رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۷

احمد توکلی: دولت قانون‌شکنی کرده است

احمد توکلی نماینده مجلس، دولت و مجلس را متهم کرد که باعث «اتلاف منابع ارزی» ایران شده‌اند.

آقای توکلی که ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس را بر عهده دارد، در یادداشتی که روز یکشنبه در وب‌سایت الف منتشر کرده، دولت محافظه‌کار محمود احمدی‌نژاد را به صرف هزینه‌های «غیرقانونی» متهم کرده است.

این نماینده مجلس نوشته است که دولت آقای احمدی‌نژاد طی دو سال اخیر بدون مجوز مجلس، مبلغ پنج میلیارد دلار برای واردات سوخت هزینه کرده است.

وی همچنین مجلس را متهم کرد که در برابر «قانون‌شکنی» دولت نهم «سکوت» اختیار کرده است.


انتقاد آقای توکلی یک روز پس از آن‌که غلامحسین الهام، دولت نهم را یکی از پاک‌ترین دولت‌ها در جمهوری اسلامی معرفی کرد، ایراد می‌شود.

دولت آقای احمدی‌نژاد بودجه سال ۱۳۸۸ را برای تصویب به مجلس ارائه کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده است که این بودجه ۴۴ هزار میلیارد تومان کسری دارد؛ مقام‌های دولتی در خصوص این گزارش سکوت اختیار کرده‌اند.

آقای توکلی در یادداشت خود خبر داده است که براساس لایحه بودجه سال آینده ایران، هیچ ارزی در سال ۱۳۸۸ به حساب ذخیره ارزی واریز نخواهد شد.

این نماینده مجلس نوشته است که دولت آقای احمدی‌نژاد طی دو سال اخیر بدون مجوز مجلس، مبلغ پنج میلیارد دلار برای واردات سوخت هزینه کرده است

به نوشته این نماینده مجلس، دولت در لایحه پیشنهادی خود درخواست برداشت مبلغی بیش از ۱۲ میلیارد دلار به طور خالص از حساب ذخیره ارزی کرده است.

این در حالی است که آقای احمدی‌نژاد در هشتم بهمن ماه پیش از ارائه لایحه بودجه در صحن علنی مجلس گفته بود که بودجه سال ۸۸ «نسبتا عملیاتی، منسجم و متناسب با شرایط امروز اقتصادی جهان» تنطیم شده است.

«بودجه جاری» در این لایحه، ۵۴ هزار میلیارد تومان و «بودجه عمرانی» نیز ۲۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

حدود ۸۰ درصد درآمد‌های ارزی ایران وابسته به فروش نفت است. مقام‌های نفتی جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که نگران کاهش قیمت این کالای استراتژیک در جهان هستند.

Share
در همین رابطه:
لایحه بودجه سال ۸۸ تقدیم مجلس شد
لایحه برداشت از حساب ذخیره ارزی رد شد