رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۸۷

اسکار برای درگذشتگان

آکادمی علوم وهنرهای آمریکا اعلام کرد که به خاطر احترام به سیدنی پولاک و آنتونی مینگلا فقید، آنها را به خاطر تهیه فیلم «کتابخوان» ساخته استیون دالدری نامزد اسکار کرده است.

این آکادمی که مسئولیت برگزاری مراسم اسکار را به عهده دارد، این تصمیم را باوجود محدودیت‌های موجود در زمینه تعداد تهیه کننده‌های نامزد شونده برای هر فیلم، اتخاذ کرده است.

هیث لجر بازیگر فقید فیلم «شوالیه تاریکی» نیز نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد نقش دوم امسال است.

پیش از این برای سال‌ها تنها یک تهیه کننده از هر فیلم می‌توانست برای دریافت این جایزه نامزد شود، اما آکادمی اسکار در سال ۱۹۹۸ به خاطر فیلم «شکسپیر عاشق» این قانون را تغییر داده و حداکثر تعداد تهیه کنند‌های نامزد شونده برای یک فیلم را به سه نفر افزایش داد.

اما امسال علاوه بر سیدنی پولاک و آنتونی مینگلا، دو تهیه کننده دیگر یعنی ردموند موریس و دونا گیگلیوتی به عنوان تهیه کننده‌های فیلم «کتابخوان» نامزد دریافت اسکار شده‌اند.


سیدنی پولاک و آنتونی مینگلا

به این ترتیب کمیته اسکار بر خلاف قانون خود، چهار نفر از یک فیلم را برای این بخش نامزد کرده است.

آکادمی اسکار در یک بیانیه اعلام کرد: «اعضا کمیته اسکار سرانجام تصمیم گرفت که به خاطر شرایط ویژه و استثنایی فیلم «کتابخوان» که دو تن از تهیه کننده‌های اصلی آن یعنی مینگلا و پولاک هر دو قبل از تمام شدن ساخت فیلم از دنیا رفتند، هر چهار نفر تهیه کننده این فیلم را برای دریافت این جایزه نامزد کند.»

رای دهندگان اسکار تا کنون نظر خوشی نسبت به نامزد کردن هنرمندان فقید برای جوایز اسکار نداشته اند.
در طول ۸۱ سال تاریخ اسکار، تنها ۱۳ نفر از میان ۵۳ نفر هنرمندی که بعد از مرگشان نامزد دریافت اسکار شدند، موفق شدند این جایزه را به دست آورند.‌

آنتونی مینگلا کارگردان بریتانیایی که در سال ۱۹۹۷ برای فیلم «بیمار انگلیسی» برنده اسکار شد، سال گذشته بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

سیدنی پولاک کارگردان برجسته آمریکایی و سازنده فیلم‌هایی چون «آنها به اسب‌ها شلیک می‌کنند» و «سه روز کندور» نیز در سال گذشته بعد از سال‌ها جدال با بیماری سرطان از دنیا رفت.

Share