رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ فروردین ۱۳۸۸

سقوط هواپیمای «ایران۱۴۰» در اصفهان

یک هواپیمای «ایران۱۴۰» عصر امروز یکشنبه در اصفهان مرکز ایران سقوط کرد.

در این حادثه، پنج سرنشین از جمله استاد خلبان و چهار کمک خلبان که در حال «آموزش» بودند، جان باختند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این هواپیما به هنگام فرود در یکی از فرودگاه‌های اصفهان دچار سانحه شده است.
علت این حادثه در دست بررسی است.

خبرگزاری‌های ایران تنها به آموزشی بودن این هواپیما اشاره کرده‌ و جزئیات بیشتری در خصوص مشخصات آن مخابره نکره‌اند.

این در حالی است که پایگاه اطلاع رسانی صنعت هوایی کشور (تیک‌آف) به نقل از یک منبع آگاه، نوع این هواپیما را ایران ۱۴۰ اعلام کرده است.

این پایگاه اطلاع‌رسانی، محل دقیق سقوط این هواپیما را که حامل خلبانان آزمایش‌گر و تکنسین‌های فنی شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) بوده است، حوالی شاهین‌شهر اعلام کرده است.

شاهین‌شهر در ۲۵ کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد.


اولین سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ در سال ۲۰۰۲ در حوالی باقر‌آباد، ۴۴ کشته بر جای گذاشته بود.

پایگاه تیک‌آف همچنین گزارش کرده که این هواپیما که با نام «آنتونف ۱۴۰» نیز شناخته می‌شود، تاکنون سه سانحه را پشت سر گذاشته است.

هواپیمای ایران۱۴۰ با مجوز کمپانی اوکراینی آنتونوف در ایران تولید می‌شود.

حداکثر سرعت هواپیما که مجهز به موتورهای ساخت ایران است، ۵۳۵ کیلومتر (در ساعت) و  حداکثر ارتفاع پروازی آن ۷۲۰۰ متر (۲۱ هزار و ۶۰۰ پا) است.

ایران۱۴۰ می‌تواند ۲۰ مسافر را همراه با ۳.۶ تن بار، یا ۲۸ مسافر را به علاوه ۲.۶۵ تن بار و یا ۳۶ مسافر را به همراه ۱.۶۵ تن بار مفید جابجا کند.

شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) واقع در شاهین شهر محل تولید این هواپیما است.

شرکت هسا در سال ۱۳۵۴ تاسیس شد و ساخت هواپیمای جت ملخ‌دار ایران۱۴۰، هواپیمای بدون سرنشین ابابیل، سیستم‌های پیشرفته قاب و نگهدارنده ساخت بدنه هواپیما را در پرونده خود دارد.

Share

نظرهای خوانندگان

اتفاقا همین دیشب شبکه چهار از مزیت های ایران 140 نزدیک به 1 ساعت تعریف می کرد و من تنها چیزی که فهمیدم این بود که برترین مزیت این هواپیما انتخاب بهترین نوع صندلی برای این نوع هواپیماست تا مسافران عزیز در هنگام سقوط کمتر اذیت شوند !

-- غریبه ، Feb 15, 2009 در ساعت 07:30 PM

فکر میکنم درباره ی ارتفاع پرواز هواپیما اشتباهی رخ داده باشد. چون 2340 کیلومتر ارتفاع خیلی زیادی است و بیرون از لایه جو زمین -که تقریبا 1000 کیلومتر است- قرار میگیرد و چنین هواپیمایی توانایی پرواز در این ارتفاع را ندارد. ممکن است این اشتباه بخاطر تبدیل واحد اندازه گیری ارتفاع "پا" یا همان فوت به سیستم متریک اتفاق افتاده باشد.

-- مسعود ، Feb 16, 2009 در ساعت 07:30 PM

آقای دکتر وزیری یه تکانی به خود بدهید

-- انتصاری یعقوب ، Feb 16, 2009 در ساعت 07:30 PM

آقا مگر توی این هوپیماهای قراضهٔ روسی که یک روز در میان در ایران سقوط می‌‌کنند بهائی سوار نمی‌شود؟ چرا آمریکا هیچ کاری برای حفاظت از حقوق اینها انجام نمی‌‌دهد؟ باید در این قانونی‌ که می‌‌خواهند به کنگره ببرند این را هم لحاظ کنند، و برای حفاظت از حقوق شهروندان بهائی هم که شده به ایران هواپیما بفروشند!

