رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۷

حکم مجازات چشم در برابر چشم در ایران

دیوان عالی کشور روز گذشته حکم دادگاهی را تائید کرد که براساس آن دو چشم پسری جوان باید کور شود.

شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران این حکم را بر اساس شکایت دختری به نام آمنه صادر کرده بود.
آمنه ۲۹ ساله در سال ۱۳۸۳با پاشیده شدن اسید از سوی این جوان به صورتش، دو چشم خود را از دست داده است.

نام این جوان، مجید اعلام شده که به گفته آمنه خواستگارش بوده است.

مجید با قبول حکم قصاص در دادگاه بدوی گفته که «قصاص را قبول دارم به این شرط که هر دو ما را به اتاق عمل ببرند و چشمان‌مان را کور کنند، چون ممکن است در آینده راه درمانی برای چشمان آمنه پیدا شود اما برای من نه.»

براساس حکمی که دادگاه صادر کرده، آمنه باید چند قطره اسید به اندازه‌ای که منجر به کور شدن شود، به دو چشم مجید بریزد.

شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور روز گذشته این حکم را تائید و برای اجرا به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده است.

در بهمن ماه سال ۱۳۸۶ نیز قضات شعبه ۷۴ دادگاه کیفری تهران جوانی به نام رسول را به قصاص چشم محکوم کردند.

براساس حکمی که دادگاه صادر کرده، آمنه باید چند قطره اسید به اندازه‌ای که منجر به کور شدن شود، به دو چشم مجید بریزد

سازمان پزشکی قانونی در آن سال به اجرای این حکم تن نداد که در نهایت دادگاه مجبور شد این حکم را به پرداخت دیه تبدیل کند.

براساس ماده ۲۶۹ قانون مجازات اسلامی «قطع عضو و یا جرح آن اگر عمدی باشد موجب قصاص است و حسب ‏مورد مجنی علیه می‌تواند با اذن ولی امر جانی را با شرایطی که ذکر خواهد شد قصاص نماید.»

چشم، گوش، دندان، زبان، لب از جمله اعضایی هستند که به طور مشخص موادی از قانون مجازات اسلامی به ‏نحوه قصاص آن اشاره دارد.

مواد ۲۸۳ تا ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی نیز به طور مشخص ‏به قصاص چشم اختصاص دارد.

Share

نظرهای خوانندگان

فقط کور کردن برای مجید ناانسان کم است باید تکه تکه اش کرد

-- احسان الله شافعی ، Feb 3, 2009 در ساعت 02:54 PM

ماشاء الله به عدل و انصاف و انسانیت آقای شافعی

-- پویان ، Feb 3, 2009 در ساعت 02:54 PM

عجب توحشی!
آقای احسان‌الله شافعی، متاسفانه شما قوه قضائیه را با قوه انتقامیه اشتباه گرفته‌اید.
پر واضح است که قوانین قضائی اسلامی برای جامعه‌ قرن ۲۱ جز شیوع بیشتر جنایت، رواج خشونت و تهییج حس انتقامجویی ثمری نداشته و باعث سرافکندی ایران در برابر پیشینیان، آیندگان و در برابر چشمان حیرت زده جهان است.

-- بدون نام ، Feb 3, 2009 در ساعت 02:54 PM

ایکاش عکس این دختر رو میگذاشتید تا فاجعه رو بهتر ببینید.

-- فاطمه ، Feb 3, 2009 در ساعت 02:54 PM

من نظرم بخشیدن ا ست.

-- بدون نام ، Feb 3, 2009 در ساعت 02:54 PM

آقای احسان الله شافعی‌، شما که خواهان تکه تکه کردن مجید هستید، باید توجه کنید و این سئوال را از خود بکنید، چرا جوانانی که در جمهوری اسلامی مهرورز پرورش و تربیت شده اند دست به قتل و دزدی و اعتیاد و اسیدپاشی و لطمه زدن به دیگران می زنند؟ این حکومت اسلامی است که این شرایط را بوجود آورده و مسئول تمامی این نکبت و ننگ و بدبختی در کشور ایران است. مجید و آ منه و امثال اینان قربانیان این حکومت اسلامی خودکامه اند.
اکبر از مشهد،


-- Akbar ، Feb 3, 2009 در ساعت 02:54 PM

ول کن بابا... قصاص کدومه؟؟؟ ... اگه لازم باشه زندگی می زنتش... اینجوری باشه، پشه رو هم که به قصد و عمد نیش میزنه باید قصاصش کرد!

