رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۸۷

احمدی‌نژاد: آزادی در ایران «نزدیک به مطلق» است

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران در واکنش به طرح دولت وحدت ملی گفت که میزان آزادی در ایران «نزدیک به مطلق» است.

آقای احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که «به خصوص در دوره این دولت، افراد نسبت به این دولت تقریباً از آزادی مطلق برخوردارند و هرچه دلشان می‌خواهد، می‌گویند» افزود: «حتی آمارهای دروغ و ساختگی با تیترهای بزرگ و در مصاحبه‌های جنجالی منتشر می‌شود و دولت تحمل می‌کند.»


این اظهارات، بخشی از گفته‌های وی در خصوص مسائل داخلی و خارجی ایران بود که امروز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری مطرح شد.

درخواست تغییر اساسی در سیاست‌های واشینگتن

به گزارش ایسنا، وی در این سخنان خواستار دو تغییر اساسی در سیاست ایالات متحده شد.
احمدی‌نژاد، تغییر اول را «عدم دخالت در امور دیگر کشورها» و تغییر دوم را «عدم تکرار رفتار پیشین آمریکا با تاکتیک‌های جدید» عنوان کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره روی کار آمدن دولت جدید کاخ سفید و سیاست چماق بیشتر و هویج بیشتر گفت: «فکر می‌کنم ادبیات چماق و هویج ادبیات مطلوبی نیست. دنیا عوض شده‌است و فکر می‌کنم همه سیاست‌مداران و حتی رسانه‌ها متوجه این تغییر شده باشند».

رئیس جمهوری ایران افزود: «موضع ما کاملاً روشن است و اگر تغییرات، تغییرات اساسی و بر اساس عدالت، احترام به حقوق ملت‌ها، احترام به قانون و دوستی باشد قاعدتاً ملت‌ها استقبال خواهند کرد، اما اگر همان سیاست‌های قبلی بر پایه مبانی غلط و خودبرتربینی گذشته ادامه پیدا کند، نتیجه آن از قبل معلوم است.»


با این حال وی در ادامه تاکید کرد: «ما نمی‌خواهم از پیش قضاوتی داشته باشیم و منتظر می‌مانیم و حوصله‌مان زیاد است تا ببینیم آنها چه کار خواهند کرد.»

«حماس نیازی به سلاح ندارد»

در پایان این نشست خبری خبرنگار بی‌بی‌سی از رئیس‌جمهور ایران پرسید: «من صریح از شما می‌پرسم که آیا جمهوری اسلامی ایران کمک تسلیحاتی به حماس انجام داده‌است یا نه؟»

محمود احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: «ما فکر نمی‌کنیم که حماس نیازی به سلاح داشته باشد و ایران هم نیازی به انجام این کار ندارد و آن‌چه که در واقع رژیم صهیونیستی را شکست داد، مقاومت مردم غزه است و در واقع این مقاومت است که آن‌ها را به پیروزی رسانده‌است.»

رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنین به انتقاد از مواضع اتحادیه عرب در قبال خشونت‌های غزه پرداخت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار رویترز درباره استفاده از سلاح نفت برای پایان دادن به تنش در غزه با همکاری کشورهای اسلامی و عربی و قطع فروش نفت به کشورهای حامی اسرائیل گفت: «این پیشنهاد خوب است و اگر کشورهای عربی همکاری کنند امکان‌پذیر است.»


وی در عین حال ادامه داد که: «اما فعلاً چنین چیزی در دستور کار نیست.»

رئیس‌جمهور ایران همچنین درباره پرسش دیگری در مورد رابطه ایران و مصر و احتمال وجود مشکل در ایجاد رابطه با مصر گفت: «ما مشکلی نداریم و فکر می‌کنیم بیشتر مسائل مربوط به دخالت‌های بیگانگان است و میدواریم این شرایط عوض شود.»

تاکید بر تلاش دولت در کاهش قیمت‌ها

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، رئیس جمهوری ایران در ادامه در مورد بهای کالاها در این کشور، گفت که «تلاش دولت بر تداوم روند نزولی قیمت‌ها» است.

این در حالی است که طبق آخرین آمارهای بانک مرکزی ایران، تورم ماه جاری در ایران نسبت به ماه گذشته نیم درصد افزایش داشته است.

رئیس‌جمهور ایران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده نیز اظهار داشت: «اگر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها آن‌گونه که دولت طراحی کرده به تصویب مجلس برسد طبیعی است که دیگر سهمیه‌بندی بنزین مفهومی نخواهد داشت.»

وی در بخشی دیگر در خصوص انتخابات آینده در ایران گفت: «بالاخره انتخابات نزدیک است و هر چیزی که مردم انتخاب کردند همه باید گردن نهند. قوانین ما بسیار روشن است و همه امور ما به انتخاب مردم برمی‌گردد.»

این نشست مطبوعاتی از چندین شبکه عربی علاوه بر شبکه خبر و صدای جمهوری اسلامی پخش زنده می‌شد.

