رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۷

حمایت ایرانی تبارها از تاسیس دفتر آمریکا

نظرسنجی موسسه زاگبی حاکی از حمایت ۸۴ درصد ایرانی‌تبارهای آمریکا از تاسیس دفتر حافظ منافع این کشور در تهران است.

موسسه بین‌المللی زاگبی، این نظرسنجی را برای اتحادیه روابط عمومی ایرانی – آمریکایی‌ها (پایا) انجام داده است.

این نخستین نظرسنجی موسسه پایا از ایرانیان مقیم ایالات متحده در کل این کشور است که از ۳۰ ژوئیه تا ۱۲ اوت در یک جامعه آماری ۴۰۱ نفری انجام شده است.

طرح راه‌اندازی دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران برای نخستین‌بار از سوی برخی رسانه‌های آمریکایی مطرح شد و کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه دولت بوش آن را تأیید کرد.

در حال حاضر یک بخش حافظ منافع آمریکا در داخل سفارت سوئیس در تهران فعال است؛ اما تمامی کارکنان این دفتر سوئیسی هستند.

منابع آگاه در وزارت امورخارجه آمریکا می‌گویند آنچه در حال حاضر ایالات متحده مد نظر دارد این است که کارمندانی آمریکایی به تهران بفرستد که دارای موقعیت و جایگاه دیپلماتیک باشند.
این اقدام به معنای برقراری روابط کامل دیپلماتیک نیست اما این دفتر می‌تواند برای سفر به ایالات‌متحده ویزا صادر کند.

بر اساس این نظرسنجی، حدود ۸۶ درصد ایرانی تبارهای مقیم ایالات متحده، هویت ملی و تاریخی خود را در موقعیت اجتماعی‌شان در آمریکا مهم ارزیابی کرده‌اند.


تمایل ایرانیان آمریکا در معرفی فرهنگ خود به مردم این کشور و افزایش تفاهم میان تهران و واشینگتن از دیگر خواسته ‌های ایرانی تبارهای ایالات متحده در این نظرسنجی است.
تاسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران، از سوی ایرانی‌تبارها در همین راستا ارزیابی شده است.

پیش‌تر عدادی از سناتورهای دموکرات با نفوذ ایالات متحده با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری این كشور از ایده بازگشایی دفتر حافظ منافع آمریكا در تهران حمایت كردند.
دیك دربین، جان كری، كارل لوین، پتریك لیهی، راس فاین گلد، دایان فاین استاین و پتی موری، از سناتورهای امضا كننده این نامه هستند.

در این نامه آمده است: «حضور دیپلماتیک محدود در ایران، به درک ما از واقعیات رقابت سیاسی در این کشور که بر تصمیم‌گیری‌های تهران تاثیر می‌گذارد کمک می‌کند.»

روابط دیپلماتیک ایران و ایالات متحده پس از انقلاب ۱۳۵۷ و اشغال سفارت آمریکا در تهران توسط «دانشجویان پیرو خط امام»، قطع شده است.

ایرانی‌تبارهای آمریکا به صورت گسترده در فعالیت‌های مدنی شرکت دارند و از میزان درآمد بالایی نیز برخوردارند.
براساس این گزارش، ۴۷ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی، از اعمال تبعیض علیه خود یا یکی از آشنایانشان در آمریکا شکایت داشته‌اند.

Share
در همین رابطه:
«واگذاری گشایش دفتر حافظ منافع به اوباما»
مجوز تاسیس دفتر شورای آمریکاییان – ایرانیان صادر نمی‌شود