-- بدون نام ، Feb 4, 2009 در ساعت 02:54 PM

آقای شافعی! جالب است مجید را ناانسان می‏دانید اما خود را که به تکه تکه کردن محید حکم می‏دهید، انسان! همین است وسعت حس انسان‏دوستانه تان؟ چه فرقی است بین شما و مجید؟

-- ساتگین ، Feb 4, 2009 در ساعت 02:54 PM

بیخیال بابا مگه عهد دقیانوسه؟قبل از جرم باید این قانون قصاص تصویب می شد ؛ نه بعدش!!!

-- بدون نام ، Feb 4, 2009 در ساعت 02:54 PM

اگه منظورتون اینه که نباید این حکم صادر میشد، من به شدت باهاتون مخالفم. اتفاقاً حکم خیلی خوبیه، بلکه بتونی جلوی این جنایت وحشیانه رو بگیره

-- آبی ، Feb 4, 2009 در ساعت 02:54 PM

قصاص از عقب مانده ترين و بدوي ترين روشهاي مجازات در دنياست و هيچ مبنا و فلسفه درستي در آن نيست. بر اساس عرف انساني در برابر هيچ رفتار مجرمانه يا حركتي ناپسند فرد يا حكومت مجاز به مقابله به مثل نيست. مثلا جواب كسي كه دشنام مي دهد اين نيست كه او را دشنام دهند چون در اين صورت دو بار جرم اتفاق افتاده است يا به همين صورت مجازات فردي كه اقدام به تجاوز به ديگري كرده نمي تواند تجاوز به او توسط مامور دولت يا فرد شاكي باشد. بشر همواره مرتكب جرم و خطا مي شود اما معني آن اين نيست كه براي مقابله با اين رفتار يا مجازات كار خطا دوباره توسط حكومت تكرار شود.

-- آرش ، Feb 4, 2009 در ساعت 02:54 PM

این رفتار غیر انسانی است. ولی برای جلوگیری از زیاد شدن این عمل باید در مقطع زمانی شدیدا برخورد گردد تا این مسئله ریشه کن گردد.

-- بدون نام ، Feb 4, 2009 در ساعت 02:54 PM

با صدور و اجرای چنین احکامی چهره ی کشورمان در جامعه ی جهانی زشت تر از گذشته خواهد شد. از دوستانی که از صدور چنین حکمی ابراز شادمانی می کنند، می خواهم به بوستان سعدی مراجعه کنند و حکایت مرد صحرانشینی را بخوانند که سگی پایش را گاز گرفته بود. دخترش از او می پرسد مگر تو دندان نداشتی که تو نیز پای او را گاز بگیری؟ مرد در پاسخ می گوید:
توان کرد با ناکسان بدرگی
ولیکن نیاید ز مردم سگی

-- امیر ، Feb 4, 2009 در ساعت 02:54 PM

آیا در اسلام آیه ای، حدیثی، روایتی، چیزی در جهت نابود ساختن "فرهنگ" نادرست انتقام، آنهم به این شکل که مردی زنی را ناقص کند و آن وقت علاجش در قصاص باشد وجود دارد؟

-- بی نام ، Feb 4, 2009 در ساعت 02:54 PM

به نظر من باید این شخص رو به 20 تا 30 سشا زندان محکوم کرد کسی که بزهکار هست رو نمیشه تو جامعه آزاد گذاشت تازه با کور کردن کسی نمیشه جامعه رو از خطر جنایت دوبارشون حفظ کرد