-- محمود ، Feb 16, 2009 در ساعت 07:30 PM

معلوم نيست تا كي قراره اين تكنولوزي هاي قديمي(چه آمريكايي و الالخصوص روسي) جان بچه هاي هاپيمايي و ساير جامعه رو بگيره
تا كي بايد تاوان حماقت يك باند مذهبي را مردم و بخش هواپيي م بده

-- نادم ، Feb 16, 2009 در ساعت 07:30 PM

آی آقای محمود،این از کج فهمی توست که آسمون رو به ریسمون می بافی...وسط مطلب سقوط هواپیما گیر میدی به بهایی ها،بفهم آخه هر عقیده درست یا غلطی داری جای خودش مطرح کن

-- افرا ، Feb 16, 2009 در ساعت 07:30 PM

اقایان همین دو سه روز پیش در امریکا هم سقوط یک هواپیما را داشتیم

-- محمد ، Feb 16, 2009 در ساعت 07:30 PM

افرا درست میگه. محمود جان؛اگر امریکا میخاد برای هموطن های بهایی یا یهودی به ما هواپیما بفروشه همان بهتر که ما نخاهیم.

-- فرخ ، Feb 17, 2009 در ساعت 07:30 PM

با سلام!
بنده دکترای مهندسی هوافضا هستم و در کارخانه انتونف در کشور اوکراین کار میکنم!
هیچ گونه گرایش سیاسی هم نداشته و برای خود کار کرده و به دولت ایران هم وابسته نیستم! هواپیمای آنتونف 140 هواپیمایی کاملا پیشرفته بوده و تمامی استانداردهای اروپا و آمریکا را دارد! کما اینکه سازمان "ناتو" پیشنهاداتی را برای خرید آن داده است! از این نوع هواپیما ده ها فروند در روسیه و اوکراین و اروپا پرواز میکنند که هرگز سانحه ای در بر نداشته است! تمامی سه حادثه سقوط آنتونف 140 فقط و فقط در ایران بوده است! این هواپیما به هیچ عنوان قراضه "به گفته دوستان" نیست!!! فراموش نشود که 90 درصد سوانح اشتباه انسانی است! در ضمن موتور این هواپیما در ایران تولید نمی شود بلکه در کارخانه "موتورسیچ" در اوکراین تولید میشود!

-- شهرام ، Feb 17, 2009 در ساعت 07:30 PM

سقوط هواپيما به هر دليلي باشد، مهم اين است که فناوري ساخت هواپيما از زمانه ي ما ايرانيها جلوتر است، و تا وقتي فقط به فکر مونتاژ باشيم، مطمئنا" اينگونه مشکلات پيش مي آيد. يکي نيست به اين دولت عزيز بگويد بجاي ساخت هواپيما و گسترش فرودگاه و اجاره ي هواپيما و مونتاژ آن، لطف بفرمايند شبکه ي راه آهن را گسترش بدهند. سالي 30 هزار کشته در سوانح رانندگي، و چندصد کشته در سوانح هوايي. بدي سوانح هوايي اين هست که اکثر مسافران هواپيماها معمولا" مهندسين و دکترهاي اين جامعه هستند که به علت ذيق وقت از هواپيما استفاده مي کنند. وقتي سيستمهاي فرودگاهي ما از رده خارجند مانند ILS و ... ديگر خدا رحم کند به هواپيما ها. من فکر مي کنم بهتره قبل از مونتاژ يک هواپيماي مسافر بري، اول سعي کنيم يک هواپيما بسازيم تا کاملا" سر در بياريم اصلا" هواپيما چي هست، مثلا" شرکتهاي بويينگ و ايرباس که يکشبه به فناوري امروزه نرسيده اند که ؟ رسيده اند ؟ براي مثال هواپيمايي که هفته ي گذشته در آمريکا سقوط کرد، به اين علت بود که بر روي خلبان اتوماتيک بوده، و با يخ بستن روي بال ناگهان مثل سنگ سقوط کرده، حالا آنها با آنهمه ادعا در فناوري در سيستمشان باگ دارند، چه برسد به ما که داريم فناوري دست چندم شوري سابق را مونتاژ مي کنيم و نه توليد !!

