رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۸۷

کروبی: می‌توان با آمریکا مذاکره کرد

مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی می‌گوید که در چارچوب اصول سیاست خارجی ایران می‌توان با آمریکا مذاکره کرد.

به گفته آقای کروبی، اصول این چارچوب از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای «تبیین» شده است و «معتقدم باید در سیاست‌‏های خارجی خود در ارتباط با سایر کشورها به طور جدی تجدید نظر کنیم.»

رئیس اسبق مجلس ایران که روز دوشنبه با خبرگزاری ایلنا گفتگو می‌کرد، افزود که تغییرات در سیاست خارجی جمهوری اسلامی باید در راستای «منافع و مصالح نظام» باشد.

آقای کروبی معتقد است که جمهوری اسلامی «نباید بیش از این دشمن‌تراشی» کند.

مهدی کروبی نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم ایران است که قرار است ۲۲ خرداد ماه سال آینده برگزار شود.

صلاحیت وی بر اساس قانون باید از سوی شورای نگهبان احراز شود.

آقای کروبی در حالی از امکان گفتگو با آمریکا سخن می‌گوید که هفته گذشته علی جنتی دبیر شورای نگهبان، به طرفداران رابطه با کاخ سفید هشدار داد که در رفتار خود «تجدیدنظر» کنند.


جنتی گفته بود که طرفداران برقراری رابطه با آمریکا «گروهک‌های منفور و مطرود جامعه» هستند.

این در حالی است که آقای کروبی اظهار داشت که در جمهوری اسلامی برای نخستین‌بار «تابوی مذاکره با آمریکا» از سوی دولت نهم شکسته شده است.

به اعتقاد دبیرکل حزب اعتماد ملی، با نامه تبریک محمود احمدی‌نژاد به باراک اوباما، راه برای مذاکره با آمریکا باز شده است.

روابط دیپلماتیک ایران و ایالات متحده پس از انقلاب ۱۳۵۷ و اشغال سفارت آمریکا در تهران و گروگان‌گیری دیپلمات‌های آن توسط «دانشجویان پیرو خط امام»، قطع شده است.

با این حال برخی منابع غربی هفته گذشته اعلام کرده‌اند که در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد، نمایندگانی از ایران در اروپا با مقام‌های آمریکایی دیدار و گفتگو داشته‌اند.

کاخ سفید امروز گزارش‌ها مبنی بر دخالت باراک اوباما در برگزاری دیدار‌ها را رد کرده است. مقام‌های ایران نیز تاکنون حاضر نشده‌اند خبر دیدار‌های مذکور را رد کنند.

Share
در همین رابطه:
اعتراض کروبی به دخالت نظامیان در انتخابات

نظرهای خوانندگان

گمانم مسابقه برای گفتگو با امریکا در تهران آغاز شده است. ولی قهرمان این ماراتن احمدی نژاد است.

-- خالد ، Feb 2, 2009 در ساعت 03:50 PM

وقتی غذا گرم است باید خورده شود و اگر نه از دهان میافتد
آمریکاییها آنقدر صبر میکنند و آنقدر در دادن امتیاز به ایران خساست میکنند که فرصت از دست میرود و باید سالها انتظار کشید و دو طرف هزینه کنند تا دو باره بعد سالها به این نفطه برسند

-- بدون نام ، Feb 3, 2009 در ساعت 03:50 PM

به نظر من آقای کروبی و یا آقای خاتمی باید به یک تصمیم عاقلانه مبنی بر کنار رفتن به نفع دیگری برسند چون هر دو نفر دارای این پتانسیل هستند که رای بالایی بیاورند
به شرطی که آراء اشان توسط یکدیگر خرد و شکسته نشود و حضور همزمان هر دوی این آقایان به عنوان کاندیدا در انتخابات تنها به نفع جناح محافظه کارتروبه اصطلاح اصولگراست.

-- بدون نام ، Feb 3, 2009 در ساعت 03:50 PM