رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۷

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

خنثی کردن جنگ روانی کاذب
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «فقدان حضور موثر نهادهای مدنی و انتخابات دهم» به بررسی چگونگی مشارکت مردم در انتخابات پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «در کشور ما به دلایلی که فراوان در مورد آن سخن گفته شده است، موانع جدی بر سر راه اقتدار احزاب و نهادهای مدنی ایجاد شده است و احزاب نتوانسته‌اند و نمی‌توانند مشارکت نهادینه مردم را سامان دهند.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «در شرایط حساس بین‌المللی و داخلی انتخابات دهم ریاست جمهوری را هم در پیش روی داریم. با این واقعیت ملاک‌هایی که در انتخاب رئیس جمهور باید مردم به آن توجه داشته باشند چیست؟ چه باید کرد که فعالیت‌های آوازه‌گرایانه و جنگ روانی کاذب بر انتخاب مردم را بی‌تاثیر کرد؟ بهترین راه، توجه به تراز و ملا ک‌های علمی و غیر سلیقه‌ای برای داشتن یک جامعه خوب و ارائه آن به مردم است.»

سرمقاله نویس مردمسالاری ادامه داده است: «حال که مهندس موسوی، خاتمی و احمد‌ی‌نژاد برای انتخابات دهم حضور فعال دارند و خوشبختانه هر سه نیز سابقه دولت‌داری و تشکیل کابینه را دارند، لازم است هم مردم با این ملاک‌ها دولت این سه نفر را مقایسه کنند و هم رسانه‌ها در این ملاک‌ها به تحقیق و انتشار مطلب اهتمام ورزند و جامعه را در انتخاب صحیح و آگاهانه یاور باشند که اگر چنین نشود فضای جنگ روانی و آوازه‌گری، تصمیم برای مردم را مشکل خواهد کرد.»

متن کامل سرمقاله

دولت کسری بودجه ندارد
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «سخنی با رئیس مجلس و نمایندگان محترم»، به انتقاد از رویکرد مجلس در قبال بودجه اختصاص دارد.

رسالت در بخشی از سرمقاله خود آورده است: «مطابق اصل ۵۵ قانون اساسی، دیوان تنها مرجع صلاحیت دار برای «اعلام نظر» در خصوص بودجه است. این «نظر» چیست و ناظر به کدام بودجه است؟ بودجه‌ای که در تفریغ گزارش داده یا بودجه‌ای که قرار است برای سال آینده، نمایندگان به بررسی و تصویب آن بپردازند؟ بی‌تردید این نظر ناظر به بودجه سال آینده است.»

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «کمترین انتظار مردم این است که بدانند نظر دیوان یا مجلس در مورد عملکردماده واحده بودجه چیست؟‌ بودجه یعنی پیش‌بینی درآمد و برآورد هزینه تفریغ بودجه (بخوانید ماده واحده بودجه) یعنی گزارش مجلس به مردم که آن پیش‌بینی‌ها چقدر تحقق پیدا کرده و یا برآوردها چقدر صحیح بوده است. یا به عبارت دیگر مجلس باید به مردم دو عدد رقم ارائه دهد و بگوید آیا این عدد بیش از پیش‌بینی بوده یا عینا همان بوده یا کمتر تحقق یافته. در مورد برآورد هزینه هم همین کار را بکند.»

نویسنده سرمقاله در بخش دیگری می‌نویسد: «بررسی‌های «رسالت» حداقل طی سه سال گذشته در تفریغ ماده واحده نشان می‌دهد نه تنها بودجه‌ دولت کسری ندارد بلکه یک رقم نجومی هم مازاد دارد. معلوم نیست دیوان و مجلس چرا از دادن چنین خبر خوشی به مردم در گزارش تفریغ پرهیز دارند؟»

متن کامل سرمقاله

ناکامی غرب و ماهیت ایدئولوژیک انقلاب ایران
سرمقاله روزنامه کیهان هم با عنوان «نتیجه معکوس» به ارائه تاریخچه‌ای از «پروژه نابودی و یا دست‌کم، مهار انقلاب از سوی قدرت‌های غربی به رهبری آمریکا» پرداخته است.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا نوشته است: «به گواهی اسناد و واقعیت‌های ثبت شده، غربی‌ها از هیچ توطئه‌ای چشم‌پوشی نکردند و از جمله، پروژه «طرح تحریم» را در چندین لایه به مرحله اجرا درآوردند، در لایه نخست «تحریم تسلیحاتی» را پیش کشیدند. لایه بعدی این طرح، تحریم‌های نفتی بود. «تحریم سیاسی» نیز در پی تحریم های نفتی و اقتصادی و به عنوان اهرم فشارقویتر علیه جمهوری اسلامی ایران اجرایی گردید.»

کیهان با اشاره به این‌که بعدها «تهدیدات علیه انقلاب نیز در دستور کار دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی قرار گرفت» در ادامه آورده است: «اواخر هفته گذشته و در ایام دهه فجر سی‌امین سالگرد انقلاب اسلامی، یکی دیگر از پیشرفت‌های بزرگ علمی ایران رقم خورد تا بالندگی و پویایی انقلاب بار دیگر ثابت شو.د حضور مقتدرانه ایران در فضا در حالی است که برخلاف تلاش کشورهای غربی که همیشه سعی داشتند پرتاب موشک‌های ایران را نمایشی و غیر واقعی توصیف نمایند، این بار دانشمندان و نهادهای علمی آنها را ناگزیر به اعتراف کرد.»

نویسنده این سرمقاله در پایان می‌افزاید: «پیشرفت‌ها و موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف نظامی، دفاعی و علمی از سویی و ناکامی قدرت‌های غربی در اجرای پروژه براندازی یا مهار انقلاب و همچنین رشد روزافزون قدرت معنوی و نفوذ ایران در سطح معادلات منطقه‌ای و حتی جهانی از سوی دیگر، همگی ناشی از ماهیت ایدئولوژیک انقلاب اسلامی و حاکمیت «اسلام ناب» است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «زمان بازاندیشی در سیاست‌ها رسیده است»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «از بحران اعتبار تا بازی مذاکره»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «مظلوم‌تر از غزه»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «کار شایسته زیر سایه بنگا‌ه‌‌های زودبازده»

Share