رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۸۷

«ایران دو ماه است به آژانس بی‌احترامی می‌کند»

سه کشور اروپایی عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی برخورد ایران با این نهاد را «بسیار غیرمحترمانه» دانستند.

در بیانیه‌ای که در شورای حکام قرائت شد عدم پاسخگویی ایران به پرسش‌های آژانس بین‌المللی در خصوص انجام مطالعات هسته‌ای، بی‌احترامی به این آژانس دانسته شده‌است. در این بیانیه آمده‌است: «اكنون دو ماه است كه به آژانس و اعضاى شوراى حكام علناً بى‌احترامى مى‌شود.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، سایمون اسمیت، نماینده بریتانیا، این بیانیه را به نمایندگی از سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه قرائت کرد. وی به خبرگزاری‌ها گفت برخی از مقامات امور هسته‌ای سازمان ملل در اصل معتقد بودند که ایران با انجام مطالعات همکاری خواهد کرد.
در بیانیه سه کشور اروپایی آمده‌است: «بی‌اعتنایی ایران به این اظهار اعتمادها به طرزی کاملاً واضح در گزارشی که به این هیئت ارائه شده نمایان است.»

در مقابل، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی این انتقادها را رد کرد و مطالعات مزبور را جزو وظایف آژانس ندانست.
آژانس اتمی هفته گذشته خواستار انجام مطالعات در مورد یکی از نیروگاه‌های تحقیقاتی در دست ساخت در ایران شده‌بود.

در یکی از گزارش‌های قبلی آژانس اتمی در سپتامبر، این نهاد جزئیاتی ارائه داده‌بود که در آن بر «عدم همکاری جمهوری اسلامی با درخواست‌های ارائه اسناد و انجام مصاحبه‌ها» تأکید شده‌بود.
مقامات سازمان ملل اظهار می‌دارند که «تحقیقات آژانس از آن زمان حتی یک سانتیمتر پیشرفت نداشته‌است، نه نامه‌ای رد و بدل شده‌است، نه جلسه‌ای بوده‌است و نه حتی تلفنی زده‌شده‌است.»

غرب ایران را متهم به پیشبرد برنامه هسته‌ای با مقاصد نظامی می‌کند در حالی‌که ایران مقاصد برنامه خود را کاملاً غیرنظامی توصیف می‌کند.