رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۸۷

حمایت فرانسه از فعالیت‌های شیرین عبادی

برنارد کوشنر وزیرخارجه فرانسه از اقدامات شیرین عبادی وکیل ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل تقدیر کرد.

در دیدار خانم عبادی و آقای کوشنر که روز جمعه ۳۰ ژانویه (۱۱ بهمن) برگزار شد، وزیر خارجه فرانسه گفته است که وخامت اوضاع حقوق بشر در ایران، به شدت پاریس را نگران کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که کوشنر در عین حال از فعالیت‌های کانون مدافعان حقوق بشر ایران به نفع جامعه مدنی حمایت کرده است.

خانم عبادی در این دیدار گفته است که جمهوری اسلامی از بسیاری از «قوانین اسلامی سوءاستفاده» می‌کند و اجازه انتقاد به کسی نمی‌دهد.

وی تاکید کرده است که سران جمهوری اسلامی «آشکارا از قوانین اسلامی برای سایر مقاصد» استفاده می‌کنند.

شیرین عبادی مسئولیت اداره کانون مدافعان حقوق بشر را که از از سال ۱۳۷۹ از سوی گروهی از حقوق‌دانان سرشناس تشکیل شده، بر عهده دارد.
دفتر این کانون اول دی‌ماه سال‌جاری از سوی مقام‌های امنیتی ایران پلمب شد.


برنارد کوشنر وزیرخارجه فرانسه و شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل(عکس از AP)

فرانسه که در آن زمان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده داشت، با صدور اطلاعیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که به فشار‌ها علیه اعضای این کانون خاتمه دهند.

فرانسه در عین حال به تهران توصیه کرد که به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه حقوق بشر به ویژه احترام به برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز پایبند باشد.

آمریکا، اتحادیه اروپا، نهاد‌های بین‌المللی فعال در امور حقوق بشر و فعالان مدنی خارج و داخل کشور در روز‌های اخیر با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای نسبت به پلمب این دفتر از سوی قوه قضائیه ایران اعتراض کرده و خواستار بازگشایی مجدد آن شده‌اند.

این کانون، طبق اساسنامه خود موظف به «دفاع رایگان از متهمان عقیدتی و سیاسی»، «حمایت از خانواده‌های زندانیان سیاسی و عقیدتی» و «گزارش دهی منظم و مستمر در موارد نقض حقوق بشر در ایران» است.

پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر، بازرسی دفتر وکالت شیرین عبادی، تجمع عده‌ای به عنوان بسیجی در مقابل منزل وی، بازداشت ژینوس سبحانی (منشی سابق دفتر کانون مدافعان) و فیلتر کردن سایت کانون مدافعان حقوق بشر از جمله اقداماتی است طی یک ماه گذشته با اعتراض نهاد‌های مدنی مواجه شده است.

کانون مدافعان با صدور اطلاعیه‌ای مجموعه این اقدامات را تلاشی برای «تحت فشار قرار دادن این کانون» ارزیابی کرده است.

Share
در همین رابطه:
عبادی: ایران را ترک نخواهم کرد
نگرانی کاخ سفید از پلمب دفتر کانون مدافعان
اروپا پلمب دفتر کانون مدافعان را محکوم کرد
محکومیت پلمب دفتر کانون مدافعان

نظرهای خوانندگان

اين "اقدامات" با اينكه هزاران بار انجام شده‌اند! هيچ تاثيري بر هيچ چيز ندارند! حقوق بشر بايد از سوي مردم ايران از حكومتي كه آن را دريغ ميدارد مطالبه شود! به عقيده من!

-- من ، Feb 2, 2009 در ساعت 07:00 PM

شدیدا عملکردها و فعالیتهای خانم عبادی مورد تایید هست.

-- بدون نام ، Feb 2, 2009 در ساعت 07:00 PM

زنده باد

-- من ، Feb 3, 2009 در ساعت 07:00 PM

واقعا کوشنر به خاطر حقوق بشر و نه بخاطر مقاصد سیاسی و جهت دار از این خانوم حمایت میکند یا اینکه ....
اگر فرانسه کشور خوبی است پس قضیه بابک پور باقر چه بوده است

-- بدون نام ، Feb 3, 2009 در ساعت 07:00 PM