رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۸۷

حذف سازمان مجاهدین از لیست سیاه اروپا

نام سازمان مجاهدین خلق ایران از لیست تروریستی اتحادیه اروپا حذف شد.

۲۷ عضو اتحادیه اروپا در نشست امروز دوشنبه خود در بروکسل موافقت کردند که نام این سازمان از لیست سیاه اروپا خارج شود.

به گزارش رویترز، خاویر سولانا مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا گفته است که این تصمیم در پی موافقت روز جمعه اعضای اتحادیه اروپا با این اقدام، اتخاذ شده است.

سازمان مجاهدین بارها اتحادیه اروپا را متهم می‌کرد که برای خشنودی تهران در روند مذاکرات هسته‌ای، نام این سازمان را در لیست سیاه خود نگاه داشته است.

سازمان مجاهدین خلق ایران از سال ‪ ۲۰۰۲‬ میلادی به پیشنهاد بریتانیا در لیست سیاه ترویستی اتحادیه اروپا قرار گرفت.

وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید که تصمیم امروز اتحادیه اروپا نباید بر تلاش‌های بین‌المللی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران تاثیر گذارد

در لیست سیاه تروریستی اتحادیه اروپا نام بیش از۴۰۰‬ نفر و ۱۰۰‬ سازمان و نهاد قرار دارد و حذف یا اضافه کردن نام هر شخص یا سازمانی به این لیست باید با رای موافق همه ‪۲۷‬ عضو اتحادیه صورت بگیرد.

در آذرماه سال جاری، دادگاه عدالت اروپا در لوکزامبورگ، برای سومین‌بار، گنجاندن سازمان مجاهدین خلق در لیست تروریستی اتحادیه اروپا را نیز رد کرده بود.

این دادگاه حکم کرده بود که اتحادیه اروپا در مسدود کردن دارایی‌های مجاهدین خلق، مرتکب خطا شده و باید تصمیم خود را لغو کند.

در فهرست تروریستی این اتحادیه، افراد یا سازمان‌هایی قرار دارند که از سوی اتحادیه اروپا با تروریسم مرتبط دانسته شده‌اند. قرار داشتن در این فهرست، مسدود شدن دارایی‌های آن افراد یا سازمان‌ها را نیز در بر دارد.

پیش‌تر یک دادگاه بریتانیایی درخواست کرده بود که این سازمان از فهرست گروه‌های تروریستی بریتانیا خارج شود. سپس، نمایندگان پارلمان بریتانیا به‌طور رسمی سازمان مجاهدین خلق را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کردند.


تظاهرات هواداران سازمان مجاهدین در مقابل مقر اتحادیه اروپا در بروکسل (عکس از AFP)

گزارش‌ها حاکی است که دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا اظهار داشته است که تصمیم امروز اتحادیه اروپا نباید بر تلاش‌های بین‌المللی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران تاثیر گذارد.

نمایندگان مجلس ایران در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی قصد دارد تلاش‌ها برای شناسایی مجدد سازمان مجاهدین به عنوان «یک گروه تروریستی» را آغاز کند.

جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران امروز در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته که اتحادیه اروپا با این اقدام «جایگاه خود در روابط با ایران را از دست خواهد داد.»

مجلس ایران همچنین طرحی برای الزام دولت به پیگیری محاکمه مجاهدین در دادگاه‌های داخل و خارج را در دستور کار خود قرار داده است
پیش‌بینی می‌شود که این طرح در جلسه علنی سه‌شنبه یا چهارشنبه مجلس مطرح شود.

Share
در همین رابطه:
تجمع مقابل سفارت فرانسه در تهران

نظرهای خوانندگان

امیدوارم هرچه زودتر غرب سیاست سازش با جمهوری اسلامی را متوقف کند و اجازه دهد که مردم ایران و مقاومت این رژیم را سرنگون کنند. من خود یک جوان ایرانی در اصفهان هستم.

-- متین ، Jan 26, 2009 در ساعت 03:55 PM

خبرتان ناقص است . فرانسه راي موافق داد يا مخالف؟ اساساً مخالفي وجود داشت؟

-- بدون نام ، Jan 26, 2009 در ساعت 03:55 PM

بلاخره بعد از هفت سال و هفت خان مبارزه حقوقی خانم مریم رجوی بر مماشات و توطئه پیروز شد. این نه فقط پیروزی بسیار بزرگی برای شورای ملی مقاومت و مجاهدین خلق است بلکه پیروزی بزرگی است برای احترام و قانون در اروپا وجهان .

