رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۸۷

تازه‌های نشر: «ارتباط فعال»

«ارتباط فعال» نوشته ماتیو وسترا با ترجمه دکتر احمد میرعابدینی از سوی انتشارات خجسته در ۱۱۰۰ نسخه منتشر شده است.

نویسنده در پیشگفتار نوشته است: «ارتباط فعال صرفا به معنای سکوت در برابر گوینده نیست. ارتباط فعال فرایندی پیچیده و پویا را در بر دارد. ارتباط فعال برای تمامی کسانی مفید است که نیاز به آن دارند تا توان خود را برای گوش فرادادن و شنیدن بهبود ببخشند و شیوه ارتباط فردی خویش را دقیق‌تر سازند.»

از آنجا که همه مردم خواه ناخواه با ارتباط گفتاری سر و کار دارند و حرفه یا زندگی شخصی‌شان به دانستن و فهم اندیشه‌ها، رویاها و نیازهای دیگران وابسته است، باید توان و استعداد گوش دادن را داشته باشند.

با این حال نویسنده کتاب، بیشترین مخاطبان خود را دانشجویان علوم اجتماعی، به ویژه ارتباطات و روزنامه‌نگاری، خدمات، مددکاری، مشاوره و روان‌شناسی، گفتار درمانی، پزشکی، پزشکی، پیراپزشکی و کارکنان آموزش و پرورش و تمامی کسانی که به نحوی با توده مردم سر و کار دارند، می‌داند.


ماتیو وسترا برای تبیین مفهوم ارتباط فعال از «طرح هرمی» یاری گرفته است که در آن، هر مجموعه‌ای از مهارت‌ها و اندیشه‌ها بر سطوح قبلی آن بنا شده و خواننده با پیگیری آنها در نهایت به قله مورد نظر می‌رسد.

«هرم ارتباط فعال»، «فرآیند ارتباط»، «نگرش‌های ارتباط فعال»، «مهارت‌های جسمی»، «انگیزش‌ها و پرسش‌ها»، «مهارت‌های بازتاب»، «صحبت کردن برای شنیدن» و «کاربردها» از فصل‌های این کتاب هستند.

در بخشی از «ارتباط فعال» آمده است: «کاربرد «من» به‌طور کلی تهدیدکننده به نظر می‌رسد، زیرا بخشی از شخصیت، ارزش‌ها، یا عقاید گوینده را آشکار می‌کند. با کاربرد «من»، گوینده نه تنها دیگر در لابلای انبوه کلمات سرگردان و گم نمی‌شود، بلکه خود را مشخص می‌کند و از نظر بررسی شخصی و طردشدگی آسیب‌پذیر می‌سازد.»

قیمت این کتاب، ۴۵۰۰ تومان است.

Share
در همین رابطه:
تازه‌های نشر هفته