثار منفی انجام شود که به نظر می‌رسد در بخش بنزین، سهمیه بندی تولید داخل و فروش آزاد بنزین وارداتی، بهترین راه حل باشد.
البته، این کار تنها در مورد بنزین صادق است و در مورد گازوئیل نمی توان آن را اعمال کرد، زیرا اساساً ابزار سهمیه بندی گازوئیل را در اختیار نداریم.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «تحلیل سیاسی هفته»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «تاثیرات بسته اقتصادی اوباما بر اقتصاد جهان و ایران»

سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «بودجه ۸۸ آزمونی دیگر»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «مشکلات واحدهای تولیدی»

Share