رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۷

حکم متهمان دانشگاه زنجان صادر شد

جمال انصاری رئیس دادگستری استان زنجان اعلام کرد که معاون وقت دانشگاه زنجان به ۳۰ ضربه شلاق تعزیری و ۳۰ ضربه شلاق تعلیقی محکوم شده است.

به گفته آقای انصاری، دختر دانشجوی مرتبط با این پرونده نیز به ۳۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده است.

رئیس دادگستری استان زنجان که روز شنبه با خبرگزاری ایلنا، گفتگو می‌کرد، افزود که دادگاه تجدید‌نظر حکم تبعید این مقام دانشگاهی را لغو کرده است.

آن‌طور که آقای جمالی گفته است، برای هشت نفر از افرادی که در «تشکیل تجمع، اعتصاب و بر هم زدن آرامش دانشگاه» نقش داشته‌اند، پرونده‌ای تشکیل شده و به دادگاه انقلاب زنجان ارجاع داده شده است.

هفت تن از این افراد که هویت هیچ یک از آنان را رئیس دادگستری استان زنجان فاش نکرده است، به قید وثیقه آزاد هستند.

کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت به «شدت از سیاست حمایتی وزارت علوم از مسئولینی که به دختران دانشجو تجاوز می‌کنند» انتقاد کرد

۲۴ مرداد ماه، روابط عمومی دانشگاه زنجان اعلام کرد، فردی که متهم است قصد تعرض به یکی از دانشجویان دختر این دانشگاه را داشته از مقام خود برکنار و اخراج شده است.

۲۵ خرداد ماه امسال، رسانه‌های دانشجویی اعلام کردند که معاون امور دانشجویی دانشگاه زنجان قصد داشته است به یکی از دختران دانشجو تعرض کند که با اطلاع دانشجویان، وی در عملی کردن اقدام خود ناکام مانده است.

با انتشار این خبر، گروهی از دانشجویان دانشگاه زنجان برای رسیدگی به این موضوع تجمعی اعتراضی برپا کردند که در چهارمین روز این تجمع، رئیس‌ این دانشگاه از دانشجویان عذرخواهی و وزارت علوم فرد متهم را از مقام خود برکنار کرد.

پیش از این، نوزدهم اردیبهشت ‌ماه سال گذشته، نزدیک به ۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه رازی در اعتراض به تعرض معاون حراست به یکی از دانشجویان دختر تجمع کردند و خواستار برخورد با مسئولان حراست شدند.

دانشجویان در آن زمان اعلام کردند که معاون حراست دانشگاه با «سوء استفاده» از مقام خود و پرونده‌سازی برای یک دختر دانشجو، وی را مجبور به برآورده کردن خواسته‌های جنسی خود کرده است.

اعتراض کمیسیون زنان دفتر تحکیم
در پیوند با اعتراض‌ها به نحوه رسیدگی به پرونده‌های اخلاقی در دانشگاه‌ها، کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت ۱۵ بهمن ماه در نامه‌ای به محمدمهدی زاهدی وزیر علوم به «شدت از سیاست حمایتی وزارت علوم از مسئولینی که به دختران دانشجو تجاوز می‌کنند» انتقاد کرد.

در این نامه خطاب به وزیر علوم آمده است که «مسئله تعرض و تجاوز به دانشجویان دختر از سوی مسئولان دانشگاهی امری است که در دولت نهم بارها شاهد آن بودیم اما نحوه برخورد شما و مسئولان تحت امرتان از خود این فجایع اسفناک‌تر بود.»

دانشجویان در اردیبهشت سال گذشته اعلام کردند که معاون حراست دانشگاه با «سوء استفاده» از مقام خود و پرونده‌سازی برای یک دختر دانشجو، وی را مجبور به برآورده کردن خواسته‌های جنسی خود کرده است

این کمیسیون از آقای زاهدی پرسیده که «آیا در قاموس شما این اعمال ننگ‌آور پسندیده است که از این مسئولین حمایت می‌کنید؟ چرا دانشجویان معترض به رفتار مأمورین متجاوز حراست، معاون دانشجویی و کارمندهای دانشگاه باید به زندان بروند و در دادگاهی ناعادلانه محاکمه شوند؟»

این نامه در شرایطی منتشر می‌شود که وزارت علوم فعالیت‌های دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه‌ها را غیر قانونی اعلام کرده است.

دفتر تحکیم وحدت در واکنش به این اقدام وزارت علوم اعلام کرده که «طیف شیراز» دفتر تحکیم غیرقانونی است و فعالیت‌های این دفتر کاملا قانونی است.

Share