رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۷

امضاء قرارداد بزرگ نفتی ایران و چین

شرکت ملی نفت ایران و شرکت سی.ان.پی.سی چین قراردادی یک میلیارد و ۷۶۰میلیون دلاری امضاء کردند.

به گزارش ایرنا خبرگزاری دولتی ایران،‌ این قرارداد نفتی روز گذشته (چهارشنبه) در فاز اول، با حضور وزیر نفت ایران و سفیر چین در تهران به امضا رسید.

موضوع این قرارداد، توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی در ۱۲۰ کیلومتری غرب اهواز و در منطقه مرزی ایران و عراق است.

بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه، قرار است روزانه ۷۵ هزار بشکه نفت خام در فاز اول به مدت ۲۵ سال از این میدان تولید شود. در صورت پایان کار مطابق جدول زمانی، ایران ممکن است عملیات فاز دوم را نیز به این شرکت چینی واگذار کند.


«جیانگ یو» سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه با اشاره به امضای این قرارداد گفت: «بدون شک همکاری‌های نفتی دو کشور برای تثبیت بازار جهانی نفت سازنده و مفید است.»

وی افزود: «همکاری‌های اقتصادی میان ایران و چین بر اساس سود متقابل در جریان است.»
جیانگ یو ادامه داد: «همکاری‌های ایران و چین در عرصه انرژی امری عادی است و طرفین در قلمرو منابع نفت و گاز و دیگر زمینه‌ها با یکدیگر همکاری دارند.»

شرکت‌های نفتی غربی به خاطر مناقشات سیاسی از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی ایران دوری می‌کنند و این امر ایران را به سوی انعقاد قراردادهایی با شرکت‌های آسیایی ترغیب کرده‌است.
قرارداد شرکت ملی نفت ایران و شرکت سی.ان.پی.سی نخستین قرارداد بزرگ نفتی امضاءشده ایران با شرکت‌های آسیایی در چند سال اخیر است.

شرکت سی.ان.پی.سی طی ماه جاری همچنین قراردادی سه میلیارد دلاری برای توسعه حوزه نفتی «احداب» با دولت عراق امضاء کرد.

Share

نظرهای خوانندگان

به اعتقاد من این تنها یک بازی سیاسی مسخره هست.
این مبلغ از کجا تامین خواهد شد؟ کدام بانک خارجی حاضر می شود این مقدار پول در اختیار دولت ایران قرار دهد؟ تازه اگر هم بخواهد از کجا؟!! شاید دولت می خواهد از بانکهای ایرانی وام با بهره ی سی درصد بگیرد!
تمام شرکتهای نفتی آمریکای شمالی در معرض ورشکستگی قرار گرفته اند چون کارفرمایانشان در تامین بودجه درمانده اند و پیشرفت پروژه هایشان را متوقف یا کنسل کرده اند. آنوقت ایران قراردادی نزدیک به دو میلیارد دلار باکشور چین می بندد!!!

-- بدون نام ، Jan 15, 2009 در ساعت 02:45 PM