-- حسن ، Feb 17, 2009 در ساعت 07:30 PM

احتمالا كار صهيونيستهاي غاصب بوده

-- سيمرغ ، Feb 17, 2009 در ساعت 07:30 PM

پاراگراف سوم از آخر را این گونه تصحیح می کنم :
ایران۱۴۰ می‌تواند ۲۰ مسافر را همراه با ۳.۶ تن بار، یا ۲۸ مسافر را به علاوه ۲.۶۵ تن بار و یا ۳۶ مسافر را به همراه ۱.۶۵ تن بار مفید به آن دنیا بفرستد!!

-- فرهاد ، Feb 17, 2009 در ساعت 07:30 PM

افرا جون حالا چرا ناراحت می شی؟
بالاخره بقیه هم آدمند حالا که آمریکا فقط بهایی ها را آدم حساب کرده .رفیق ما هم یک پیشنهاد اساسی داده است!

-- آرش ، Feb 17, 2009 در ساعت 07:30 PM

خدا وكيلي ايران بلد نيست يه دمپايي بسازه. اونوقت ادعا ميكنه كه هواپيما مي سازه و آپولو هوا ميكنه! البته ساخت دمپايي هم واسه ايرانيها سخته! خيلي مثال پيچيده اي زدم. بهتره بگم ايرانيها بلد نيستن يه سوزن ته گرد بسازن! وقتي بلد نيستيم ساده ترين چيز توي دنيا رو بسازيم، اين مسوولين مملكت ما چرا دوست دارن آپولو هوا كنن؟

-- ساميار ، Feb 17, 2009 در ساعت 07:30 PM

آقای شهرام فکر کنم دکترایت را از دانشگاه پیام نور کیف گرفته ای. یکی از سوانح در باکو اتفاق افتاد. سانحه دیگری هم که در ایران روی داد و باعث کشته شدن طراحان و سرطراح هواپیما گردید سقوط یک فروند از این هواپیما متعلق به اوکراین بود که پس از آن روسیه و اوکراینتولید این هواپیما را متوقف کردند ضمن اینکه آذربایجان نیز هواپیماهای خریداری شده را به اوکراین پس داد. لطفا با مطالعه و دقیق اظهارنظر بفرمایید.

-- علی ، Feb 17, 2009 در ساعت 07:30 PM

طرف خیلی خوش پر و پاست لب خزینه هم میشینه !.
به گزارش خبرگزاري انتخاب در حالی که شرکت های هواپیمایی معروف منطقه هر روز درصدد کاهش قیمت ها و افزایش امکانات پرواز جهت جذب مشتری بیشتر هستند، سازمان هواپیمایی کشور با سوء استفاده از وضعیت موجود هر روز بهای قیمت ها را افزایش و در عوض امکانات را کاهش می دهد!.
داوید / تنه نزن

-- داوید ، Feb 17, 2009 در ساعت 07:30 PM

همه چيز رو شما گفتيد..... اگر روزي ايران بتواند در استاندارد هاي جهاني هواپيما توليد كند باز هم داغ دل اين مادران و دلهاي شكسته آنها تا ابد خواهد ماند

-- عليرضا ، Feb 17, 2009 در ساعت 07:30 PM

من دلم به حال برخی از هموطنان عزیز خود می سوزد که در مورد توسعه کشور خود اینطوری فکر و قضاوت می کنند و کشور و دانشمندان و کارشناسان را اینطوری دست کم می گیرند تا زمانیکه این دوستان چنین الطافی دارند ما نیاز به دشمن خارجی نداریم

-- دیوید ، Feb 18, 2009 در ساعت 07:30 PM

قابل توجه آقای علی اتفاقا من هم هوافضا خوندم و شاهد پرواز و مانور این هواپیما در نمایشگاه مسکو بوده ام توانایی های بسیار بالایی داره و پایداریش عالیه دلیل انتخاب اون توسط ایران هم اهمین دلیل بوده چون میتونه کاربرد لجستیک هم پیدا کنه در ضمن ابن هواپیما در طول 10 سال 3 سانحه داشته که 2 تاش تو ایران بوده بر خلاف نظر دوستان هنوز هم در روسیه تولید میشه پس دنبال دلایل دیگه بگردید

-- تیرداد ، Feb 18, 2009 در ساعت 07:30 PM

لیس الانسان الی ما سعی.

-- 140 ، Feb 20, 2009 در ساعت 07:30 PM

من دانشجوي خلباني هستم و به ان اقاي دروغگويي كه خودرا دانشجوي هواوفضا ناميده ميگويم an.140 در اكراين ايران و اذربايجان حوادث وحشتناكي داشته .

-- بدون نام ، Feb 20, 2009 در ساعت 07:30 PM

5 خلبانی که در این پرواز بودند هر کدام حداقل 30 سال تجربه پرواز داشتند.