-- عبدی ، Feb 4, 2009 در ساعت 02:54 PM

چنین حکمی نا عاقلانه و غیر انسانیست

-- مهرنوش ، Feb 4, 2009 در ساعت 02:54 PM

قصاص نمونه ای از مجازاتهای در نظر گرفته شده و مناسب برای زمانهای گذشته است که مردم به این رشد فکری و انسانی نرسیده بودند حالا اجرای این احکام چه کمکی به ایمن تر کردن فضای جامعه میکند باید مورد بررسی قرار بگیرد. متاسفانه سیستم جزائی اسلامی نه تنها به کاهش جرم و رفتار مجرمانه کمک نکرده بلکه میزان جرائم و زندانیان که فی الواقع قربانی سیستم جزای اسلامی هستند افزایش هم داشته. چه خوب بود که از راههای که گذشته گان رفته اند درس بگیریم و بدانیم که تنها هدف مجازات انتقام نیست. کور شدن کسی که خود قربانی یک جامعه رشد نیافته است تنها مبازره با معلول است. به امید روزی که شاهد اجرائی قوانین انسانی باشیم

-- الیاس ، Feb 4, 2009 در ساعت 02:54 PM

لازم است اين جنايتکار و مانند آن اين گونه تنبيه شوند. به اين ترتيب افرادی که عقده ها و ديوصفتي های خود را نمي توانند با منطق مهار کنند، از ترس مقابله به مثلجلوی خود را خواهند گرفت.
آنها که با بخشش يا جزای نقدی مي خواهند سروته اين جنايت هم بيايد، فکر مي کنند که اگر اين بلا سر فرزند يا خواهر و مادرشان مي آمد چه احساسي داشتند

-- شاهرخ زماني ، Feb 4, 2009 در ساعت 02:54 PM

دوستان
اگر میشه در صورتی که این قصاص رو کار درستی نمیدونین پیشنهاد بدین که اگر بجای دستگاه قضایی ایران بودید با این جوان چه میکردین؟

-- بی نام ، Feb 4, 2009 در ساعت 02:54 PM

من امروز در روزنامه متروی سیدنی حکم رو خوندم، وقتی در تهران بودم عکس اون دختر رو قبل و بعد از اسید پاشی دیده بودم، کاری به عکس ندارم اما حق این آدمای وحشی همینه باید سزای کارشون رو برابر با کاری که کردن ببینن. البته فقط در این موارد، ولی سنگسار کردن و یا قطع دست بابت دزدی واقعا وحشیانه هست که البته حکومت هم داره متوجه میشه. من با این حکم شدیدا موافق هستم ضمنا در روزنامه سیدنی هم اصلا با جهت مخالفت عنوان نشده بود چون اینها هم آدم هستند و درد از دست دادن چشم بابت هیچ رو میدونن. از اینکه بعضی ها با این حکم مخالف هستن واقعا تعجب میکنم. فکر میکنید چه چیزی غیر از این میتونه دل قربانی رو آروم کنه. سالهای سال نابینایی بابت چی؟
همانطور که این درد رو قربانی باید تحمل کنه، مجرم هم باید.
البته حتما سزای عمل این مجرم بیش از این هاست البته نه اینکه تیکه تیکه بشه، باید زنده بمونه و درد بکشه، مثل قربانی.
اما با اعدام قاتل عمدی هم مخالفم باید تا زنده هست در بند باشه. این حس منه

-- آرمان ، Feb 4, 2009 در ساعت 02:54 PM

دختره قبلا به نیروی انتظامی اطلاع داده بوده که این پسر قصد اذیتش را داره ولی اعتنا نکرده اند. به نظر من جمهوری اسلامی در این جنایت شریکه و با این حکم فقط گناه را بر دوش پسره انداخته.

-- امیر ، Feb 4, 2009 در ساعت 02:54 PM

به تصور من كور شدن متهم دردي را دوا نميكند بهتر است با تضمين و ضامن هاي معتبر متهم را وادار كنند تا پايان عمر از آمنه خانم نگهداري و در خدمت او باشد و يا تا پاي عمر آمنه خانم براي وي پرستاري استخدام و هزينه هاي درمانش را بپردازد منظور من اين است كه بدون صدمه زدن به محكوم تا پايان عمر عمل زشتش را فراموش نكرده پا به پاي آمنه در اين مصيبت شريك باشد .

