رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۷

هشدار رئیس مجلس ایران به امارات

علی لاریجانی رئیس مجلس به مقام‌های امارات در خصوص نحوه برخورد با شهروندان ایرانی و طرح موضوع مالکیت بر جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس هشدار داد.

آقای لاریجانی امروز چهارشنبه در صحن علنی مجلس از مقام‌های امارات خواست که در برخورد با شهروندان ایران و موضوع مالکیت بر جزایر ایران تجدید‌نظر کنند.

آن‌‌طور که رئیس مجلس ایران گفته است، در صورتی که این رفتار‌ها از سوی امارات ادامه یابد «حتما مجلس برخورد بعدی را خواهد کرد.»


وی در این خصوص به جزئیات بیشتری اشاره نکرد، اما افزود: «دولت امارات باید بداند مطالبه مجلس شورای اسلامی نسبت به رفتار آنها جدی است.»

امارات و ایران سال‌ها است که بر سر مالکیت سه جزیره در خلیج‌فارس با یکدیگر اختلاف دارند.

اعتراض به تداوم انگشت‌نگاری‌ها
انگشت‌نگاری از شهروندان ایرانی طی ماه‌های گذشته در فرودگاه دوبی با اعتراض برخی مقام‌های ایران مواجه شده است.

علی زارعی نجفدری مشاور رئیس جمهوری ایران نیز در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است که «اخبار نامناسب و تا حدی تکان‌دهنده از نوع رفتار امارات با مسافران ایرانی به گوش می‌رسد که اگر برخی از این اخبار آن‌گونه که بیان می‌شود، صحت داشته باشد، عواقب فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بسیار بدی را در پی خواهد داشت.»

آقای زارعی افزوده که «تعلل و کوتاه آمدن دستگاه دیپلماسی ما در مقابل این شیخ‌نشین، توجیه ناپذیر و غیر قابل درک است.»

اعتراض‌ها به این اقدام مقام‌های اماراتی در ایران در حالی افزایش یافته که دو روز پیش از این سرهنگ غلامرضا رضائیان رئیس پلیس مهاجرت و اتباع خارجه ایران گفته بود: «انگشت‌نگاری و تفتیش بدنی ایرانیان در امارات با اقدام متقابل ایران کاهش یافته است.»

آقای رضائیان افزوده بود که «اگر وزارت خارجه بخواهد، انگشت‌نگاری و تفتیش بدنی اماراتی‌ها و اتباع هر کشور دیگر را آغاز می‌کنیم.»

«تعلل و کوتاه آمدن دستگاه دیپلماسی ما در مقابل این شیخ‌نشین، توجیه ناپذیر و غیر قابل درک است»

انگشت‌نگاری از اتباع ایران علاوه بر این‌که از سوی آمریکا به اجرا گذاشته می‌شود، در ماه‌های اخیر از سوی دولت عربستان برای حجاج ایرانی خانه خدا نیز اعمال می‌شود.

گزارش‌ها همچنین حکایت از انگشت‌نگاری تجار ایرانی در فرودگاه دوبی دارد که اعتراض ایرانیان مقیم دوبی را برانگیخته است.

پلیس در حالی انگشت‌نگاری از اتباع برخی کشور‌ها در ایران خبر می‌دهد که محمود احمدی‌نژاد در اول آبان‌ماه سال ۱۳۸۵ با چنین اقدامی مخالفت کرده بود.

آقای احمدی‌نژاد گفته بود: ‌«نمایندگان ما می‌خواستند درباره انگشت‌‌نگاری مقابله به مثل کنند که گفتیم ملت ما این کار را نمی‌کند چون با ملت‌ها مخالف نیستیم.»

ایران پنجمین شریک تجاری امیرنشین راس الخیمه امارات است.

ارزش کالاهای صادراتی از امیرنشین راس الخیمه به ایران در سال ۲۰۰۸ میلادی بیش از ۲۶۶ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۷۸۰ درهم گزارش شده که بعد از قطر، بحرین، عمان و کویت پنجمین شریک تجاری این امیرنشین در سال گذشته بود.

Share
در همین رابطه:
انگشت‌نگاری از مسافران اماراتی در ایران

نظرهای خوانندگان

بعنوان یک شهروند قمی تا امروز حتی یک کلمه هم در مورد مشکلات روز افزون شهرمان که این علی اقا باصطلاح نماینده ان در مجلس است نشینده ام. جل الخالق. معلوم نیست این اقا ولی فقیه است و یا علاحضرت و یا داروغه ویا ریس جمهور و یا همه و همه در یک پیکر غیر از نمایندگی شهر ما؟؟؟

-- بدون نام ، Jan 28, 2009 در ساعت 05:00 PM

این توطئه ای است که می خواهند روابط دوکشور را تخریب ومنافع ایرانیان مقیم نیز متضرر شود دست منافقین امریکا و دوستان نادان هم در کار است تا ایران را منزوی کنند و دروازه ایران در جنوب خلیح فارس راببندند امارات دوست خوبی بوده و عاقلان ایران نیز این مطلب را مدنظر قرار داده تا غوغاسالاران نتوانند به منافع دو کشور ضرر زنند این مطالب را براختی میتوان باحکمت و تدبیر وباظرافت حل کرد اقای لاریجانی خوراک تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری میخواهد و دورخیز کرده برای این سمت واز اخمدی نزاد تندتر شده

-- delssoz ، Jan 28, 2009 در ساعت 05:00 PM

باز دمش گرم بالاخره يكي يك چيزي گفت! ديگه واقعا داشتيم جلوي اينها هم از اينكه ايراني هستيم خجالت ميكشيديم!

-- ميم ، Jan 28, 2009 در ساعت 05:00 PM

بکار بردن اصطلاح شريک تجاري در، سطر آخر گزارش،اشتباه است.امارات، راهرو يا پاساژي براي عبور کالاهاي سفارشي ايران به توليد کنندگان دنياست و نه توليد کننده کالاهاي مورد نياز ايران.

-- جواد ، Jan 28, 2009 در ساعت 05:00 PM

تا حدی صحت داره
نمونه کوچیکشو خودم شاهد بودم

-- kim ، Jan 28, 2009 در ساعت 05:00 PM

ای بابا خودمون بهشون رو دادیم. دیگه تنها راه تحریم این کشورها توسط مردم هست. دست به دست هم بدیم و اینها رو تحریم کنیم.

-- بدون نام ، Jan 29, 2009 در ساعت 05:00 PM