رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۸۷

«پرسپولیس» نامزد بهترین فیلم خارجی بفتا

فیلم انیمیشن «پرسپولیس» ساخته مرجانه ساتراپی و ونسان پارونو نامزد دریافت جایزه در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان بفتا شده است.

این فیلم با فیلم‌های «والس با بشیر» ساخته اری فولمن، «گومورا» ساخته ماتیو گارونه، «مدت‌ها دوستت داشته‌ام» ساخته فیلیپ کلودل و «عقده بادرماینهوف» ساخته اولی ادل، برای دریافت این جایزه رقابت دارد.

«پرسپولیس» همچنین در بخش بهترین انیمیشن بلند جوایز بفتای امسال، رقیب انیمیشن‌های «وال- ای» و «والس با بشیر» به شمار می‌رود.

جایزه بفتا جایزه‌ای معادل اسکار است که هرساله از سوی آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا به بهترین‌های سینما در آن سال اهدا می‌شود.

فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» ساخته دنی بویل فیلمساز بریتانیایی که مدتی قبل موفق شد چهار جایزه گلدن گلوب از جمله جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کند، نامزد دریافت یازده جایزه بفتا شده است.


«پرسپولیس» ساخته مرجانه ساتراپی

«میلیونر زاغه‌نشین» در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین موسیقی فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری، بهترین بازیگر مرد، بهترین تدوین و بهترین صدابرداری، نامزد دریافت جوایز بفتاست.

از سوی دیگر، فیلم «ماجرای شگفت‌انگیز بنجامین باتن» ساخته دیوید فینچر که اقتباسی از داستان کوتاه اسکات فیتزجرالد است، نیز با نامزد شدن در یازده رشته مختلف، رقیب اصلی فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» به شمار می‌رود.

پس از «میلیونر زاغه‌نشین» و «ماجرای شگفت‌انگیز بنجامین باتن»، انتظار می‌رود فیلم‌های «فراست/نیکسون» و «کتابخوان» که هر کدام نامزد دریافت شش جایزه بفتا شده‌اند، جوایز امسال را درو کنند.

در بخش بهترین بازیگر مرد نیز میکی رورک بازیگر فیلم کشتی‌گیر (دارن آرونوفسکی) که برای ایفای این نقش برنده جایزه گلدن گلوب شده، با برد پیت (بعد از خواندن بسوزان)، فرانک لانگلا (فراست/نیکسون)، دو پتل (میلیونر زاغه‌نشین) و شون پن (میلک) رقابت دارد.


لوگوی بفتا

مریل استریپ (شک)، انجلینا جولی (بچه عوضی) و کریستین اسکات تامس (مدت‌ها دوستت داشته‌ام)، رقبای کیت وینسلت بازیگر فیلم‌های «کتابخوان» و «راه انقلابی» هستند.

کیت وینسلت در مراسم گلدن گلوب امسال، برنده دو جایزه بهترین بازیگر نقش اول و نقش دوم برای بازی در این دو فیلم شد.

ان هاتاوی بازیگر فیلم «راشل ازدواج می‌کند» که بسیاری از منتقدان او را شایسته دریافت اسکار بهترین بازیگر زن امسال می‌دانند، برای دریافت اجایزه بفتا نامزد نشده است.

جوایز بفتا که روز هشتم فوریه سال جاری، در خانه اپرای سلطنتی لندن برگزار می‌شود، مستقیما از سه شبکه سراسری بریتانیا پخش خواهد شد.

مجری این برنامه جاناتان راس، مجری تلویزیونی و رادیویی مشهور بی‌بی‌سی است که مدتی پیش به خاطر شوخی توهین‌آمیز با یکی از مخاطبان یک برنامه زنده رادیویی این شبکه، همراه با راسل برند مجری دیگر این برنامه، از کار خود معلق شده بود.

Share