رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۸۷

مصر: ایران بدنبال تنش در خاورمیانه است

مصر، ایران، حماس و حزب‌الله را متهم کرد که با همکاری یکدیگر و به بهانه غزه، بدنبال افزایش تنش در خاورمیانه هستند.

آن‌طور که رویترز گزارش کرده است، احمد ابوالغیظ وزیرخارجه مصر گفته است: «آنها با همکاری هم تلاش می‌کنند که در راستای منافع ایران، برای این کشور فرصت فرار از فشار قدرت‌های غربی بر سر مسئله‌ای هسته‌ای را فراهم کنند.»

آقای ابوالغیظ در گفتگو با شبکه ماهواره‌ای اوربیت این اظهارات را مطرح کرده است.

وی همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه، اقدام قطر در راه‌اندازی نشست سران عرب در دوحه را مورد انتقاد قرار داد.

این نشست که قرار بود با حضور سران عرب در خصوص غزه برگزار شود، به حد نصاب نرسید و چند روز بعد، به صورت غیررسمی برگزار شد.


ابوالغیظ وزیرخارجه مصر (سمت راست) عکس از رویترز

مصر در جریان مناقشه اسرائیل و حماس، مانع ارسال کمک‌های مستقیم ایران به این منطقه شده و بارها اعلام کرده است که محموله‌های ارسالی باید با نظارت اسرائیل و دولت تشکیلات خودگردان محمود عباس وارد غزه شوند.

حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر همراه با همتای فرانسوی خود نیکولای سارکوزی، تلاش‌های بسیاری برای برقراری آتش‌بس میان حماس و اسرائیل انجام دادند. در حال حاضر نیز مذاکرات گروه‌های فلسطینی برای رسیدن به وحدت، در مصر انجام می‌شود.

واحد مرکزی خبر امروز پنج شنبه به نقل از سخنگوی ستاد مرکزی کمک رسانی به مردم غزه نوشته است که «بدلیل کارشکنی‌های مقامات مصر، کشتی حامل کمک‌های انسان دوستانه ایران به غزه، نتوانست در غزه یا نزدیک‌ترین نقطه به آن پهلو بگیرد و راهی آب‌های لبنان شد.»

خبرگزاری ایسنا هم روز گذشته خبر داد که «تلاش‌های دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی به منظور ترخیص محموله کشتی کمک‌های انسان دوستانه ایران به مردم غزه، به دلیل مخالفت مقامات مصری به فرجام نرسیده و متاسفانه مقامات مصر به طور رسمی به دبیرخانه مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.»

Share

نظرهای خوانندگان

عربها شدیدا از برگزاری روابط ایران و امریکا ترسده اند

-- بدون نام ، Jan 30, 2009 در ساعت 03:30 PM