رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۸۷

سباستین بری برنده جایزه ادبی کوستا

سباستین بری نویسنده ۵۳ ساله ایرلندی، جایزه سالانه کتاب کوستا به ارزش ۲۵ هزار پوند را به خاطر رمان «کتاب مقدس اسرارآمیز» دریافت کرد.

بری در حال حاضر از مهم‌ترین داستان نویسان معاصر انگلیسی زبان به شمار می‌رود.

این در حالی است که برخی از داوران جایزه کوستا معتقد بودند کتاب بری دارای اشتباهات و ضعف‌های داستانی بارزی است.

رمان «کتاب مقدس اسرارآمیز»، داستان زن صدساله ای‌است که روزهای پیری‌اش را در یک آسایشگاه سالمندان می‌گذراند و خود را برای مراسم تولد صدسالگی‌اش آماده می‌کند.

متیو پریس منتقد ادبی و رئیس هیئت داوران جایزه کوستا درباره اهدای این جایزه به کتاب بری با وجود ضعف‌های داستانی، گفت: «رقابت سختی بین کتاب سباستین بری و کتاب شاعرانه ادم فولدز (کلام شکسته) برای دریافت این جایزه وجود داشت. در نهایت هیئت داوران تصمیم گرفت این جایزه را باوجود پایان بندی ضعیف داستان «کتاب مقدس اسرارآمیز» که تقریبا مورد پسند هیچ یک از داوران قرار نگرفت، به سباستین بری اهدا کند.»


به اعتقاد آقای پریس، این تنها مشکل کتاب سباستین بری نیست و بسیاری از داستان‌ها و رمان‌های نویسندگان بزرگ نیز از نظر پایان بندی ضعیف هستند.

به گفته متیو پری، باوجود انتقادهای داوران جایزه کوستا به پایان داستان سباستین بری، آنها کتاب وی را از نظر شیوه روایت، شخصیت پردازی و شخصیت محوری آن بسیار قدرتمند تشخیص دادند.

سباستین بری همچنین نامزد دریافت جایزه بوکر امسال بود که در مرحله نهایی از رقابت بازماند.

جایزه ادبی کوستا در سال ۱۹۷۱ به وسیله ساموئل وایت برد سرمایه‌دار بریتانیایی پایه‌گذاری شد و تا سال ۲۰۰۶ که کمپانی مشهور تولید قهوه کوستا مسئولیت برگزاری آن را به عهده گرفت، به جایزه کتاب وایت برد مشهور بود.

این جایزه از مهم‌ترین جوایز ادبی بریتانیا به شمار می‌رود و نویسندگان ایرلندی را هم دربر می‌گیرد.

Share