رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۸۷

ایران دوباره تهدید به بستن تنگه‌هرمز کرد

حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی بار دیگر از توان بستن تنگه هرمز از سوی ایران خبر داد.

این مقام نظامی به کسانی که این توانایی ایران را باور ندارند، توصیه کرده که «وارد عمل شوند تا واقعیت‌ها را ببینند.»

آقای سیاری این سخنان را در واکنش به اظهارات دریاسالار ماریزیو گمیگنان فرمانده نیروهای دریایی ناتو که بستن تنگه هرمز را از سوی ایران «خیالبافی» دانسته بود، ایراد می‌کند.

به گزارش امروز خبرگزاری دولتی ایرنا، این مقام بلند‌پایه نظامی افزود که ایران آن‌قدر توان دارد که از مرز‌های آبی خود در حوزه‌های مختلف دفاع کند.
آقای سیاری همچنین تصریح کرد که تمام نیرو‌های مستقر در دریای عمان و تنگه هرمز تحت نظر نیرو‌های نظامی ایران قرار دارند.

به گفته فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی «اگر بیگانگان حرکتی هم دارند، مطمئنا بیرون از مناطق مرزی و آب‌های مورد نظر نظام ما انجام می‌دهند.»

این برای چندمین بار طی ماه‌های اخیر است که فرماندهان نظامی ایران تهدید می‌کنند در صورت بروز جنگ علیه جمهوری اسلامی، تنگه هرمز توسط آنها مسدود خواهد شد.


برخی همتایان غربی این فرماندهان، در واکنش به این اظهارات اعلام کرده‌اند که تهران توان چنین اقدامی را ندارد و از این مسئله به عنوان یک سلاح روانی استفاده می‌کند.

ایران به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای‌ خود تحت فشار جامعه جهانی قرار دارد و به گفته مقام‌های نظامی‌اش در آستانه جنگ قرار گرفته است.

سرلشکر فیروز‌آبادی رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح هفته گذشته گفته بود که آقای خامنه‌ای به فرماندهان دستور داده است که در برابر حملات نظامی دشمنان آماده باشند.

اسرائیل و آمریکا که مخالف سرسخت فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند، گزارش‌ها درباره اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی را رد نکرده‌اند.

تنگه هرمز، آبراهی است که ۴۰ درصد نفت جهان از آن عبور می‌کند. کنترل این تنگه که در خلیج فارس واقع شده، بر عهده ایران است.

مقام‌های نظامی آمریکا مستقر در خلیج‌فارس در واکنش به این تهدید‌ها اعلام کرده‌اند که اجازه مسدود کردن تنگه هرمز را به ایران نخواهند داد.
میان نیرو‌های ایرانی مستقر در خلیج‌فارس با نیرو‌های آمریکایی مامور در این منطقه، طی شش ماه گذشته، دو تنش روی داده است.

اولین تنش در ۱۶ دی‌ماه سال گذشته روی داد که بنا به ادعای نیروهای آمریکایی طی آن پنج قایق متعلق به سپاه پاسداران، سه ناوچه آمریکایی را در تنگه هرمز «مورد تهدید نظامی» قرار دادند.

در ۲۴ فروردین ماه امسال نیز نیروی دریایی آمریکا از نزدیک شدن یک قایق کوچک پرسرعت ایرانی در مرکز خلیج فارس به یکی از کشتی‌هایش خبر داد که با شلیک گلوله‌ای از سوی طرف‌ آمریکایی، قایق مزبور مسیر خود را تغییر داد.

ایران در واکنش، آن رخداد را اقدامی متداول به منظور شناسایی عنوان کرد، اما مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که شناور مزبور به شیوه‌ای تهاجمی عمل کرده بود.


در همین رابطه:
ایران در تنگه هرمز مانور برگزار می‌کند
کنترل تنگه هرمز به سپاه واگذار شد