رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۷

لاریجانی و البرادعی در مونیخ دیدار کردند

علی لاریجانی و محمد البرادعی، در حاشیه نشست کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و گفت‌وگو کردند.

کنفرانس امنیتی مونیخ که هر سال برگزار می‌شود و معمولا در آن نمایندگان مهمترین کشورهای تصمیم گیرنده جهان در عرصه امنیت و سیاست خارجی شرکت می کنند، قرار است امسال سه روز به طول بینجامد.

دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مونیخ، امروز جمعه صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی در این دیدار با اشاره به مسأله هسته‌ای ایران گفت: «مسیر طی شده بر مبنای مدالیته طراحی و مرور شده‌است.»

لاریجانی ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران در این مسیر همکاری سازنده‌ای داشته و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند بر این اساس نظر خود را درباره حق ایران در استفاده از فناوری هسته‌ای اعلام نماید.»

علی لاریجانی پس از ورود به فرودگاه مونیخ در جمع خبرنگاران در مورد اهداف این سفر و محورهای اجلاس امنیتی مونیخ گفته‌بود: «بحث خلع سلاح، بحران‌های جاری در مناطق مختلف و به‌ویژه بحران مالی که شکنندگی اجتماعی ایجاد کرده‌است، در اجلاس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

شرکت نمایندگان دولت جدید آمریکا در اجلاس مونیخ و احتمال دیدار بین فرستادگانی از ایالات متحده و ایران در این اجلاس، از موضوعات جاذب و بحث انگیز در این کنفرانس است که البته هیج یک از طرفین احتمال آنرا تایید نکرده اند. ایران سال گذشته در اجلاس مونیخ شرکت نکرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در باره اهداف سفر خود به مونیخ در جمع خبرنگاران، گفت: «این سفر دارای دو بخش است، یک بخش آن در مونیخ که کنفرانس امنیتی مونیخ را تشکیل می‌دهد و مسائل مهم امنیت سیاسی در سطح بین‌المللی و چالش‌های مربوط به آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

وی با بیان این‌که در این کنفرانس چندین هدف در نظر گرفته شده‌است، افزود: «بخشی از این اهداف مربوط به خلع سلاح است، با توجه به این‌که شاهد گسترش سلاح‌های کشتار جمعی هستیم این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این‌که آیا می‌توان در این موضوع به نقطه صفر رسید که البته این نگاه خوشبینانه ‌است.»

در این دیدار همچنین علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شیخ عطار، سفیر ایران در آلمان و حاجی‌بابابی و کاتوزیان از نمایندگان مجلس حضور داشتند.

دولت جدید آمریکا نیز قرار است در این کنفرانس نخستین جزئیات سیاست خارجی خود را تبیین کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جوزف بایدن، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده قرار است طی یک سخنرانی در کنفرانس مونیخ مواضع کشورش را در مورد روابط ناتو با روسیه، مسائل گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای و حرکات موشکی ایران و کره شمالی بیان کند.

Share

نظرهای خوانندگان

مدت مدیدی است که دیگر خبری از نیروگاه بوشهر و افتتاح ان بعد از گذشت ٣٥ سال نیست!! این دیدارها هم بهانه ای شده برای یک نماینده مردم قم که با خرج ملت به دور دنیا سفر کرده و در مسایلی دخالت کند که مطلقا در حدود وظایف یک نماینده شهری کوچک در کشور نیست.

-- بدون نام ، Feb 6, 2009 در ساعت 01:27 PM