Share

نظرهای خوانندگان

و این چنین بود که داستان پینوکیو بوجود امد

-- مژده ، Jan 15, 2009 در ساعت 04:00 PM

من از طرف ایشان از جهانیان پوزش میخواهم احتمالا در ایران از سال 1384 فرهنگ لغتی منتشر شده است که در آن نوشته شده :
روز : همان شب است
سیاه : همان سفید است
ظلم : همان عدالت است
استبداد : همان آزادی است
مطلق : نسبی
لذا احتمالا رئیس جمهور محبوب تقصیری ندارند مقصر نویسنده این فرهنگ لغت کذائی است

-- ایرانی ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

آقای احمدی نژاد ... لطفا بفرمائید چند کتاب داریم که مدتهاست مجوز چاپ نمیگیرند ؟ چند فیلم از این دست داریم ؟ چرا من جرات نمیکنم حتی برای نوشتن این مطالب که نه توهین است و نه توطئه اسم واقعی خودم را در زیر کامنت بنویسم ؟

-- آرش ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

بر اساس همین آزادی نزدیک به مطلق است که امید رضا میرصیافی را به دو سال و نیم زندان به خاطر وبلاگ نویسی و اظهار نظر، فرزاد کمانگر را به اعدام ، آقای کبودوند را به پانزده سال زندان، هانا عبدی را به زندان و تبعید و یعقوب مهر نهاد را به دار می کشند. در جمهوری اسلامی ناب محمدی دروغ گفتن مالیات ندارد. برای همین است آقای احمدی نژاد و دیگر مسئولان رژیم مثل آب خوردن دروغ می گویند.

-- آریا ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

البته ایشان درست می گویند
نقض غرض شده منظور از مطلق طلاق گفته شده است. در دوره ایشان آزادی از کشور مطلق شده البته نه به طور کامل در عوض در مطبوعات کاملا مطلق شده است، نمونه هاش رو هم که هر روز مشاهده می کنید!

-- محمد ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

دوستان! ناراحت نشوید! زبون ایشون گیر کرده. در اصل می‌خواسته بگوید: "در ایران تقریباً مطلقاً آزادی نیست!"

-- اشکان ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

این بابا راست میگه. در ایران ازادی کاملا مطلق برای سلب ازادی دیگران است. ازادی کاملا مطلق برای عوام فریبیها این اقا است. ازادی کاملا مطلق برای نادیده گرفتن مردم است. بیچاره واژه ازادی که بر لبان این افراد جاریست. به امید ایرانی ازاد.

-- hamed ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

فقط حجاب و الکل و خوردن آشامیدن در ماه رمضان و مهمانی گرفتن و عروسی راه انداختن و موسیقی و رقص و حرف زدن بر علیه رژیم و وبلاگ نویسی و رابطه نا مشروع (؟؟)‌و مانتوی کوتاه و کتاب نوشتن و فیلم ساختن و فکر کردن و بهایی بودن و زندگی کردن مثل آدم و چند تا مورد دیگه ممنوعه. خب بقیه چیزها آزاده دیگه. دیگه چی می خواین؟‌!! کجای دنیا همچین آزادی ای رو پیدا می کنین؟؟ هان؟؟ آقای احمدی نژاد با شمام؟؟

-- N ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

جای شکرش باقیست که ایشان با این نگاه مطلق نگرشان می گویند که ازادی نزدیک به مطلق است نه خود مطلق!..پس ایشان دارند نسبت به قبل بهتر می بینند!!

-- فرهنگ ، Jan 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

آدم از دست این همه آزادی(!) دلش می خواد سرشو بکوبه تو دیوار!

-- بدون نام ، Jan 17, 2009 در ساعت 04:00 PM

ایشان (احمدی نژاد) راست میگویند در ایران واقعا آزادی است چون در هیچ جای جهان رئیس جمهور در روز روشن و جلوی چشم دوربین خبرنگاران به مردم دروغ نمیگویند و در هیچ جای جهان وزیر بدون مدرک ندارند و در هیچ کجا به مانند ایران رئیس جمهور زیر قول انتخاباتی مثل آوردن پول نفت و از این حرفها نمیزند، خدا وکیلی آزادی از این بیشتر کجا دیدید؟ (البته جناب احمدی نژاد منظورشان از آزادی فقط آزادی عمل خودش بوده و بس)

-- آزیتا رضوی ، Jan 17, 2009 در ساعت 04:00 PM

جناب احمدی نژاد-شما ازادی مطلق دارید هر حرفی بزنید. ماهم با ازادی مطلقی که برای خودمان مفروضیم شما را اصلا جدی نمیگیریم. به امید ایرانی ازاد.

-- hamed ، Jan 17, 2009 در ساعت 04:00 PM

این جماعت کامنت گذار ظاهرا جمله احمدی نژاد رو درست نخوندن . تیتر مقاله هم درست نیست . احمدی نژاد گفت ازادی در مورد انتقاد از دولت نزدیک به مطلقه و نه ازادی های دیگه که شما عالی مقامان راجع به فقدان اون ازادی ها شرح دادید . نگفت انتقاد به رهبر و قوه قضاییه ازاده . نگفت انتقاد از اسلام و دین و شرع ازاده . ( که واقعا هم ازاد نیست ) . بلکه گفت " انتقاد از دولت ازاده " . اول درست بخونید بعد نظر بدید طرفداران ازادی . امان از این تیتر های جنجال به پا کن .

-- ویرا ، Jan 18, 2009 در ساعت 04:00 PM

چقدر ازادی چطوری استفاده کنم؟vvvvvvvvayyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

-- lida ، Jan 20, 2009 در ساعت 04:00 PM

He is an Iranian copy of George W Bush created to dance with him

-- Honest One ، Jan 21, 2009 در ساعت 04:00 PM

این آقا چی فکر می کنه که هرروز یه بد بختی به بدبختی های مردم اضافه می کنه آخه رییس جمهور فقط یک نفر می تونه باشه تا بتونه به تمام فک وفامیلاش از بی سواد و کم سواد پست ها ی بالا بده بقیه مردم باید چکار کنند ؟

-- س.ک ، Jan 27, 2009 در ساعت 04:00 PM