رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۷

استقبال البرادعی از مذاکره ایران وآمریکا

محمد البرادعی دبیرکل آژانس انرژی اتمی از پیشنهاد اخیر باراک اوباما درخصوص مذاکره مستقیم با ایران بر سر برنامه هسته‌ای تهران استقبال کرد.

آقای البرادعی درگفتگو با روزنامه واشینگتن پست افزوده است که مذاکره مستقیم بین دو کشور، به اعتماد سازی میان آنها کمک می‌کند.


وی در این گفتگو اظهار داشته است: «نمی‌توان بدون مذاکره مستقیم، اعتمادسازی کرد. رئیس جمهوری آمریکا گفته است که حاضر است بدون پیش شرط و با احترام متقابل با ایران گفتگو کند. این اتفاق باید زودتر اتفاق می‌افتاد.»

خبرگزاری فرانسه هم با گزارش این مصاحبه از روزنامه واشینگتن پست نوشته است که تلاش‌های دیپلماتیک برای وادار کردن ایران به توقف غنی‌سازی اورانیوم تاکنون بی‌نتیجه بوده‌ است.

البرادعی می‌گوید که مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا، به اعتماد سازی میان آنها کمک می‌کند

آقای البرادعی ادامه داده است: «ایران پیش از سال ۲۰۰۵ و قبل از ارجاع پرونده‌اش به شورای امنیت با آژانس همکاری می‌کرد. اما بعد از آن از همکاری خودداری می‌کند.»

بر اساس این گزارش، دبیرکل آژانس تصریح کرد: «من از شش سال پیش گفته‌ام که سیاست اعتمادسازی میان ایران و غرب به طور کامل شکست خورده است و ما هیچ گونه پیشرفتی در این زمینه نداشته‌ایم.»

وی همچنین با دفاع از عملکر آژانس انرژی اتمی گفته است که افتخار می‌کند که آژانس با اقتدار محدودی که دارد، توانسته است به حساسیت برنامه هسته‌ای ایران پی ببرد و آنها را وادار به اعتراف در زمینه ادامه غنی‌سازی اورانیوم کند.

Share
در همین رابطه:
«ایران از فرصت تعامل با جهان استفاده کند»
تلاش برای مذاکره مستقیم با تهران

نظرهای خوانندگان

ارتباط ایران و آمریکا غیر ممکن است. ایران کشوری است که حیات سیاسی حکومتش فقط و فقط بر چرخه تبلیغات می‌گردد. قوای سه گانه این حکومت کاملا معطل و فقط در اختیار اهداف دیگر یعنی برای رفع مایحتاج سیستم تبلیغاتی حکومت به کار مشغولند. سیاست در حکومت ایران مانند سیستم "Ponzi Scheme" بر اساس تبلیغات است. مجموعه‌ای تهی و پر سرو صدا و قسمت هنگفتی از این تبلیغات بر علیه آمریکا است.
ایران برای ادامه حیات خود باید با آمریکا بجنگد.

مساله دوم ایران که نمی‌تواند کاری در مورد آن بکند مساله حقوق بشر است. پایه های این حکومت چنان پوشالی است که هرگونه سوالی اساسش را میلزاند و شاه‌نشین بیت رهبری را به لرزه می‌اندازد. این حکومت اساسا قادر نیست جواب هیچ سوالی را منطقا بدهد، لذا چاره ای جز داغ و درفش سوال کننده گان ندارد.
آمریکا ممکن است(هرچند که بعید به نظر می‌رسد) که مساله حقوق بشر را فدای منافع سیاسی خود کند و ناله ستمدیدگان بیشمار را نشنیده بگیرد، اما هرگز نمی‌تواند از حاکمان ایران انتظار داشته باشد که در بازیهای بین‌المللی سیاسی مطابق شان انسان و با وقار و خرد انسان قرن ۲۱ رفتار کنند. این حضرات در زمینه سیاست نمی‌توانند از شاه اسماعیل و یا میرزا آقاسی مدرن تر عمل کنند.
اما نباید از حق گذشت، تنها این حکومت می‌توانست که با وجود چنین شکاف های عمیق بین شعار و واقعیت ها، با وجود چنین پیشینه هولناک سی ساله، در زیر فشارهای بین‌المللی ۳۰ سال دوام بیاورد.

-- بدون نام ، Feb 1, 2009 در ساعت 07:00 PM