رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۸۷

«حق زنان ۱۴ قرن پایمال شده است»

اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید که حق زنان بر شوهران خود و بسیاری از موارد دیگر ۱۴ قرن است که پایمال می‌شود.

آقای هاشمی افزوده است که «چرا حکمی وجود دارد که می‌گوید همسران نمی‌توانند از زمین ارث ببرند؟»

رئیس مجلس خبرگان رهبری که امروز (دوشنبه) در همایش «اجتهاد در دوره معاصر» سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «نمی‌توان جامعه‌ای را که تحت عنوان اسلام اداره می‌شود، با برخی روایاتی مدیریت کرد که هزار و چند سال پیش در آن شرایط بدون اجتهاد، بدون توجه به عقل و بی‌توجه به مصالح و مفاسد، نقل شده است.»

وی افزود: « در آن دوران موضوع هوا - فضا، اعماق چند هزار متری زمین و مسائل پیچیده امروزی وجود نداشت؛ و این گونه مسائل هر لحظه اتفاق می‌افتند و در دوران کنونی، ما باید با عقل و منابعی که در اختیار داریم، آنها را حل کنیم.»

اظهارات آقای هاشمی یکی از صریح‌ترین انتقاداتی است که از سوی یک مقام‌ بلند‌پایه جمهوری اسلامی نسبت به کارکرد دین در اداره جامعه کنونی ایران، ایراد می‌شود.


وی در حالی از پایمال شدن حق زنان در ۱۴ قرن اخیر سخن می‌گوید که در هفته‌های اخیر کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی با موافقت آیت‌الله علی خامنه‌ای طرحی را تصویب کرده است که در آن زنان می‌تواند از زمین ارث داشته باشند.

ارث‌بری زنان از زمین، یکی از خواسته‌های بی‌شمار زنان ایران است که مقدمات تصویب نهائی آن در مجلس شورای اسلامی آماده شده است.

آقای هاشمی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود برای اداره بهتر جامعه کنونی ایران، پیشنهاد کرد که «شورای فقهی» تشکیل شود.

به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمهوری اسلامی «باید به سمت فقه تخصصی در یک حکومت اسلامی» برود چرا که «دخالت در امور مردم با فقه تخصصی امکان‌پذیر است.»

به اعتقاد آقای هاشمی «یک مجتهد به تنهایی در همه‌ ابواب مورد نیاز فقهی مردم نمی‌تواند متخصص باشد.»

Share
در همین رابطه:
«تصویب اولیه ارث‌بری زنان از زمین»

نظرهای خوانندگان

ولایت فقیه و مجلس خبرگان و شورای نگبهان وشورای تشخیص مصلحت وغیره و غیره برای دخالت در امور مردم انگاری کم بودند که شورای فقهی هم به ان اضافه گشت.

-- بدون نام ، Dec 22, 2008 در ساعت 07:30 PM

women are insulted in Iran more than any other country right now. :making them cover themselves, and freedom of polygamy for men.

-- N ، Dec 22, 2008 در ساعت 07:30 PM

اقای رفسنجانی چرا انقدر عجله کردند برای این دریافت عظیم. یک چند قرن دیکر هم صبر میکردند چی میشد؟
تا حالا ایشان کجا تشریف داشتند که متوجه این امر نشده بودند؟ سر کلاس توی حوزه علمیه موقعیکه ایشان طلبه بودند باید این سؤال و جواب ها را میکردند نه جالا. موقعیکه جمهوری اسلامی داشت قانون حمایت خانواده را به عصر حجر برمیگرداند باید ایشان یک حرفی میزد نه حالا. الان چه موقع این سخنان است؟ ارث چیه؟ زمین کدامه ؟ ما زنها نه زمین میخواهیم و نه ارث مساوی همه را بدهید به اقایون. ایشان اگر خیلی دلشان میسوزه میتوانستند جلوی قانون تعدد ذوجات را بگیرند. میتوانستند راجع به حق سرپرستی بچه ها یک کاری بکنند. میتوانستند راجع به قانون طلاق یک کاری بکنند ولی از همه مهم تر میتوانستند بیست و هشت سال پیش بمردم بگویند که با پای خودشان توی چه چاله ای میروند. ولی در هر صورت حتی اگر هم ایشان واقعا این موضوعات را صادقانه مطرح کرده باشند از لحاظ زمانی بدترین موفع است. مثل اینکه ایشان اون لنگه کفشهایی که بطرف بوش پرتاب شد را خوب ندیده اند.

