رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۷
طی ۳۰ سال گذشته رخ داده است؛

مرگ ۸۰۰ هزار نفر در جاده‌های ایران

مدیرعامل ستاد دیه کشور از مرگ ۸۰۰ هزار نفر در جاده‌های ایران طی ۳۰ سال گذشته خبر داد.

اسدالله جولایی، آمار صدمه ‌دیدگان این حوادث را نیز ۴۳۰ هزار نفر اعلام کرده است.

این برای نخستین بار است که آمار قربانیان حوادث رانندگی در ایران طی ۳۰ سال گذشته اعلام می‌شود.

قربانعلی‌ دری‌ نجف آبادی دادستان کل کشور پیش‌تر گفته بود که آمار قربانیان این نوع حوادث در ایران بیشتر از کشته شدگان جنگ عراق علیه ایران است.

به گزارش وب‌سایت سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی ایران، آقای جولایی که به استان ایلام سفر کرده، افزود که آمار قربانیان و خسارت‌های ناشی از حوادث جاده‌ای در ایران بیش از آمار کشته‌های انفجار بمب اتمی در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی است.

تعداد قربانیان حوادث جاده‌ای در ایران بیش از کشته‌های انفجار بمب اتمی در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی است

تعداد کشته‌های بمباران اتمی شهر هیروشیما ۱۴۰ هزار نفر و ناکازاکی ۸۰ هزار تن بوده است.

بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی، در ایران هر ۲۵ دقیقه یک نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهد.

بنا بر آمار‌های رسمی، سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در جهان، بر اثر تصادفات رانندگی کشته و ۵۰ میلیون نفر صدمه می‌بینند.

در حالی که تصادفات در جهان، ششمین عامل مرگ و میر محسوب می‌‌شود، در ایران دومین عامل مرگ و میر اعلام شده است.

تراکم بالای خودرو در جاده‌ها، کمبود ظرفیت بزرگراهی، وجود بیش از دو هزار نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها، کمبود خدمات ایمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی، مهم‌ترین عوامل تصادف جاده‌ای در این کشور به شمار می‌رود.

Share
در همین رابطه:
قربانیان تصادف در ایران؛ هر ۲۵دقیقه یک نفر

نظرهای خوانندگان

جاي تاسف است،
مشكل فرهنگي (در مورد مردم و مسئولين) بنظر من مشكل اصلي است
http://uk.youtube.com/watch?v=jBaWmIsftzY

-- ميم ، Feb 1, 2009 در ساعت 03:30 PM

شما به دنبال خودروی یک مسئول نظام!؟ حرکت کنید . در ایران اینگونه رانندگی الگوی مردم است پس تلفات 800 هزار نفری بسیار کم و قابل قبول است .

-- ایرانی ، Feb 1, 2009 در ساعت 03:30 PM

تصحيح:
منظور من البته مسئولين ترافيكي بود،
من معتقدم طراحي ترافيك (و فرهنگ آن) و همينجور اجراي ترافيك (و فرهنگ آن!) اصولا در ايران بوجود نيامده! و آنچه هست فقط تقليد از ظاهر ترافيكي كشورهاي ديگر (بعلاوه ابراز سلايق شخصي در اجراي آن!) است بدون آنكه از آن بيشتر بدانند! تازه وضعيت ترافيك در تهران بسيار بسيار بهتر از باقي كشور است (از نظر طراحي ترافيك البته و نه راننده‌ها!)
به فيلمي كه گذاشتم دقت كنيد و بگوييد اصولا رانندگان محترم چه كاري بجز رفتارهاي پرخطر ميتوانند انجام دهند؟! يعني اين تقاطع طراحي شده براي اينكه خودروها بشكل خطرناك از آن بگذرند پس شما اگر بهترين راننده هم باشيد كاري نميتوانيد بكنيد مگر در چهار راه بعد خودرو را متوقف كرده پياده شويد و و ديگر به آن بر نگرديد! و اين تقاطعي در قلب تهران است كه بوسيله بهترين "متخصصان ترافيك" طراحي شده!! قضاوت در مورد باقي راه‌ها نيازي به بررسي هم ندارد!
به نظر من براي جلوگيري از اين "نسل‌كشي"(!!!) ابتدا مسئولين ترافيك بايد فرهنگ آن را بيآموزند! اگر اين از مصاديق تهاجم فرهنگي شناخته نشود البته ان‌شاءالله!
نكات بسيار جالب در فرهنگ شلم شورباي ترافيكي اين ديار بسيار زياد است! براي مثال بنده در ايران بودم بارها و بارها توقف "چندين" ون و خودرو موسوم به گشت ارشادي را در (دقيقا در!) ميدان ونك براي تمام روز را ديدم! در حاليكه افسران پليس ترافيكي كاملا حضور داشتند و حتي خودروهاي ديگر را كه در ميدان توقف ميكردند جريمه مينمودند!!! و اين براي من خيلي جالب بود چراكه كار يك روز و دو روز نبود! هر روزي كه از آنجا ميگذشتم اين را ميديدم!

-- ميم ، Feb 1, 2009 در ساعت 03:30 PM

این عنوان خبر شبیه روزنامه‌های زرد بود! چرا تو صفحه اول ۳۰ سال رو نزده؟!!

-- حسینی ، Feb 2, 2009 در ساعت 03:30 PM