رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ اسفند ۱۳۸۷
وزیرخارجه ایران اعلام کرد:

حمایت از غزه، سرمایه‌گذاری امنیتی است

منوچهر متکی می‌گوید که حمایت از غزه، برای جمهوری اسلامی «سرمایه‌گذاری امنیتی» است.

اظهارات آقای متکی متفاوت‌ترین موضع‌گیری مقام‌های ایران پس از توقف خشونت‌های ۲۲ روزه در غزه است.

مقام‌های جمهوری اسلامی طی سه هفته گذشته، بارها اعلام کرده بودند که هدف اصلی آنها از محکومیت حملات اسرائیل به نوار غزه، به خاطر کشته شدن کودکان و افراد بی‌دفاع در جریان این خشونت‌ها است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای متکی که امروز چهارشنبه در همایش سراسری «سازمان‌های مردم نهاد در حمایت از مردم مظلوم غزه» سخنرانی می‌کرد، افزود: «جمهوری اسلامی ایران حمایت از مردم فلسطین را نه یک هزینه، بلکه نوعی سرمایه‌‌گذاری امنیتی قلمداد می‌کند.»

به گفته وزیر خارجه ایران، مبارزان راه آزادی «حق دستری به سلاح» دارند و این‌که «بگردیم که یک مقاومت از کجا و چگونه سلاح به دست آورده، یک سئوال انحرافی است.»

اسرائیل و آمریکا معتقدند که ایران مخفیانه به حزب‌الله و حماس سلاح می‌دهد، اما تهران می‌گوید که از این گروه‌های جهادی حمایت معنوی می‌کند.


منوچهر متکی وزیرخارجه ایران (عکس از رویترز)

آقای متکی در واکنش به این اظهارات گفت که «ملتی که می‌خواهد مبارزه و از خود دفاع کند بسیار طبیعی است که هر چه ابزار مقاومت برایش مقدور باشد و از هر جایی آن را به دست می‌آورد. این سئوال انحرافی است که به دنبال محروم کردن غزه از سلاح بگردیم.»

وزیر خارجه ایران همچنین در واکنش به درخواست اجلاس شر‌م‌الشیخ که خواستار خلع سلاح حماس شده و خطاب به برخی از سران عرب و رهبران کشور‌های غربی افزود که شما «۳۰۰‬ تن بمب را به مناقصه گذاشتید برای اینکه به رژیم صهیونیستی بدهید، بعد عنوان می‌کنید که مقاومت برای خودش سلاح نداشته باشد، چه کاره هستید که چنین حرفی بزنید؟»

اظهارات آقای متکی هم‌زمان با سخنان علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران که به ممنوعیت ارسال سلاح به نوار غزه اعتراض کرده، بیان می‌شود.

آقای بروجردی در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا، گفته است که ممنوعیت صدور سلاح به غزه «نقض قوانین بین‌المللی» است.

به گفته این نماینده مجلس، «باید این حق را به مردم غزه داد تا بتوانند زندگی کنند و از تمامیت ارضی و حیثیت خود دفاع کنند.»

موضع‌گیری مقام‌های ایران در خصوص ضرورت ارسال سلاح به نوار غزه در شرایطی اتخاذ می‌شود که محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران، دی‌ماه سال‌جاری گفته بود که مردم غزه نیازی به سلاح ندارند.

Share


در همین رابطه:
کاردار چک به وزارت خارجه ایران احضار شد
احضار کاردار کانادا به وزارت خارجه ایران

نظرهای خوانندگان

تا اسراییل که برای چندمین بار دست به این جنایات ضد بشری میزند خلع سلاح نشده صحبت از خلع سلاح فلسطینیان کمال بی انصافی است.

-- سیمین ، Jan 22, 2009 در ساعت 06:30 PM

سیمین خانم شما واقعا فلسطینیها را میشاسید؟ ایا یک لحظه فکر کردید که این فلسطینیها هم میتوانند ظلم کنند؟
کاری که اسراییل میکند فاجعه هست و محکوم ولی گروهای فلسطینی هم مسعولیت بزرگی در این درگیریها دارند. ایا میدانید که چه ظلمی و چه کشتارهایی به شیعیان کردند؟
بروید و مطالعه کنید بعد قظاوت کنید.

-- Nam ، Jan 23, 2009 در ساعت 06:30 PM

با سلام
اگرچه دفع ما از غزه و دادن سلاح به حماس و حزب الله دفاع از سرزمين خودمان و حفظ امنيت خودمان است،اما چرا دولتمردان ما اين حقيقت را پنهان ميكنند؟آيا اين هم همنيتي هست؟

-- بدون نام ، Feb 11, 2009 در ساعت 06:30 PM

من این اظهارات آقای متکی را که میگوید حمایت از غزه، برای جمهوری اسلامی «سرمایه‌گذاری امنیتی» است. قبول دارم
اما چرا این جمله متفاوت‌ترین موضع‌گیری مقام‌های ایرانی است.
لطفاً یکی جواب من رو به nazarian67@gmail.comبده

-- علی نظریان ، Mar 8, 2009 در ساعت 06:30 PM