رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۷

«سنگسار سه مرد در ایران»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که سه مرد در ایران سنگسار شده‌اند.

این کمپین به نقل از منابع موثق گزارش کرده که احکام سنگسار این سه مرد، در پنچم دی ماه در گورستان بهشت رضای شهر مشهد به اجرا گذاشته شده است.

آن‌طور که در بیانیه این کمپین آمده، دو تن از این سه مرد جان خود را از دست داده و یک تن دیگر نیز که افغان است موفق به فرار از گودال محل سنگسار شده است.
از سرنوشت این فرد که نامش محمود.غ اعلام شده، هیچ اطلاعی در دست نیست.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، اجرای حکم سنگسار در جمهوری اسلامی را با «ادعای مقام‌های قضایی» این کشور «متناقض» اعلام کرده و آورده است: «سنگسار شکلی از اعدام است که جامعه بین‌المللی آن را وحشیانه و سبعانه می‌داند.»

ارون رادز، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته که «این‌گونه اعدام‌ها عمیقا تاسف‌بارند، چون نه تنها این سنگسارها نقض غیرقابل بخشش حقوق بشر و اهانت به کرامت انسانی است بلکه اصالت ادعاهای دولت را زیر سئوال می‌برند.»

بنا بر اعلام این کمپین، در دو سال گذشته با احتساب مورد اخیر در مشهد حداقل شش نفر سنگسار شده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران همچنین از مقام‌های قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی خواسته است که «سنگسار را متوقف و اجرای آن را ممنوع کنند.»

هفته گذشته برخی رسانه‌های حقوق بشری اعلام کرده بودند که حکم سنگسار این افراد را شعبه ۵ دادگاه کیفری استان خراسان صادر کرده است.
مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون در این خصوص اظهارنظری نکرده‌اند و مشخص نیست که اتهام این افراد چه بوده است.


حکم سنگسار این افراد در حالی به اجرا گذاشته می‌شود که آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه دستور توقف اجرای حکم سنگسار را داده است.

پیش‌تر جعفر‌کیانی در سال گذشته به دلیل «ارتکاب زنای محصنه» در روستایی در استان قزوین سنگسار شد که این اقدام واکنش تند بین‌المللی را به همراه داشت.

در جمهوری اسلامی، جرم‌هایی چون قتل، تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر در مقیاس بزرگ و زنای محصنه، مجازات مرگ دارد.
بر اساس قوانین موجود ایران، مجازات زنای محصنه، سنگسار است.

در اجرای حکم سنگسار و بر اساس ماده ۱۰۲ و ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی، مردان باید تا کمر و زنان تا سینه در گودال دفن شوند و «بزرگی سنگ در رجم نباید به حدی باشد که با اصابت یک یا دو عدد شخص کشته شود، همچنین کوچکی آن نباید به اندازه‌ای باشد که نام سنگ بر آن صدق نکند».

در ماده ۱۰۱ نیز آمده است که حاکم شرع باید مردم را از اجرای حکم سنگسار آگاه کند و حداقل سه نفر از مومنین باید در این امر شرکت کنند.

زنای محصنه، ارتباط جنسی مرد یا زن متاهل با فرد دیگری است و در قانون مجازات اسلامی یکی از سخت‌ترین مجازات‌ها برای آن در نظر گرفته شده است.

به غیر از ایران، سنگسار در کشورهای افغانستان، سودان، نیجریه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز مجازاتی رایج است.

Share
در همین رابطه:
حکم سنگسار یک زن در شیراز صادر شد
حکم سنگسار دو خواهر لغو شد