-- شراره ، Jan 26, 2009 در ساعت 03:55 PM

از اتحادیه اروپا انتظار می رود برای جبران خطای 7 ساله اش صریعا شورای ملی مقاومت
را به رسمیت بشناسد.

-- محمدکوسچی ، Jan 26, 2009 در ساعت 03:55 PM

یک بار دیگر اروپایی ها نشان دادند که آن چه برایشان مهم است مبارزه با ترورسیم نیست بلکه مبارزه با کسانی است که منافعشان با آنها نمی خواند. فکر نمی کنم هیچ گروهی به اندازه مجاهدین در ایران مرتکب عملیات تروریستی شده باشد. ترورهای کور دهه شصت که یادمان هست.
دشمنی با جمهوری اسلامی دلیل کافی برای به رسمیت شناختن ظلم گروهی دیگر نیست.

-- محسن ، Jan 26, 2009 در ساعت 03:55 PM

هر جا که ذره ای عدالت باشد مقاومت مردم ایران بر سیاست ممشات دول اروپایی پیروز میشود.
تبریک و شادباش به مردم ایران

-- سعید ، Jan 26, 2009 در ساعت 03:55 PM

سلام. امریكا نخواسته و نمیخواهد دولت جمهوری اسلامی سرنگون شود.چون تاكنون غیراز شعاردادن برعلیه ایران كاردیگری انجام نداده و هر كاری كرده به سود ایران تمام شده است.ونه تنها به اپوزسیونها و مخالفین ایران كمك چندانی ننموده بلكه همه را برای ایران سركوب كرده است.

-- marivan ، Jan 26, 2009 در ساعت 03:55 PM

مجاهدین تروریست بودند و هستند و خواهند بود. ج ا ظلم زیادی بر ملت ایران کرده است ولی چه شانسی که مجاهدین (پل پوت ایرانی) قدرت نگرفت!!!

-- بدون نام ، Jan 26, 2009 در ساعت 03:55 PM

به نظر من این یک توافق بین کشورهای امریکا و عراق و اروپا میباشد که بتوانند مجاهدین را از عراق اخراج کنند و در اروپا اعضایشان را بپذیرند.چون نمیتوان عضو گروه تروریستی را به عنوان پناهنده پذیرفت و حالا دارند راه را باز میکنند برای پذیرش حداقل بخشی از ساکنان پادگان اشرف,

-- میشکا اسپهبدی مازندرانی ، Jan 26, 2009 در ساعت 03:55 PM

قابل توجه رهبری مجاهدین:
شکرانه زدوده شدن برچسب های ناچسب اتحادیه اروپا به مجاهدین این است که مجاهدین هم از برچسب های ناچسبی که طی سالیان دراز به مخالفین خود زدند، از مردم شریف ایران پوزش بخواهند. اگر مجاهدین به این درجه از بزرگی و فروتنی رسیدند، مردم خوب ایران آنان را (که دوست هستند و نه آنچنان که شاه و شیخ تبلیغ می کردند، دشمن) ــ خواهند بخشید. در غیر این صورت باید گفت:
چو پرده دار به شمشیر می زند همه را ــ کسی مقیم حریم حرم نخواهد ماند

-- دوست ، Jan 26, 2009 در ساعت 03:55 PM

این درست است که بیرون آمدن مجاهدین از لیست تروریستی اتحادیه اروپا در در درجه اول مدیون تلاش های شبانه روزی خود آنان ، یعنی حاصل زحمات خود مجاهدین است اما آیا خروج مجاهدین با جنایات اسرائیل در غزه هم رابطه دارد ؟! پاسخ من این است: بله، خروج مجاهدین از لیست تروریستی اتحادیه اروپا به جنایات اسرائیل در غزه به هم مربوط است و آنچه در «غزه» گذشت نقش کاتالیزور را بازی کرد. چرا؟ چون وقتی رژیم جمهوری اسلامی بیشتر از پیش جانب حماس را (در عمل) گرفت و با اسرائیل و مخاطب اصلی اروپا (محمود عباس) شاخ و شونه کشید، اروپا هم (البته به کمک لابی های بخصوص...) با برگ مجاهدین بازی کرد. یعنی جواب آن «های»، را با «هوی» داد.

