رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۷

حمله دزدان دریایی با آرپی‌جی به نفت‌کش ایرانی

دزدان دریایی با «آرپی‌‏جی» به یک نفت‌کش‌ ایرانی حمله کردند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، عملیات یورش دزدان دریایی به نفت‌کش‌‏های ایرانی در تنگه باب‌‏المندب و آب‌‏های سومالی تاکنون موفقیت‌‏آمیز نبوده‌است.

محمد سوری، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران، از حمله و اقدام دزدان دریایی برای تصرف هفت نفت‌کش ایرانی تاکنون خبر داد.

وی که امروز جمعه، در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت همچنین از یک مورد شلیک سلاح آرپی‌‏جی به نفت‌کش ایرانی «هنگام» خبر داد که این حمله موفقیت‌آمیز نبوده‌است.

به گفته محمد سوری، این حمله‌‏ها به نفت‌کش‌های ایران به ترتیب نفت کش «هنگام» در ۳۰ شهریور، نفت‌کش «دماوند» در ۱۱ مهر، نفتکش «هرمز» در ۵ مهر و نفت‌کش «نور» در ۷ آبان، نفتکش «هراز» در ۲۱ آبان و ۲ دی و نفت‌کش «دیلم» در ۲۵ دی ماه صورت گرفته‌است.

دزدان دریایی تاکنون دو فروند کشتی ایرانی به نام‌های ایران‌دیانت و دِ‌یلایت متعلق به کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران را به گروگان گرفته‌اند. کشتی اول آزاد شده و کشتی دوم پس از حدود دو ماه معطلی چند هفته پیش آزاد شد.

به گفته سوری، کشتی دیلایت با هفت خدمه ایرانی و ۲۰ خدمه خارجی حامل ۳۵ هزار تن گندم به مقصد ایران و کشتی ایران‌دیانت نیز حامل مواد معدنی به سمت ایران بوده‌است.

ایران برای مقابله با دزدان دریایی، یک ناو جنگی به خلیج عدن اعزام کرده‌است. ناو جنگی ایران روز ۲۰ دسامبر ۲۰۰۸ وارد این خلیج شد.

دزدان دریایی پهنه آبی بزرگی را در شاخ آفریقا، سومالی و کنیا، تا دریای شمال جزیره ماداگاسکار را تحت نفوذ دارند. آن‌ها تاکنون بیش از ۱۴۰ مورد حمله به کشتی‌های تجاری کرده‌اند که در۴۶ مورد موفق به ربودن کشتی شده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت‌کش ایران در مورد پرداخت باج از سوی کشورهای مختلف به گروگان‌گیران گفت: «در مجموع تاکنون حدود ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار پول جهت آزادسازی کشتی‌ها به دزدان دریایی پرداخت شده‌است.»

دو «شکار» اصلی دزدان دریایی تا امروز، یک کشتی اوکراینی با محموله تانک و یک نفت‌کش عظیم عربستانی بوده‌‌است.

Share

نظرهای خوانندگان

گهي زين به پشت!
اخيرا تلوزيون ايران فيلمي از حمله عجيب بسيجيها با آر.پ.ج و قايقهاي تندرو به ناوهاي آمريكايي و روس در خليج فارس بعنوان افتخارات سپاه پخش ميكرد اتفاقا!

-- زين ، Feb 6, 2009 در ساعت 04:11 PM

به نظرم حضور نظامی آمریکا در این منطقه ضروری تر از خلیج فارس است

-- بدون نام ، Feb 6, 2009 در ساعت 04:11 PM