رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۸۷

اعلام شرایط حماس برای آتش‌بس یک‌ساله

مقام‌های حماس می‌گویند بازگشایی کامل و فوری گذرگاه‌های مرزی نوار غزه، از شرایط آنها برای پذیرش آتش‌بس یک ساله با تل‌آویو است.

به نوشته‌ روزنامه‌ الشرق الاوسط چاپ لندن، ایمن طه از اعضای ارشد حماس که برای مذاکره با مقام‌های مصری در خصوص آتش‌بس در قاهره به سر می‌برد، گفته است که حماس موافقت خود با آتش‌بس یک‌ساله را به مصر اعلام کرده است.

تاکید حماس بیشتر بر بازگشایی کامل گذرگاه رفح است.

وی افزوده است که این آتش‌بس می‌تواند پس از ارزیابی در پایان سال، تمدید شود.

لغو محاصره‌ غزه و بازگشایی گذرگاه‌ها با ضمانت‌های شخصی و نظارت بین‌المللی - اروپایی و نیز با نظارت ترکیه، از شرایط اعلام شده حماس است.

این در حالی است که دولت اسرائیل، روز جمعه اعلام کرد که با بازگشایی کامل گذرگاه‌های غزه مخالف است.


حملات ۲۲ روزه اسرائیل به نوار غزه با اعلام آتش‌بس یک‌جانبه از سوی تل‌آویو متوقف شد. ۱۲ ساعت بعد از آن نیز، مقام‌های حماس اعلام آتش‌بس کردند.

گزارش‌های دیگری نیز حاکی است که امروز هیئت‌هایی از گروه‌های فلسطینی از جمله جنبش آزادی بخش ملی فلسطین فتح به ریاست عزام احمد، اتحادیه‌ دموکرات فلسطین به ریاست صالح رافت و جبهه‌ عربی فلسطین به ریاست جمیل شهاده و دیگر گروه‌های فلسطینی سازمان آزادی جنبش فلسطین در قاهره حضور می‌یابند.

‌در همین حال، وزیر امور خارجه‌ تشکیلات خودگردان هم، اولویت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان را برادری و آشتی با حماس عنوان کرده است.

ریاض المالکی پس از مذاکره با وزیر امور خارجه یونان و نماینده‌ شورای امنیت و همکاری اروپا در آتن، اظهار داشت: ما امیدواریم که از این طریق شرایط اتحاد ملت فلسطین فراهم شود.

عباس پیش از این، در نشست سران عرب در کویت، تشکیل «دولت وحدت ملی» را پیشنهاد کرده بود.

قرار است جورج میشل فرستاده ویژه اوباما در خاورمیانه هم در هفته جاری برای مذاکره با طرفین درگیر وارد منطقه شود.

Share
در همین رابطه:
آغاز عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از غزه
اعلام آتش‌بس یک هفته‌ای حماس در غزه