-- - ، Jan 26, 2009 در ساعت 03:55 PM

البته نکته هائی هم را باید در نظر داشت . از جمله این خبر از بی بی سی ۲۶ ژانویه:
''با این حال لزوما تصمیم اتحادیه اروپا به معنی هموار شدن راه پیش روی سازمان مجاهدین خلق نیست.
فرانسه هفته گذشته اعلام کرد علیه حکم دادگاه اروپایی که در ماه دسامبر (مبنی بر خروج سازمان مجاهدین از فهرست گروه های تروریستی) صادر شد درخواست تجدید نظر خواهد کرد و مقام های اتحادیه اروپا تاکید کرده اند اقدام انجام شده به اقتضای شیوه عملکرد این اتحادیه صورت گرفته است و نه تغییر سیاست این اتحادیه در قبال سازمان مجاهدین خلق.''

-- دوست همشگی ، Jan 26, 2009 در ساعت 03:55 PM

برای بعضی دوستان لازم است این نکته گفته شود که امروز آقای مسعود رجوی در پیامی گفتند که این پیروزی از آن همه مردم ایران است و تمام مخالفین بیایند تا همگی با وحدت هم این رژیم را سرنگون کنیم.

-- متین ، Jan 26, 2009 در ساعت 03:55 PM

از تصمیم اتحادیه اروپا بسیار متاسفم. سازمان مجاهدین سازمانی است که دست در دست صدام ، به ویرانی ایران زمین و کشتن فرزندان ایران پرداخت. اروپاییها سیاست های روشنی را در پیش نمی گیرند و با این گونه سیاست ها ، نشان می دهند که تروریسم ، آن چیزی می باشد که خود تعریف می کنند ، نه تروریسمی که در واقع وجود دارد.
سازمان مجاهدین ، یک سازمان و یک نام سوخته برای مردم ایران است و بهترین راه مبارزه با این گروه بی هویت ، فراموشی آنهاست. که دیر زمانی است مردم ایران آنها را فراموش کرده اند و این یعنی مرگ آنها

-- مهدی ، Jan 27, 2009 در ساعت 03:55 PM

آقا یا خانم " دوست "
مردم ایران ، خائنان به کشور ، ایران زمین ، و همدستان عرب ها و صدام ، در سرکوب ایران را هیچ گاه نخواند بخشید. هیچ گاه. آنها آوارگان همیشه ی تاریخ اند که به نفرین مردم ایران دچار شده اند.

-- مهدی ، Jan 27, 2009 در ساعت 03:55 PM

تا زمانی که مجاهدین خلق بر طبق قوانین جهانی یک حزب سیاسی نشود (مثلا مسعود رجوی مادامالعمر رهبر حزب و یا مریم رجوی با آن ظاهر اسلامی انتخابات درست میان حزبی مثل حزبهای سیاسی اروپایی و ...........) هرگز آلترناتیو خوبی برای ایران نخواهد بود ولو اینکه در یک جامعه دمکراسی هر حزبی حق دارد فعالیت کند. مجاهدین به دنبال دمکراتیک اسلامی هستند که با پسوند اسلامی دمکراسی معنای ندارد چون در یک جامعه تشکیل شده از عقاید مختلف و این مدل نمیتواند سکولار و لاییک باشد. مجاهدین باید یک خانه تکانی بکنند و آرمانهای قدیم را به موزه شان بسپارند و شانس بیرون آمدن از لیست تروریسم امریکا را پیدا کنند.

-- Sam ، Jan 27, 2009 در ساعت 03:55 PM

این گروه برای همیشه خاءن به ایران باقی خواهد ماند و اقدامات اروپا قضاوت ابرانیان را عوض نمیکند.

-- سیمین ، Jan 27, 2009 در ساعت 03:55 PM

امروز مسعود رجوی ضمن خط و نشان کشیدن که «اگر یک مو از سر اشرفیان کم بشود...دنیایی را می شورانیم» و اشاره به اینکه ممکن است در صورت لزوم، اشرفیان به اعتصاب غذا (تا سر حد مرگ) دست بزنند، از جمله گفت:
خدایا ما را از غفلت و غرور دور نگهدار...و نعمت صدق را به ما بده.
==
خود این به اصطلاح دعا، نشان دهنده این است که مجاهدین کم غافل و مغرور نبوده اند و رفتار صادقانه هم نداشته اند.

-- - ، Jan 27, 2009 در ساعت 03:55 PM