-- Mina Zand ، Dec 22, 2008 در ساعت 07:30 PM

yek sargarmi digar keh ba nazidik tar shodan entekhabaat garm-tar va garm-tar khahaad shod.

-- parviz ، Dec 22, 2008 در ساعت 07:30 PM

هر وقت زنان در ایران "حق عاشق شدن" پیدا کردند سایر حقوق مدنیشان نیز از پی هم جاری خواهد شد.
حال که نزدیک به انتخابات شده ایم حق و حقوق زنان برای این آقا محترم شد.

-- رضا ، Dec 22, 2008 در ساعت 07:30 PM

ای گفتی. این ولایت فقیه هم که بر اساس رواایات بنا شده و ٣٠ سال است حق ملتی را پایمال کرده است.

-- بدون نام ، Dec 22, 2008 در ساعت 07:30 PM

خانم مینا زند وقتی مردمسالاری نهادینه نشده باشدبا ازمایش و خطا ادمها هم کم کم بیشتر می فهمند چراکه بسیار طبیعی بنظر می رسد که تجربیات نسل قبل از نسل بعدی جدا شده باشد ولی با نگاه به تحول اهسته جمهوری اسلامی از اغاز تا کنون متوجه بتدریج ایرانی شدنش بوده ایم که از نبودنش بهتر است.

-- بهروز ، Dec 22, 2008 در ساعت 07:30 PM

با تمام نظرات تندم این‌جا و با تمام انتقادات خوانندگان‌تان و با تمام اشتباهات فجیع و ژست‌های سیاسی و حس صاحب مملکت بودن آقای رفسنجانی؛ فکر می‌کنم ایشان بعد از 14 قرن واقعاً جزأ معدود کسانی هستند که جرات گفتن این حرف را پیدا کردند، همان‌طور که در مواردی اندک هم این‌چنین کردند، من نمی‌دانم چرا وقتی کسی، هر کسی حرف حساب می‌زند، خوانندگان و مردم حرف را نمی‌گیرند و به شخصیت طرف حمله می‌کنند؛ به‌نظرم گفتن این حرف و مطرح کردنش کاری ارزشمند استف به‌هر نیتی!

-- خاطره‌ها ، Dec 22, 2008 در ساعت 07:30 PM

به قول ان دوست محترم حالا براى اين حرف ها دير شده . امابايد به جاى ان كه صحبت از تقسيم ارث كنند ,قانونى وضع كنند كه اموال از ان هر دو نفر باشد , به خصوص وقتى از هم جدا ميشوند تمام اموالشان را به طور برابر تقسيم كنند ,درست مثل قانون بيشتر كشور ها.

-- تارا ، Dec 23, 2008 در ساعت 07:30 PM

دوباره زمان انتخابات نزديك شده، رهبران جمهوري به دلبري افتاده اند و الا به قول خود مقام "نظارت" هزار و چهار صد سال اين حضرات كجا بودند؟

-- كيوان ، Dec 23, 2008 در ساعت 07:30 PM

منم موافقم.حالا که نزدیک انتخابات هستیم اقا یادشون افتاده زنان هم وجود داشته اند! واقعا که زرنگ تشریف دارند.

-- بدون نام ، Dec 23, 2008 در ساعت 07:30 PM

زن از نظر ایشان یعنی موجودی که باید درون بقچه ای سیاه رنگ پیچید و در کنج خانه نگهداری کرد.

-- Arthur ، Dec 23, 2008 در ساعت 07:30 PM

"14 قرن است حق زنان در ارث شوهرانشان پايمال مي‌شود"
تیتر خبر را مطابق ذهنیت و غرض خود تنظیم کرده اید.در صورتیکه متن صحیح که در خبرگزاریهای ایران آمده جملۀ فوق است.
زمانه دارد ضدیت خود را با اصل دین آشکار می کند.

