رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸

اعتراض جامعه بهائی به تخریب خاوران

«جامعه جهانی بهائی» تخریب بخشی از گورستان خاوران را «تجاوزی بی‌رحمانه به حرمت انسانی» دانست.

بخش‌هایی از این گورستان سه هفته پیش از این تخریب شده تا به فضای سبز تبدیل شود.

«جامعه جهانی بهائی» شب گذشته اعلام کرده که در این گورستان حداقل ۱۵ بهائی دفن شده‌اند.
هشت تن از این بهائیان که عضو «هیئت ملى اداره کننده جامعه بهائیان ایران» بوده‌اند، در ششم دی‌ماه سال ۱۳۶۰ به قتل رسیده و در این گورستان دفن شده‌اند.

بنابر اعلام این جامعه، شش بهائی دیگر نیز که «عضو محفل روحانى تهران» بوده‌اند ۱۴ دی ماه ۱۳۵۹ کشته شده و در این گورستان مدفون شده‌اند.

دیان علائى، نماینده جامعه جهانى بهائى در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، گفته است: «ویران کردن قبرستان خاوران توسط مأمورین دولتى با مفهوم حرمت مردگان در همه فرهنگ‌ها و از جمله در تمام آموزه‌هاى اسلامى، مغایرت دارد.»

«ما هم‌صدا با تمام گروه‌هاى مدافع حقوق بشر در داخل و خارج از ایران، این عمل شرم‌آور را که نشانۀ دیگرى از تعصبات حکومت فعلى ایران است، محکوم مى‌کنیم»

خانم علائى افزوده است: «ما هم‌صدا با تمام گروه‌هاى مدافع حقوق بشر در داخل و خارج از ایران، این عمل شرم‌آور را که نشانه دیگرى از تعصبات حکومت فعلى ایران است، محکوم مى‌کنیم.»

اتحاد جمهوری‌خواهان ایران نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده که «تخریب گورستان و شکستن سنگ قبرها، از بین بردن خشن رابطه باز ماندگان با درگذشتگان است.»

در اطلاعیه جمهوری‌خواهان ایران تصریح شده که «این عمل مغایر با هر گونه قانون و عرف و سنت انسانی در بعد ملی و بین المللی است.»

گورستان خاوران قطعه زمینی در جنوب شرقی شهر تهران است که بسیاری از قربانیان کشتار‌ سال ۱۳۶۷ در جمهوری اسلامی در آن، دفن شده‌اند.

شمار دقیق قبرها و جنازه‌های مدفون شده در خاوران مشخص نیست، اما گفته می‌شود که در این گورستان بیش از پنج هزار نفر دفن شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل، برنامه نظارت سازمان ملل، کانون مدافعان حقوق بشر و برخی دیگر از سازمان‌های حقوق بشری طی هفته‌های گذشته با صدور اعلامیه‌هایی نسبت به تخریب این گورستان هشدار داده‌اند.

Share


در همین رابطه:
نگرانی «برنامه نظارت» از تخریب خاوران
«جمهوری اسلامی با قبرها هم برخورد می‌کند»

نظرهای خوانندگان

افسوس که مردگان آن سال عاشق ترین زندگان بودند.....
خبر را از اینترنت خواندم اشک در چشمانم حلقه زد. این روزها خاطرات ایرج مصداقی را نیز تمام کردهام و میدانم که این شهدای واقعی و جاودانه .چه مظلومانه و غریبانه اعدام شده اند
...

-- کامبیز ، May 6, 2009 در ساعت 02:15 PM