رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۷
آیت‌الله منتظری با اشاره به انتخابات ایران:

«نام افراد باب میل از صندوق بیرون می‌آید»

آیت‌الله حسینعلی منتظری می‌گوید که در انتخابات نام افراد باب‌ میل جمهوری اسلامی از صندوق بیرون می‌آید.

آقای منتظری که به مناسبت سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب در ایران با روزنامه ماینیچی ژاپن گفتگو کرده، افزوده است این افراد در حال حاضر خود را «به غلط» نماینده مردم می‌دانند.

به گفته این روحانی بلند‌پایه، این افراد «وکیل‌الدوله» هستند و «نه وکیل‏‌المله.»

اظهارات آقای منتظری یکی از صریح‌ترین مواضعی است که در خصوص نحوه برگزاری انتخابات در ایران طی سال‌های اخیر ایراد می‌شود.

آقای منتظری گفته است که «با دخالت‌هاى نارواى ارگان‌هایى انتصابى‏ ‏چون شوراى نگهبان یا برخى نهادهاى نظامى، عملا انتخابات به انتصابات‏ ‏تغییر پیدا کرده است.»

وی اظهار داشته است که در انتخابات‌ جمهوری اسلامی «افراد لایق، انقلابى و کارآمد به‏ ‏بهانه‌هاى واهى بى‌دین و ضد نظام» رد صلاحیت می‌شوند.


اظهارات آقای منتظری دو هفته پس از آن‌که مهدی کروبی رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی نسبت به دخالت نیرو‌های نظامی در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران هشدار داد، ایراد می‌شود.

در انتخابات دور هشتم مجلس شورای اسلامی که اسفندماه سال گذشته برگزار شد، شورای نگهبان قانون اساسی صلاحیت بسیاری از نامزد‌های نزدیک به جریان اصلاح‌طلب را رد کرد.
این اقدام شورای نگهبان با انتقاد برخی شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی در ایران مواجه شد.

ولایت مطلقه فقیه منجر به دیکتاتوری می‌شود
آقای منتظری همچنین در خصوص نظریه ولایت‌فقیه در حکومت جمهوری اسلامی گفت که «ولایت مطلقه‌ای که آقایان آن را فوق قانون‏ ‏مى‎دانند منجر به حکومت فردى و دیکتاتورى مى‎شود.»

این روحانی بلند‌پایه از این‌که براساس قرائت مقام‌های جمهوری اسلامی «ولی فقیه باید در تمام جزئیات کشور حق دخالت داشته باشد» انتقاد کرده و می‌گوید: «‏آقایان فقط ولایت مطلقه فقیه را مورد توجه قرار مى‎دهند و دیگر اصول‏ ‏قانون اساسى را زیر پا مى‎گذارند.»

ایران آزاد‌ترین کشور جهان نیست
آقای منتظری در بخش دیگری از گفتگوی خود، ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی که ایران کنونی را یکی از آزاد‌ترین کشور‌های جهان می‌دانند، رد کرد و افزود: «على‌رغم شعارهاى فعلى مسئولان که گفته‌اند ایران آزادترین کشور دنیاست، چنین مطلبى صحت ندارد.»

به گفته آقای منتظری در جمهوری اسلامی «‏آزادى‌هاى مشروع و مصرح در قانون اساسى به راحتى با مصونیتى که آقایان‏ ‏در برابر قانون و شرع براى خود مى‎پندارند پایمال مى‎شود.»

آقای منتظری گفته است که «با دخالت‌هاى نارواى ارگان‌هایى انتصابى‏ ‏چون شوراى نگهبان یا برخى نهادهاى نظامى، عملا انتخابات به انتصابات‏ ‏تغییر پیدا کرده است»

این مرجع تقلید مذهبی همچنین اظهار داشته است که در ایران «هنوز خیلى از‏ ‏احزاب آزادى ندارند و برخى گروه‌هاى سیاسى چون مخالف سلیقه حاکمان‌اند‏ ‏غیرقانونى شمرده شده‌اند.»

آیت‌الله منتظری که تا مدتی پیش از فوت آیت‌الله خمینی عنوان نایب رهبری را بر عهده داشت و به عنوان جانشین او مطرح بود، پیش از مرگ وی از نیابت برکنار شد.