-- آرش پرهامی ، Dec 23, 2008 در ساعت 07:30 PM

ما عقیده داریم اولین انسان حضرت آدم بوده و در زمان حضرت نوح موجودات خشکی غیر از آنهایی که درون کشتی بوده اند نابود شده اند
اما نظریه داروین و تحقیقات باستان شناسی وجود انسان در دو میلیون سال قبل را ثابت میکند و اینکه بشر تنها در دوره کوتاه 10 هزار ساله پیشرفت کرده و متمدن شده است
و اینکه تنوع موجودات بسیار بیشتر از موجوداتی است که درون کشتی نوح دیده شده اند و تغییرات بعضی از آنها به چند میلیون سال میرسد
اگر فرض بگیریم حضرت نوح در 5000 سال قبل بوده اند در این مدت زمان نمیتوانسته این تنوع موجودات ایجاد شود و ابعاد کشتی برای بودن این همه موجودات در آن کافی نیست
-------------
دین به تنهایی نمیتواند جوابگوی تمام سئولات بشر باشد و وجود دین ،فقه و فقها دلیلی برای تعطیلی عقل نیست
-------------
در ایران یکی از نمایندگان مجلس که استاد دانشگاه هم بود اعتراض کرد با وجود علم و مغایرتها و اینکه انسان دارای عقل است چگونه باید فقط تقلید کند - پاسخ این بود - ارتداد و اعدام

-- بدون نام ، Dec 23, 2008 در ساعت 07:30 PM

mosalaman vaghte entekhabat ke mishe aghaiun baiad az in harfa bezanan: in neshun mide jonbeshe zanan cheghadr ahamiat peida karde

-- roya ، Dec 23, 2008 در ساعت 07:30 PM

چرا نظر من را چاپ نکردید که در مورد حق تساوی زن و مرد در ارث بود؟؟؟؟ حرق حق تلخ است در ضمن بعضی وقت ها نظر خواننده ها بعد از بی ارزش شدن موضوع چاپ می کنید یعنی وقتی که خواننده کمتر دارد و یا اصلا کسی این خبر را نمی خواند شما باید ازادانه نظریات را چاپ کنید ازادی بیان است حتی اگر صددرصد نظر مخالف داشته باشیم یا نظر موافق داشته باشیم

-- زن روشن ، Dec 23, 2008 در ساعت 07:30 PM

من تعجب میکنم ایا هیچکس از فقه اسلامی خبر ندارد آیا نمیدانند که سهم نبردن زنان از زمین مختص جمهوری اسلامی ایران است و زنان در تمامی ممالک اسلامی از زمین ارث میبرند . حتی در داخل کشور ایران نیز بر طبق قانون اساسی اهل سنت در تمامی مناطق از جمله سیستان و بلوچستان کردستان گلستان و غیره در طول تاریخ از زمین ارث برده اند . حالا چرا میگویند 1400 سال باید بگویند از زمان صفویه ..... قبلا اصلا این مسائل مطرح نبود و الان نیز در هیچ کشور و منطقه ی اسلا می مطرح نیست ....

-- حسن ، Dec 23, 2008 در ساعت 07:30 PM

باز هم موقع انتخابات شد و آقایان رنگ عوض کرده و بیاد بانوان افتادند! این حنا دیگر رنگی ندارد! اگر راست می گویند بانوانی را که برای احقاق حقشان سالهاست زندانی کرده اند آزاد کنند آنهم به جرمهای واهی. برای یک پرنده قفس، قفس است حال میخواهد طلایی باشد ویا آهنی! جمهوری اسلامی هم همان قفس است؛ حال رئیس جمهورش احمدی نژاد باشد و یا رفسنجانی!
نابود باد استبداد و زنده باد آزادی

-- مرتضی کریمی ، Dec 23, 2008 در ساعت 07:30 PM

از قدیم گفته اند:
"خامنه‌ای رهبر است
هاشمی پیغمبر است!"
رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام این دوره دیگری رقیبی چون "رجایی زمان" ندارد. طبیعی است که به آینده امیدوار باشد و رجزخوانی کند.
رجز خواندن از رسوم دیرینه‌ی اعراب و ایرانیان است.

-- بوف بصیر ، Dec 28, 2008 در ساعت 07:30 PM