رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۷

نامه «ایرانیان حامی صلح» به اوباما

تشکل «ایرانیان حامی صلح» در خصوص برنامه‌های اتمی ایران، نامه‌ای به باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نوشته است.

اکبر اعتماد اولین رئیس و بنیانگذار سازمان انرژی اتمی ایران مسئولیت این تشکل در لندن را برعهده دارد.

«ایرانیان حامی صلح»، شبکه‌ای از افراد و انجمن‌های داخل و خارج ایران است که هدف فعالیت‌های خود را «بهتر شناساندن فرهنگ و جامعه ایران در جهان» اعلام کرده است.

در نامه این تشکل به آقای اوباما که در خصوص مسائل اتمی ایران است، از وی و رهبران کشور‌های غربی خواسته شده که در برخورد با مردم ایران «اعمال قدرت، تحریم و مداخله نظامی» را کنار بگذارند.

«ایرانیان حامی صلح» معتقدند که دستیابی به راه حلی مناسب، «نیازمند گفتگوی مستقیم با مقامات ایران» است

این تشکل، نتیجه این رفتارها را «موجب سرخوردگی، تحقیر و ایجاد نفرت» ارزیابی کرده است.

به اعتقاد نویسندگان این نامه، رهبران کشور‌های غربی و آمریکا در برخورد با ایران باید «حق حاکمیت، امنیت و منافع ملی» را مدنظر داشته باشند.

روابط غرب با ایران چند سالی است که به خاطر مسائل هسته‌ای تیره شده است.
کشور‌های غربی به همراه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل با صدور چهار قطعنامه، سه دوره تحریم‌ علیه ایران وضع کرده‌اند.

مناقشه هسته‌ای ایران و غرب تاکنون به نتیجه مشخص نرسیده است و تهران همچنان با وجود مخالفت‌های کشورهای غربی به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

در این نامه، از اوباما و رهبران کشور‌های غربی خواسته شده که در برخورد با مردم ایران «اعمال قدرت، تحریم و مداخله نظامی» را کنار بگذارند

«ایرانیان حامی صلح» این نحوه برخورد با فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی را «غیر منصفانه و بی‌ثمر» دانسته‌اند که نتیجه‌ای معکوس داشته است.

اعضای این تشکل خطاب به آقای اوباما آورده‌اند که دولت وی به دلیل موقعیت ویژه‌ای که دارد می‌تواند نحوه برخورد‌ها با ایران را متحول کند.
در این نامه همچنین تصریح شده که «ایرانیان حامی صلح» معتقدند دستیابی به راه حلی مناسب «نیازمند گفتگوی مستقیم با مقامات ایران» است.

این نامه در شرایطی منتشر می‌شود که مقام‌های دولت آمریکا در هفته اخیر بارها از تلاش برای برقراری مذاکرات مستقیم با ایران سخن گفته‌اند.

محمود احمدی‌نژاد با استقبال از این سخنان گفته که اوباما باید به خاطر سیاست‌های شصت سال اخیر آمریکا از مردم ایران عذرخواهی کند.

Share

نظرهای خوانندگان

salam
ba nazar shoma kamalan mowafagh hastam
dr Parhizi alman

-- haparhizi ، Jan 29, 2009 در ساعت 04:30 PM

اینان ایرانیان حامی صلح هستن یا ایرانیان حامی بقای جمهوری اسلامی؟

-- علی ، Jan 29, 2009 در ساعت 04:30 PM

من به عنوان يك ايراني صحبت‌هاي احمدي نژاد رو تائيد ميكنم كه بايد اوباما از ملت بزرگ ايران عذر خواهي كنه...!!! اينها روي حقوق بشر رو در ندادن تجهيزات هواپيماهاي مسافربري سفيد كردن...

-- خبرنويس ، Jan 29, 2009 در ساعت 04:30 PM