رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۸۷

بروجردی: ایران کمبود اورانیوم ندارد

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گزار‌ش‌ها مبنی بر کمبود اورانیوم در ایران را رد کرد.

آقای بروجردی امروز یکشنبه در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی ملت (وابسته به مجلس) گفته است که ایران اورانیوم مورد نیاز خود را هم‌اکنون در (UCF) اصفهان تولید می‌کند.

این اظهارات در واکنش به گزارش روز گذشته روزنامه تایمز لندن که از تلاش قدرت‌های بزرگ غربی برای جلوگیری از فروش اورانیوم به ایران خبر داده بود، ایراد می‌شود.

آن‌طور که این روزنامه گزارش کرده است، قدرت‌های غربی بر این باورند که ایران برای برنامه هسته‌ای خود با کمبود اورانیوم مواجه شده است.

بر اساس این گزارش، قدرت‌های غربی از کشورهای تولید کننده اورانیوم خواسته‌اند تا به تهران اورانیوم نفروشند.


به نوشته این روزنامه، وزارت خارجه بریتانیا پیش از آغاز سال میلادی جدید، به دیپلمات‌های خود در قزاقستان، ازبکستان و برزیل (کشورهای اصلی تولید کننده اورانیوم) دستور داده است تا با دولت‌های این کشورها در این خصوص مذاکره کنند .

بر این اساس، غرب تلاش می‌کند از فروش اورانیوم به جمهوری اسلامی از سوی قزاقستان، ازبکستان، جمهوری دموکراتیک کنگو و برزیل جلوگیری کند.

به نوشته تایمز، ذخیره کیک زرد ایران که در دوران شاه سابق این کشور به وسیله آفریقای جنوبی تامین شده است، تقریبا تمام شده و هر چند تهران، معادن اورانیوم را توسعه داده است، اما نمی‌تواند از یک برنامه ثابت و پایدار اتمی پشتیبانی کند.

این در حالی است که آقای بروجردی گفته است، ایران اورانیوم را از معادن خود استخراج و به کیک زرد تبدیل می‌کند.

این نماینده مجلس همچنین افزود که ایران به اندازه‌ای که نیاز دارد از اورانیوم خام استفاده می‌کند و در صورتی که «روزی نیروگاه‌های ما فعال شد نیاز به کاربرد بیشتری داشته باشیم، اورانیوم بیشتری تولید خواهیم کرد.»

غرب می‌گوید فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز نیست و تهران در تلاش است تا تحت پوشش فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی، به سلاح اتمی دست یابد.

Share
در همین رابطه:
«تلاش برای منع فروش اورانیوم به ایران»

نظرهای خوانندگان

منظورتون از UFC همون UCF هست دیگه
...........
دوست عزیز، ممنون از تذکرتان. اصلاح شد.

-- بدون نام ، Jan 25, 2009 در ساعت 02:30 PM