-- بدون نام ، Feb 22, 2009 در ساعت 07:30 PM

درست ميشه

-- ذ ، Feb 22, 2009 در ساعت 07:30 PM

بيچاره اون كمك خلبانهاي هاي تازه استخدام شده هسا روحشان شاد .

-- ميثم ، Feb 23, 2009 در ساعت 07:30 PM

وقتی که یک دیپلمه به نام سید محمد علیزاده رییس بزرگترین صنعت هواپیما سازی کشور است از این بدترش را هم باید انتظار داشت.
بارک الله به وزیر دفاع با این انتصابش!

-- بدون نام ، Feb 24, 2009 در ساعت 07:30 PM

من فقط میتوانم بگویم که خیلی حیف شد که استاد خلبان نجفی را پس از سی سال انجام سخت ترین مأموریت ها به این سادگی ازدست دادیم آن مرحوم سابقه بازسازی کلی هواپیمای C130 درکارنامه درخشان خود داشتند

-- روزبه ، Feb 28, 2009 در ساعت 07:30 PM

عزیزم اگر یه کم از اقتصاد سر در میاوردی می فهمیدی سوزن چرا ایرانی نیست.

-- محمد ، Mar 1, 2009 در ساعت 07:30 PM

سرهنگ شهید محمد باقر گردان یکی از زبده ترین خلبانان ایران بودند که در جنگ تحمیلی با هواپیمای اف4 رشادتهای زیادی از خود نشان دادند بعد از جنگ هم شاگردان زیادی را با هواپیمای اف7 تربیت کردند وهمچنین بعد از
بازنشستگی در هسا مشغول تربیت خلبان بر ای هواپیمای ایران140 شدنداین مطالب گوشهای از زندگی پر بار این عزیز بود روحش شاد باد

-- ضیا ، Mar 2, 2009 در ساعت 07:30 PM

جناب سرهنگ گردان یکی از بهترین اساتید پرواز بود.شخصیتی متواضع داشت. بارها در جنگ پروازهای موفقی داشت وحتی چندین بار هواپیمای فوانتومش مورد اصابت شدید قرار گرفت اما هیچوقت اجکت نکرد و با ازجانگذشتگی هواپیما را در باند به زمین نشاند
حیف و صد حیف که این شهید عزیز واین استاد را به چه راحتی و ارزان از دست دادیم.
روحش شاد و آرزوی سلامت خانواده گرامی

-- محمد علوی نژاد ، Mar 3, 2009 در ساعت 07:30 PM

سلام،من فرزند شهید گردان هستم.خوشحالم از اینکه کسانی هستند قدر زحمات پدرم را می دانند.

-- نادر گردان ، Mar 10, 2009 در ساعت 07:30 PM

با سلام.
سرهنگ محمد مختاری در سال 1976مدرک خلبانی هواپیمای جنگنده F-5 را از امریکا گرفت .و در سال های اول جنگ به هواپیمای C-130 انتقال پیدا کرد.کار این هواپیما خفاش(جاسوسی هوایی در خاک عراق)سرچ دریایی روی ناو های امریکایی و...بوده.ایشان استاد خلبان C-130 بودن.سرهنگ صبوری و سرهنگ مهدوی و سرهنگ نجفی هم در دوران جنگ همین کار ها رو می کردن و مثل پدر من بودن.اما نمیدونم چرا در سایت ها به عنوان دانشجو خلبانی نام برده شده!!!متاسفانه در هیچ سایتی هم اشاره به این موضوع نشده!!
خلاصه تقدیر این بوده که 5 دوست با هم به شهادت برسن.پرهام مختاری پسر کوچک خلبان شهید محمد مختاری

-- پرهام مختاری ، Mar 10, 2009 در ساعت 07:30 PM

تو فکرش نباشین.همه برای مردن اومدیم

-- محمد.ررررر ، Mar 19, 2009 در ساعت 07:30 PM

سید محمد علیزاده مدیر عامل محترم هسا که بدون داشتن صلاحیت علمی و مدیریتی و صرفا بخاطر ارتباط با حزب آبادگران و مهرورزان به این مقام رسیده چرا جواب نمی دهد؟
چرا حتی یک مصاحبه با او نمی شود؟
تا کی باید شاهد انتصاب افراد نالایق در پست های کلیدی باشیم و دم نزنیم؟

-- بدون نام ، Mar 23, 2009 در ساعت 07:30 PM