رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۷

«گشایش کانال‌های جدید گفتگو میان ایران و آمریکا»

هوشیار زیباری پیش‌بینی کرد که تا شش ماه دیگر میان ایران و آمریکا کانال‌های جدید گفتگو باز می‌شود.

وزیر خارجه عراق که با روزنامه الشرق‌الاوسط چاپ لندن گفتگو می‌کرد، افزود که این گفتگو‌ها به منظور توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت خواهد گرفت.

به گفته آقای زیباری در این مدت بین ایران و آمریکا «آرامش صریح و روشنی» برقرار خواهد بود.

آن‌طور که وزیر خارجه عراق گفته است، در صورتی که در این گفتگو‌ها طرفین به توافقی نرسند «در نيمه دوم سال ۲۰۰۹ شاهد تنش‌آفريني خطرناکي خواهيم بود.»

وی اشاره‌ای به این تنش‌ها نکرد، اما افزود که «ايران در منطقه تاثير و نفوذ دارد و در عراق و لبنان و فلسطين و برخي کشورهاي ديگر هم‌پيماناني دارد.»

ایران و آمریکا سال گذشته میلادی برسر امنیت عراق چند دور مذاکره با یکدیگر داشته‌اند. این گفتگو‌ها هم‌ اکنون بدون آن‌که علتش اعلام شود، متوقف شده است.

وزیر خارجه عراق می‌گوید در صورتی که تهران و واشینگتن در این گفتگو‌ها به توافقی نرسند «در نيمه دوم سال ۲۰۰۹ شاهد تنش‌آفرينی خطرناکی خواهيم بود»

آمریکا و غرب همچنین درگیر مناقشه هسته‌ای ایران هستند.
آنها خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران هستند که تهران با این درخواست مخالفت کرده است.

در چند سال گذشته مذاکرات بسیاری میان نمایندگان طرف‌های درگیر در مناقشه هسته‌ای ایران صورت گرفته که نتیجه مشخصی در بر نداشته است.

نماینده آمریکا از سال گذشته در مذاکرات هسته‌ای غرب با ایران حضور می‌یابد، مذاکراتی که بیش از سه ماه است که متوقف شده است.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا که تا چند روز دیگر قدرت را در این کشور به دست می‌گیرد، از تغییر برخی رویکرد‌های کاخ سفید در قبال ایران خبر داده است.

مقام‌های ایران از تغییرات در سیاست خارجی آمریکا استقبال کرده‌اند و هرگونه اظهارنظر در این رابطه را موکول به پس از حضور اوباما در کاخ سفید کرده‌اند.

Share