رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۸۷

نگرانی «برنامه نظارت» از تخریب خاوران

«برنامه نظارت» متشکل از فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند که نگران تخریب گورستان خاوران هستند.

بخش‌هایی از گورستان خاوران دو هفته پیش از این از سوی ماموران دولتی تخریب شد تا به فضای سبز تبدیل شود.

نهاد‌های حقوق بشری در این مدت بارها اعلام کرده‌اند که نگران تخریب این گورستان هستند.

گورستان خاوران قطعه زمینی در جنوب شرقی شهر تهران است که بسیاری از قربانیان کشتار‌ سال ۱۳۶۷ در جمهوری اسلامی در آن، دفن شده‌اند.

«تخریب این گورستان و عدم پاسخ به درخواست‌های انجام شده مبنی بر انجام تحقیقات جامع پیرامون اعدام‌ها، یک نقض آشکار نسبت به حقوق خانواده قربانیان است»

شمار دقیق قبرها و جنازه‌های مدفون شده در خاوران مشخص نیست، اما گفته می‌شود که در این گورستان بیش از پنج هزار نفر دفن شده‌اند.

«برنامه نظارت» در اطلاعیه‌ای که روز گذشته منتشر کرده، آورده است: «قبرها و علائم گذاشته شده (در خاوران) توسط خانواده قربانیان باید حفظ شوند تا بتوان در مورد شرایط اعدام زندانیان سیاسی تحقیق به عمل آورد.»

در این اطلاعیه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده که «در حفظ این مکان بکوشند و تحقیقاتی جامع، مستقل و بی‌طرف را در مورد کشتار زندانیان سیاسی» آغاز کنند.

این اطلاعیه همچنین تصریح کرده است که «تخریب این گورستان و عدم پاسخ به درخواست‌های انجام شده مبنی بر انجام تحقیقات جامع پیرامون اعدام‌ها، یک نقض آشکار نسبت به حقوق خانواده قربانیان است.»


«برنامه نظارت» در عین حال افزوده است که «تخریب این مکان و از بین بردن آثاری که در این گورها وجود دارد باعث خواهد شد عدالت در مورد خانواده قربانیان اجرا نشود.»

پیش از صدور این اطلاعیه، سازمان عفو بین‌الملل نیز به تخریب این گورستان اعتراض و خواستار اعزام گزارشگران حقوق بشر برای بررسی‌های بیشتر در این‌باره شده بود.

تخریب این گورستان همچنین با واکنش منفی آیت‌الله حسینعلی منتظری مرجع بلندپایه مذهبی مواجه شده است.

آقای منتظری گفته است که در قوانین اسلام، مجوزی برای هتک حرمت قبور مسلمانان و حتی غیرمسلمانان داده نشده است.

Share
در همین رابطه:
کانون مدافعان: خاوران را تخریب نکنید
هشدار عفو بین‌الملل درباره تخریب خاوران