رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ مهر ۱۳۸۸

اجرای نمایش مادام دو ساد در لندن

نمایشنامه مادام دوساد نوشته یوکیو میشیما نمایشنامه نویس برجسته ژاپنی، ماه آینده در لندن به روی صحنه می‌رود.

میشیما این نمایشنامه را بر اساس زندگی رنه دوساد همسر مارکی دوساد نویسنده و آریستوکرات انقلابی مشهور فرانسوی که به جرم جنون و رفتار ناهنجار ضد اجتماعی در زندان باستیل و تیمارستان شارنتون به بند کشیده شد، خلق کرده است.

در این نمایشنامه، میشیما با زبان شاعرانه‌ای، زندگی مارکی دو ساد را از دید شش زن از جمله همسرش رنه روایت کرده است.


مایکل گرندیج کارگردان تئاتر دونمار که چندی قبل جایزه ایونینگ استاندارد را به خاطر کارگردانی نمایشنامه‌های «ایوانف» اثر چخوف، «اتللو» و «باغ گچی» (اثر انید بگنولد) دریافت کرده بود، کارگردانی این نمایش را به عهده دارد.

در این نمایش، بازیگران برجسته تئاتر و سینمای بریتانیا مثل جودی دنچ، دبورا فیندلی، جنی گالووی،روزاموند پایک، فیونا باتن و فرانسیس باربر بازی می‌کنند.

مایکل گرندیج هم اکنون نمایشنامه «شب دوازدهم» اثر شکسپیر را بر صحنه تئاتر لندن دارد.


جودی دنچ در نقش مادام دوساد

یوکیو میشیما نویسنده، شاعر و نمایشنامه نویس جنجالی ژاپنی در سال ۱۹۷۰ همراه با تعدادی از همفکرانش در گروه تاتنوکای که میشیما به وجود آورد، در یک حرکت آئینی به زندگی خود پایان داد.

میشیما بعد از ورود به مرکز فرماندهی نیروهای رزمی ژاپن در اردوگاه ایچیگایا و بعد از خواندن یک بیانیه سیاسی برای سربازان و دعوت آنها به کودتا، از ماساکاتسو موریتا خواست که سر او را با شمشیر از بدن جدا کند اما او نتوانست و در نهایت هیرویاسو کوگا از اعضای دیگر گروه، این خواست میشیما را برآورده کرد.

میشیما به خاطر گرایش‌های ناسیونالیستی افراطی‌اش، مورد نفرت نیروهای چپ ژاپنی بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

گزارش نمایش نامه ساد را خواندم امیدو ارم که نظریات این اندیشمند را بیشتر به نقد و داور گرفت تا بر همه هویدا گردد که ساد چگونه می اندیشید ه است.

-- کام بخش نیکویی ، Oct 19, 2009 در ساعت 02:20 PM