-- حسين ، Feb 4, 2009 در ساعت 02:54 PM

دوستاني كه در رد فرضيه قصاص صحبت كردين ‍‍‍‍‍‍‍اداي متمدن داشتن با خود تمدن فرق داره خود شماها اگر جاي ان دختر بوديد حكم به قتل و عام خانواده مجرم ميدانيد قوانين را هميشه بر پايه فرهنگ و عرف حاكم بر يك جامعه تدوين ميكنند مجازات هر فردي بايد بر اساس همان قوانيني باشد كه مجرم بر اساس انها به خود اجازه انجام بزه را ميدهد

-- حميد ، Feb 4, 2009 در ساعت 02:54 PM


"من نظرم بخشیدن ا ست."
-- بدون نام ، Feb 3, 2009

سالها پیش مشابه چنین نظری را در مورد آدم جنایتکاری که مسئول قتل هزاران شاید ده ها هزار نفر بود دادم. (البته این را هم بگویم که معتقد بودم باید آن فرد را در یک قفس آهنی گذاشت و در میانه میدانی شلوغ و پر رفت و آمد قرار داد تا همه او را ببینند. یا که اصلاً باید در میان جمعیت رهایش کرد و به همه گفت که او کیست تا هر کاری که دلشان خواست با او بکنند.)

یک روانشناس بسیار دلرحیم که از هر نوع خشونت نفرت داشت به من گفت "از آنهایی که می خواهند آن شخص را با یک اعدام ساده نابود کنند بی رحم تری!"

خوب که فکر کردم دیدم درست می گفت.

به هر حال، شاید هم بشود مخارج سفر و اقامت چنین جنایتکارانی را به یک آسایشگاه گران قیمت و پر هزینه فرضاً در کشور سویس فراهم کرد تا مدتی در آنجا به سر برده و پس از اصلاحات لازم روحی و روانی و شخصیتی دوباره به تهران شلوغ و پر دود و کثیف باز گرداند تا بلکه ...


-- ناشناس ، Feb 4, 2009 در ساعت 02:54 PM

باید قوه قضاییه جدی عمل کند . تا هیچ کس به خود اجازه ندهد . پایش رااز گلیمش درازترنکند

-- بدون نام ، Feb 5, 2009 در ساعت 02:54 PM

به نظر من آقای حسین درست می فرمایند: این جوان دختر را برای همسری می خواسته ولی دختر محترمانه به او جواب رد داده است. سپس همین جوان آن عمل بی رحمانه و بی منطق را به این دلیل انجام داده که دختر با از دست دادن زیبایی جهره نتواند به مرد دیگری تعلق داشته باشد. اینک که جوان مورد نظر در کار خود "به راستی موفق!" شده، چرا نباید تعهد نگهداری مادام العمر از "زن دلخواه" خود را بر گردن گیرد؟

در تکمیل این سخنان، شاید بهترین راه حل این باشد همانطور که حسین هم گفته، این جوان موظف به نگهداری و تامین مالی (و حتی عاطفی!) مادام العمر کسی باشد که به او آنچنان صدمه ای وارد آورده که دیگر نه کسی خواهان ازدواج با او خواهد بود و نه آنکه کسی احتمالاً حتی به او کار خواهد داد!

-- بی نام ، Feb 6, 2009 در ساعت 02:54 PM

شخص بنده پیشنهاد میکنم این پسر را با این دختر وصلت دهند و مجبور کنند تا آخر عمر با هم زندگی کنند...این پسره یک عمر باید نوکری آمنه را بکند و آفتابه براش آب کنه و ...خلاصه حالش جا میاد....البته پسره عاشق آمنه بوده که این عمل را کرده.

-- عین الله ، Feb 6, 2009 در ساعت 02:54 PM