رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۸۷

پوتین: دوره گاز ارزان به سر آمده است

نخست‌وزیر روسیه در نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز، از اتمام دوران گاز ارزان در جهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ولادیمیر پوتین که امروز (سه‌شنبه) در این نشست سخنرانی می‌کرد، گفت: «دوره منابع سوخت ارزان و گاز ارزان به سرآمده است.»

به گفته نخست وزیر روسیه، بحران مالی و بدنبال آن بحران اقتصادی، آزمونی جدی برای بخش نفت و گاز در جهان است.

روسیه بزرگترین تولید کننده گاز جهان، یک چهارم گاز اتحادیه اروپا را از طریق اوکراین تامین می‌کند.

نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز با حضور وزرای نفت و انرژی ۱۳ کشور صادر کننده برای تشکیل «سازمان کشورهای صادرکننده گاز» در مسکو آغاز شده است.


قرار است در این نشست اساسنامه سازمانی که به «اوپک گازی» معروف شده تصویب شود.

مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز که تشکیل آن به سال ۲۰۰۱ بازمی‌گردد، شامل کشورهای الجزایر، بولیوی، برونئی، مصر، اندونزی، ایران، لیبی، مالزی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا است.

آقای پوتین در عین حال تاکید کرد که «هدف از تقویت همکاری بین کشورهای صادر کننده گاز، ایجاد ثبات در بازارهای جهانی گاز است.»

نخست وزیر روسیه در این نشست پیشنهاد کرد که مقر این سازمان در شهر سن پترزبورگ باشد و تضمین داد که مسکو تمام هزینه‌های آن را متقبل شود.

دوحه؛ مقر سازمان مجمع صادر کنندگان نفت
در پایان نشست امروز، وزیران انرژی کشورهای صادرکننده گاز، دوحه، پایتخت قطر، را به عنوان مقر دبیرخانه دائمی سازمان کشورهای صادرکننده گاز انتخاب کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، در این نشست همچنین وزیران انرژی کشورهای یادشده، اساسنامه سازمان کشورهای صادرکننده گاز را تصویب کردند.

این سازمان بین‌المللی، از این پس «مجمع کشورهای صادرکننده گاز» نامیده می‌شود.

ایران و روسیه در این نشست پیشنهاد کرده بودند که دبیرخانه این مجمع در یکی از این کشور‌ها مستقر شود که با مخالفت اعضاء روبرو شد.

Share