رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۷

«نقض ۳۰ ساله حقوق بشر در ایران»

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی از نقض ۳۰ ساله حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد.

گزارش این سازمان هم‌زمان با سی‌امین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران منتشر شده است.

عفو بین‌الملل که قدیمی‌ترین نهاد مدافع حقوق‌بشر در جهان است، در گزارش خود آورده است که این سازمان معتقد است طی ۳۰ سال گذشته، حقوق بشر در ایران نقض شده است.

این سازمان تاکید کرده است که با گذشت ۳۰ سال از وقوع انقلاب اسلامی و باوجود وعده‌های آیت‌الله روح‌الله خمینی، «بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها مانند مجازات مرگ همچنان رایج است.»

عفو بین‌الملل در گزارش خود آورده است که اقلیت‌های قوامی با «تبعیض‌های گسترده» مواجه هستند و وضعیت برخی از آنها طی سال‌های اخیر «رو به وخامت» گذاشته است.

براساس این گزارش، زنان در ایران نیز «همچنان با تبعیض در قانون و در عمل مواجه هستند.»

عفو بین‌الملل در ادامه این گزارش، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که «تمام زندانیان عقیدتی، سیاسی، قومی و زبانی را آزاد کند.»

این سازمان تاکید کرده است که با گذشت ۳۰ سال از وقوع انقلاب اسلامی و باوجود وعده‌های آیت‌الله روح‌الله خمینی، «بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها مانند مجازات مرگ همچنان رایج است»

این سازمان همچنین از «عدم مجازات عاملان نقض حقوق بشر، دستگیرهای خودسرانه، شکنجه، آمار روزافزون مجازات اعدام، ادامه گسترده اعمال سیاست‌های تبعیض‌گرانه علیه اقلیت‌های قومی» ابراز نگرانی کرده است.

عفو بین‌الملل نهادی بین‌المللی است که هدف خود را دفاع از حقوق بشر آن‌چنان که در بیانیهٔ جهانی حقوق بشر و دیگر استاندارهای بین‌المللی آمده، می‌‌داند.

به طور مشخص این سازمان، برای محاکمه عادلانه زندانیان سیاسی، لغو مجازات اعدام و شکنجه، پایان کشتارهای سیاسی و هرگونه نقض حقوق بشر توسط دولت‌ها یا دیگر سازمان‌ها مبارزه می‌‌کند.

این سازمان طی ۳۰ سال گذشته بارها بیانیه‌های متعددی در محکومیت اقدامات مقام‌های جمهوری اسلامی در «نقض حقوق بشر» در ایران صادر کرده است.

عفو بین‌الملل در آخرین بیانه‌ای که در این خصوص صادر کرده، از گزارش‌ها مبنی بر تخریب گورستان خاوران در تهران ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که مقدمات تحقیقاتی مستقل در این خصوص را برای نهاد‌های حقوق بشری فراهم کند و به تخریب این گورستان پایان دهد.

Share
در همین رابطه:
هشدار عفو بین‌الملل درباره تخریب خاوران

نظرهای خوانندگان

چه سازمان باسوادي؟!
آيت الله خميني كي و كجا وعده دادند قصاص انجام نشه؟تازه ايشون با شعار برقراري حكومت اسلامي اومدن واصلا يك مجتهد بودن!چطور ميشه انتظار داشت يك مجتهد قانوني غير اسلام انجام بدده؟؟!

-- ميم نقطه ، Feb 8, 2009 در ساعت 02:29 PM