رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۸۷

جان آپدایک، نویسنده آمریکایی درگذشت

جان آپدایک، نویسنده مشهور امریکایی امروز بر اثر ابتلا به سرطان ریه درگذشت.

به گزارش آسوشیتدپرس بنیاد نشر آلفرد ناف طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جان آپدایک، در بیمارستانی در ماساچوست درگذشت.

او به عنوان نویسنده‌ی عشق‌ها و ناکامی‌های مردم آمریکای پس از جنگ جهانی دوم، یکی از چهره‌های برجسته ادبیات معصر آمریکا بود.


جان آپدایک/ عکس از آسوشیتدپرس

طی سال‌های اخیر، بارها اسم آپدایک به عنوان نامزد اصلی جایزه‌ی نوبل مطرح می‌شد اما هیچ‌گاه این جایزه به او تعلق نگرفت.

او دوبار در سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۹۰ به خاطر دو کتاب «ربیت ثروتمند می‌شود» و «ربیت استراحت می‌کند» جایزه پولیتزر را دریافت کرد.

جان آپدایک در سال ۱۹۳۲ در ریدینگ پنسیلوانیا متولد شد. سال‌های کودکی‌اش را در نزدیکی شیلینگتن گذراند. پدر او معلم علوم تجربی بود. محیط پیرامون ریدینگ فضای بسیاری از داستان‌های آپدایک را شکل داده است.

آپدایک پس از پایان رساندن دوره دبیرستان بورسیه‌ای از دانشگاه هاروارد دریافت کرد در آنجا او برای مجله طنز لمپون هومور داستان می‌نوشت و کاریکاتور می‌کشید. در همین سال‌ها او با یکی از همکلاسی‌هایش به نام مری‌ ای پنینگتن ازدواج کرد. در سال ۱۹۵۴ از هاروارد فارغ‌التحصیل شد و در همین سال یک شعر و یک داستان کوتاه به مجله نیویورکر فروخت.

آپلایک و همسرش سال بعد را در انگلیس گذراندند تا جان در مرکز هنرهای زیبای راسکین واقع در آکسفورد تحصیل کند. سپس او با ای بی و کاترین وایت سردبیران مجله نیویورکر ملاقات کرد که از او خواستند که دراین مجله معتبر کارکند.

این نویسنده آمریكایی تا به امروز بیش از شصت كتاب در قالب رمان، مجموعه داستان، شعر، نمایش، خاطره‌نویسی و تعدادی منتشر كرده است.

Share