رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۸۷

«مذاکره با تهران بهترین راه است»

نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه حمایت از ادامه مذاکره با ایران بر سر پرونده هسته‌ای این کشور را از الویت‌های اوباما می‌داند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه الشرق الاوسط نوشته که سارکوزی گفته است اوباما الویت‌های خود را کمک به ثبات افغانستان و گفتگو با ایران اعلام کرده است.

رئیس جمهوری فرانسه در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط اظهار داشته که ادامه مذاکرات گسترده سیاسی با ایران تنها راه برون رفت از بحران پرونده هسته‌ای تهران است.

وی با اشاره به اظهارات اوباما در خصوص مذاکره با ایران گفت: «گفته‌های اوباما بر اساس مشترکات ما در خصوص ادامه مذاکرات با تهران بدون هیچ‌گونه امتیاز است.»

سارکوزی قرار است برای دیدار با ملک عبدالله پادشاه عربستان، امروز بعدازظهر وارد جده شود.


آقای سارکوزی، شیوه گروه پنج به‌علاوه یک در قبال ایران را همزمان، پافشاری بر مواضع بین‌المللی و گفتگو دانست و تاکید کرد که مذاکره بهترین راه برای قانع کردن ایرانی‌هاست.

وی در عین حال یادآور شد که ایران هسته‌ای به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

آقای اوباما رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده پیش‌تر از آمادگی برای آغاز گفتگوهای بدون پیش‌شرط با ایران خبر داده بود.

جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکرده و می گوید که به تمامی با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده است.
ادعایی که در گزارش اخیر محمد البرادعی مدیرکل آژانس رد شده است.

آقای البرادعی با انتقاد از ادامه غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، فقدان همکاری تهران با بازرسان آژانس را موجب به بن‌بست رسیدن پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی دانسته بود.

در همین حال نماینده دائم چین در سازمان ملل هم خواستار حل مسائل پرونده هسته‌ای ایران از راه‌های دیپلماتیک شد.

تانگ کوکیانگ از ایران خواسته است با آژانس بیشتر همکاری کند و از سایر کشورها هم «انعطاف‌پذیری بیشتر» در قبال تهران را درخواست کرده است.


در همین رابطه:
«ایران دو ماه است به آژانس بی‌احترامی می‌کند»
آقازاده: ایران پنج هزار سانتریفیوژ فعال دارد
سولانا: گزارش آژانس نگران‌کننده است
البرادعی: ایران همکاری نمی‌کند