این مرجع تقلید شیعیان، با سخنرانی شدیداللحنی که ۲۳ آبان سال ۱۳۷۶ (مصادف با ۱۳ رجب) در انتقاد از توان فقهی آیت‌الله خامنه‌ای کرد، منزل و حسینیه‌اش مورد هجوم و تخریب قرار گرفت و به مدت پنج سال در حبس خانگی به سر برد.

حسینیه ‏آقای منتظری هم‌چنان توقیف است و درس‌هاى فقهی وی در‏ ‏محل دفترش برگزار مى‎شود.

Share

«جمهوری اسلامی با قبرها هم برخورد می‌کند»
آیت‌الله منتظری: بهائیت، ارتداد نیست
آیت الله منتظری: احکام دانشجویان غیرشرعی وغیرقانونی است

نظرهای خوانندگان

zendeh baaad,khodayesh negah darad

-- بدون نام ، Feb 9, 2009 در ساعت 07:00 PM

شجاعت ایشان قابل تحسین است.امیدوارم بتوانند با این سخنان گناهان سابق خود را در پیشگاه ملت ایران جبران نمایند . ایشان که امتحان خود را در قدرت دادند قطعا از افراد شاخص تاریخ خواهند ماند .

-- آرش ، Feb 10, 2009 در ساعت 07:00 PM

کاش ذره ای از شجاعت وازاده گی اقای منتظری را دیگر مراجع داشتند که سالانه میلیاردها تومان به عنوان خمس وزکات از این مردم بینوا میگیرند ودر برابر هر ظلم وستمی نظاره گر وخاموشندوای اگر از پس امروز بود فردایی

-- فاطمه ، Feb 10, 2009 در ساعت 07:00 PM

امیدواریم دیگر روحانیون هم کمی صفت روحانیت به خود بگیرند و مانند ایشان کمی از فجایعی را که بدست از دین خواران انجام میگیرد افشا کنند .

-- علی ، Feb 10, 2009 در ساعت 07:00 PM

احسنت به اين شجاعت و صراحت بيان. اما سوال اينه كه اگه ايشون الان به جاي آقاي خامنه اي رهبر بودن، هنوز هم اينقدر صادقانه حرف مي زند؟

-- خشايار ، Feb 10, 2009 در ساعت 07:00 PM

فقیه عالی قدر، جوانان این مرز و بوم با همه وجود به شما عشق ورزیده، حضرت عالی را نمونه بارز ظلم ستیزی، شجاعت و دیانت می دانند. درود بر تو

-- amin ، Feb 10, 2009 در ساعت 07:00 PM

واللا چی بگیم ایشان چون مقامی ذر سطح بالا ندارن به اونا میتوپه..اگر خودش جای اونا بود گنگ بود....اگه راست میگی بلند شو یه چند تا حامی پیدا کن چند تا سخنرانی کن فیلمشو پخش کن تو کل ایران تا مردم بیان پشت سرت نا اونجا نشستی واسه 100 نفر حرف میزنی..

-- abood jasemzade asl khalafi ، Feb 11, 2009 در ساعت 07:00 PM

ايشان پيش از آن كه يك روحاني،عالم ، فقيه و يا هر چيز ديگر باشد ، يك انسان است؛يك انسان بزرگ و هيچ چيز هم نتوانسته اين ويژگي او را مخدوش كند.
ولي آيا اين انقلاب پيروز شده است ؟آياحرف ها شعارها و به طور كلي ادبيات مقامات و شيوه برگزاري مراسم هاي مختلف نشان نمي دهد كه اين انقلاب هنوز ناتمام است و هنوز به پيروزي خود ذره اي اطمينان ندارد؟
در ايران ما، تو گويي همواره جنگ است و نظام همواره در حال توليد نفرت است ؛نفرت به افراد ،گروه ها ،نفرت به تاريخ به اديان به انديشه ها و نفرت با هر آن چه كه حكومت نمي پذيرد؛چون نظام مقدس همه چيز را دشمن خود مي داند.همه چيز را.پس در واقع بايد گفت اين گفت وگو نه به مناسبت پيروزي بلكه به خاطر 30سال ناآرامي و آشوبگري انجام شده است.

-- كيومرث ، Feb 11, 2009 در ساعت 07:00 PM