رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۸۷

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

انتقاد از سیاست‌های رهبران اسرائیل در جنگ غزه
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «غزه، سنگ محکی برای...» به انتقاد از تصمیم رهبران اسرائیل مبنی بر حمله به نوار غزه پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به علت حمله اسرائیل به غزه که موشک‌پراکنی حماس اعلام شده، می‌نویسد: «گیریم این ادعای رژیم صهیونیستی درست باشد که حملا‌تی، سلا‌مت و امنیت شهروندانش را به خطر انداخته است. کدام عقل سلیم است که بپذیرد پاسخ یک سیلی، آن هم از سر ناچاری و ناتوانی، شلیک گلوله و پرتاب موشک و بمب است؟»

اعتماد ملی در ادامه سرمقاله خود می‌آورد: «آیا اسرائیل که مدعی است به دموکراسی پایبندی دارد، در سه سال گذشته از فرآیند دموکراتیک به قدرت رسیدن حماس استقبال کرده است؟ ‌آیا این اسرائیل نبود که تمام گذرگاه‌ها را به سوی غزه بست و حماس را در محاصره گرفت؟»

این روزنامه می پرسد که «چرا دولتمردان اسرائیل صادقانه نمی‌پذیرند در پیدایش وضعیت موجود نقش داشته‌اند؟ چرا نمی‌گویند انتخاب حماس به مذاق‌شان خوش نیامده و در پشت صحنه با همکاری ‌برخی رژیم‌های عربی و دولت خودگردان همه فشارها را به غزه اعمال کرده‌اند؟»

اعتماد ملی در پایان سرمقاله خود می‌آورد: «غزه بار دیگر سنگ محکی است برای قضاوت این مفهوم دوگانه و شکننده دموکراسی، آزادی‌خواهی، عدالت‌طلبی و حقوق بشر. سنگ محکی برای درک واضح‌تر توازن منطقه‌ای و توزیع عادلا‌نه نظم بین‌المللی، سنگ محکی برای انسان...»

متن کامل سرمقاله

بررسی سیاست‌های کلان آمریکا در آستانه به قدرت رسیدن اوباما
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «تغییر تحمیلی» به بررسی سیاست‌ها کلان دولت آمریکا در آستانه ورود باراک اوباما به کاخ سفید پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که «این طبیعی است که با رفتن یک رئیس جمهور و آمدن رئیس جمهور جدید تفاوت‌های مختصری در امور جزئی و غیربنیادی احساس شود اما اینها را نمی‌توان تغییر نامید.»

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه «دولت آمریکا در عین حال که عنوان ابرقدرت را یدک می‌کشد و در ظاهر خود را قدرت بلامنازع جهان معرفی می‌کند اما در واقع یک عنصر از مجموعه عناصری است که در شکل گیری سیاست های کلی حاکم بر دولت‌های این کشور مشارکت دارند و اصلی‌ترین عناصر را کارتل‌ها محافل قدرتمند مادی و صهیونیسم بین‌المللی تشکیل می‌دهند. اوباما پدیده‌ای خارج از این مجموعه نیست و سیاست‌های او نیز در همین منظومه تدوین می‌شود.»

جمهوری اسلامی در پایان می‌نویسد که دولت آقای اوباما در شروع کار خود با این واقعیات جهانی روبرو است: «قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ایران، چشم گیر مقاومت اسلامی در خاورمیانه، ناکامی و شکست کامل طرح های خاورمیانه ای آمریکا، تزلزل شدید پایه‌های رژیم صهیونیستی و روی گردانی عمومی ملت‌های آمریکای لاتین از دولت آمریکا».

به نوشته جمهوری اسلامی، این مسائل «از واقعیت‌هائی هستند که بی‌تردید بر آمریکا تحمیل خواهند شد و حزب دموکرات آمریکا و شخص اوباما چاره‌ای جز مواجه شدن با آنها ندارند.»

متن کامل سرمقاله

توصیه‌های گازی به مقام‌های جمهوری
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «منافع ملی و بازار صادراتی دو محور تعیین قیمت گاز» در خصوص مسائل گازی، توصیه‌هایی به مسئولان جمهوری اسلامی کرده است.

این روزنامه می‌نویسد که «مبنای تعیین قیمت گاز صادراتی به پاکستان، باید بر دو محور توسعه بازارهای صادراتی و حفظ منافع ملی استوار باشد.»

به اعتقاد سرمقاله نویس سرمایه «چنانچه این دو اصل از سوی مذاکره کنندگان قرارداد انتقال گاز به پاکستان و خط لوله صلح لحاظ شود، منافع بلندمدت ایران موردتوجه خواهد بود و نباید بر سر قیمت در کوتاه مدت مشکل درست شود.»

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «چنانچه با حفظ منافع ملی، ایران بتواند هم در شرق (پاکستان) و هم در غرب کشور (ترکیه و اروپا) بازارهای صادرات گاز خود را توسعه دهد، قطعاً به نفع ایران است؛ چرا که این مساله می‌تواند بستر تبادلات اقتصادی و غیراقتصادی را فراهم آورد.»

سرمایه در پایان می‌آورد: «چنانچه ایران بتواند گاز خود را به پاکستان صادر کند مطمئناً دو کشور چین و پاکستان خیلی زود به مشتریان بلندمدت گاز ایران تبدیل خواهند شد. بنابراین در این میان دو نکته اساسی حفظ منافع ملی و آینده نگری، دامنه انعطاف‌پذیری درباره تعیین قیمت گاز صادراتی را مشخص می‌کند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «مسایل جزئی مشکلات کلان»
● سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «راه‌های حمایت از مقاومت مردم غزه»
● سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «آیا بانک‌های ایرانی نیز در خطرند؟»

Share