رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۷

قصد آمریکا به رایزنی بیشتر با روسیه در مورد ایران

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده از تصمیم کشورش برای رایزنی بیشتر با روسیه در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون روز پنج‌شنبه این تصمیم را با همتای فرانسوی خود برنارد کوشنر مطرح کرد.

کلینتون که در جریان دیدار خود از واشینگتن و در یک نشست رسانه‌ای سخن می‌گفت اظهار داشت: «با توجه به نگرانی‌های مشترکمان در مورد قصد ایران به دست یافتن به جنگ‌افزار هسته‌ای، ما قرار است با هم از یک دیپلماسی هوشمند در ارتباط با جامعه بین‌المللی استفاده کنیم.»

وی افزود: «ما بدین‌وسیله روسیه را نیز به عنوان یک شریک در همکاری‌ها به شمار می‌آوریم زیرا قصد داریم یک رابطه سازنده‌تر با روسیه برقرار کنیم.»

روابط ایالات متحده و روسیه طی سال گذشته و در پی تصمیم جرج بوش برای گسترش سازمان ناتو و برپایی سپر موشکی در اروپای شرقی، به تیرگی گراییده بود.

روسیه به همراه چهار عضو دائمی دیگر شورای امنیت سازمان ملل، یعنی ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و چین، به علاوه آلمان، کوشیده‌اند با سیاست موسوم به «چماق و هویج» ایران را به توقف غنی‌سازی اورانیوم ترغیب کنند.

ایران همواره برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز و با هدف تامین انرژی اعلام کرده است.

برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، پس از دیدار خود با هیلاری کلینتون به خبرنگاران گفت: « در مورد چندین موضوع مشخص اگر قرار است صحبت کنیم، باید با ایرانی‌ها صحبت کنیم. به باور من باید واقعاً یک گفت‌وگو با ایران آغاز شود.» وی افزود: «این‌که این گفت‌وگو باید تحت چه شرایطی انجام‌شود، خانم کلینتون آن را مشخص نکرد.»

وزیر خارجه فرانسه افزود: «من اصرار کردم و او پذیرفت. او رسماً اعلام کرد که در گفت‌وگوها در مورد ایران روس‌ها هم حتماً باید دخیل باشند.»

Share