رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸

ایران: در اعتراض به تحریم‌ها کمپین تشکیل شود

وزارت خارجه از ایرانیان خارج از کشور خواست در اعتراض به تحریم صدور قطعات هواپیما به ایران، کمپین «۷۵ میلیون امضاء» تشکیل دهند.

به گفته حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه، این کمپین باید از جامعه جهانی بخواهد که صدور «قطعات هواپیماهای غیرنظامی» به ایران از سر گرفته شود.

جمهوری اسلامی حدود ۲۹ سال است که به دلیل تحریم‌ها، نمی‌تواند قطعات هواپیمای غیرنظامی وارد کند.
آقای قشقاوی این وضعیت را «یکی از بدترین اشکال نقض حقوق بشر» در جهان دانسته است.

وزارت خارجه ایران از سه تا پنج میلیون ایرانی خارج از کشور خواسته که تشکیل این کمپین را در دستور کار خود قرار دهند.

این برای نخستین‌بار است که مقام‌های دولت نهم برای حل و فصل برخی مسائل کشوری، از مردم می‌خواهند که اقدام به تشکیل کمپینی اعتراضی کنند.


در حال حاضر در ایران، معروف‌ترین کمپینی که فعال است و برخی از اعضای آن نیز از سوی مقام‌های قضایی بازداشت و به زندان محکوم شده‌اند، کمپین «یک میلیون امضاء» است که برای برابری حقوق زن و مرد در جمهوری اسلامی مبارزه می‌کند.

ایران از سال ۱۹۷۹ به خاطر برقراری تحریم‌های شدید، نمی‌تواند هواپیماهایی را که بیش از ۱۰ درصد قطعات آن تولید آمریکاست، خریداری کند.

بر اساس آمار‌های رسمی، هم‌اکنون بیش از ۲۰ سال از عمر هواپیماهای ایران می‌گذرد و تنها ۱۵ شرکت دولتی و خصوصی ایرانی با بیش از ۱۲۰ هواپیما در این صنعت، فعالیت می‌کنند.

بنا بر قوانین تحریم هوایی از سوی آمریکا، در صورتی که کشوری اقدام به فروش قطعات هواپیماهای مسافربری به کشور‌های تحریم شده کند، کشور صادر کننده نیز به فهرست تحریم اضافه خواهد شد.

ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده هواپیماهای مسافربری، انحصار ساخت، فروش و تأمین قطعات اصلی و جانبی بسیاری از هواپیماهای مسافربری را در اختیار دارد.

Share

نظرهای خوانندگان

تحریم مورد ذکر شهروندان ایرانی را هدف گرفته و من از این پیشنهاد استقبال می کنم و به سهم خود در فوروم ها. فیس بوک .گوگل ریدر .فرندز فید و هرجایی که بتوانم تبلیغ خواهم کرد.
تحریم هایی که موجب رنج شهروندان بی گناه شود یک عمل غیر مشروع و حتی جنایتکارانه است و من از این مسول با خرد تشکر می نمایم.

-- بهداد بردبار ، Dec 1, 2008 در ساعت 03:30 PM

میگم کمپین یک میلیون امضایی ها همه شان را گرفتید و بردید به اوین. حالا کمپین 75 میلیونی از ما میخواهید؟ عجب ها !

-- فرید ، Dec 2, 2008 در ساعت 03:30 PM

من پيشنهاد ميكنم كه ما اين كمپين را انجام بدهيم در عوض رژيم كليه زندانيهاي سياسي را ازاد كند

-- Abbas ، Dec 5, 2008 در ساعت 03:30 PM

چند لحظه قبل خبری مربوط به فاطمه رجبی و سخنرانی ایشون در دانشگاه زنجان می خوندم که با اعتراض شدید دانشجویان برابر شده بود. دانشجویان از رجبی سوال کرده بودند که در قبال ۱ میلیون امضا که برای آزادی همکلاسیهای در بندمون در یک کمپین جمع شده چه پاسخی داری و ایشون گفته که کمپین و اینجور بازیها مربوط به امریکاست و با کسانی هم که در بند هستند هیج برخورد غیر مسولانه نشده!
حالا چطور شد که این کمپین برای ایرانی ها مجاز و غیر امریکایی شد؟
باز کدوم اغازاده (اشتباه تایپی نیست) میخواد کجا بره که کدوم هواپیماش خرابه و ما باید جورش رو بکشیم دیگه خدا می دونه؟!!

-- فتحعلی اویسی ، Dec 5, 2008 در ساعت 03:30 PM

هه هه .
کلی خندیدیم. خداوند این مقامات طنزپرداز جمهوری اسلامی را حفظ کند

-- ننه ، Apr 28, 2009 در ساعت 03:30 PM