رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۷

«چهارسال زندان برای سعید رضوی‌فقیه»

کانون مدافعان حقوق‌ بشر در گزارش زمستانی خود اعلام کرد که سعید رضوی فقیه به چهار سال زندان محکوم شده است.

آقای رضوی‌فقیه دوشنبه گذشته با احضار به دادگاه انقلاب، بازداشت و روانه زندان اوین شد.

وی که از سال ۱۳۸۳در فرانسه مشغول تحصیل است، دو هفته پیش برای چهارمین‌بار به ایران سفر کرده بود که با توقیف گذرنامه‌اش ممنوع‌الخروج شد.

کانون مدافعان، به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد که ادامه این فشار‌ها «زمینه ایجاد بدبینی در افکار عمومی داخلی و در سطح جهان نسبت به مسئولان دولتی را فراهم» می‌آورد

کانون مدافعان حقوق‌ بشر در گزارشی در خصوص موارد نقض حقوق بشر در زمستان سال‌جاری در ایران، به نقل از وکیل آقای رضوی‌فقیه اعلام کرده که وی به صورت غیابی به چهار سال زندان محکوم شده است.
آقای نعمت احمدی وکالت سعید رضوی‌فقیه را بر عهده دارد.

آقای رضوی‌فقیه طی سال‌های گذشته دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا بوده است.
وی در دوره اصلاحات نیز عضو شورای سردبیری چند روزنامه بود.

رضوی‌فقیه پیش‌تر در مردادماه سال ۱۳۸۲ زمانی که عضو شورای سردبیری روزنامه یاس‌نو بود، به دستور قاضی سعید مرتضوی بازداشت شده بود.

گزارش زمستانی کانون مدافعان
کانون مدافعان هر سه ماه یک‌بار گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

این کانون در گزارش زمستانی خود آورده است که «در زمستان سال‌جاری همچون پاییز، با موجی از دستگیری‌ها و ایجاد محدودیت‌های گوناگون برای اقشار مختلف جامعه» مواجه شده است.

این محدودیت‌ها بنا بر اعلام کانون مدافعان، علیه «دانشجویان، فعالان زنان و فعالان حوزه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی» اعمال شده است.

بازداشت محسن حکیمی عضو کانون نویسندگان، محدودیت‌ها علیه برخی فعالان دانشجویی همدان، محرومیت موقت از تحصیل برای حداقل هفت نفر از دانشجویان زاهدان، بازداشت و صدور حکم زندان برای عده‌ای از دانشجویان تبریز، اجرای حکم زندان عالیه اقدام‌دوست، جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد مرحوم مهندس بازرگان و اعلام غیرقانونی بودن فعالیت دفتر تحکیم وحدت توسط وزارت علوم، از جمله مواردی است که از نظر کانون مدافعان مصداق بارز «نقض حقوق بشر» در زمستان سال‌جاری است.

کانون مدافعان حقوق‌ بشر به نقل از وکیل آقای رضوی‌فقیه اعلام کرده که وی به صورت غیابی به چهار سال زندان محکوم شده است

کانون مدافعان در این گزارش با محکوم کردن این اقدامات، به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده که ادامه این فشار‌ها «زمینه ایجاد بدبینی در افکار عمومی داخلی و در سطح جهان نسبت به مسئولان دولتی را فراهم» می‌آورد.

این کانون همچنین هشدار داده است که مجموعه این رفتار‌های حکومتی «موجبات ازهم گسیختگی همبستگی ملی و کاهش حمایت‌های مردمی و کاهش مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خویش» را فراهم می‌آورد.

دفتر کانون مدافعان حقوق‌بشر که از سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را آغاز کرده، اول دی ماه سال‌جاری پلمب شده و فشار‌های زیادی به اعضای آن به خصوص شیرین عبادی وارد می‌شود.

خانم عبادی برنده جایزه صلح نوبل، مسئولیت اداره این کانون را بر عهده دارد.

Share
در همین رابطه:
«سعید رضوی فقیه بازداشت شد»