رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۸۷

چین، گونگ لی را متهم به «خیانت» کرد

گونگ لی برجسته‌ترین بازیگر زن سینمای چین و بازیگر فیلم‌های «خاطرات یک گیشا» و «۲۰۴۶» پس از پناهندگی به سنگاپور، متهم به خیانت شد.

به گزارش رویترز، خانم گونگ پس از قبول شهروندی سنگاپور، از سوی حکومت جمهوری خلق چین، خائن به کشور و ملت چین شناخته شد.

رسانه‌های چینی تصویر گونگ لی را در کنار تعداد دیگری از پناهندگان چینی که در برابر پرچم سنگاپور سوگند یاد می‌کردند، منتشر کرده‌اند.


گونگ لی در سال ۱۹۹۶ با یک بازرگان سنگاپوری ازدواج کرد و حالا تصمیم گرفته است که ملیت سنگاپوری را برای خود انتخاب کند.

یکی از وب‌سایت‌های چینی درباره پناهندگی گونگ لی به سنگاپور نوشته است: «خانم گونگ به ریشه‌هایش خیانت کرد. او به حد کافی در چین پول درآورده و حالا تصمیم گرفته که یک خارجی باشد. چرا آدم‌های پولدار و مشهور می‌خواهند ملیت‌شان را تغییر دهند؟»

وب‌سایت سینمایی چاینا فیلم گروپ نیز در این باره می‌نویسد: «خانم گونگ از افتخارات کشور چین است و حالا تماشاگران چینی از این‌که او به عنوان یک ستاره سنگاپوری شناخته شود و جایزه بگیرد، ناخشنود خواهند بود.»


گونگ لی در «خاطرات یک گیشا»

گونگ لی بازیگر برخی از مهم‌ترین آثار هنری سینمای چین بوده و به عنوان بازیگر اصلی زن در بیشتر فیلم‌های ژانگ ییمو، کارگردان برجسته سینمای چین، از جمله «فانوس قرمز را برافروز» و «نفرین گل طلایی» شرکت داشته است.
وی در فیلم‌های چن کایگه و وونگ کاروای نیز بازی کرده است.

منتقدان سینمایی، جایگاه این بازیگر زن ۴۳ ساله را در سینمای چین با جایگاه بازیگران برجسته‌ای چون کاترین دونوو در سینمای فرانسه و هلن میرن در سینمای بریتانیا، هم‌تراز دانسته‌اند.

آن‌طور که رویترز نوشته است، چین، داشتن ملیت دوگانه را برای شهروندانش نمی‌پذیرد، از این‌رو اغلب چهره‌های سرشناس سینمایی و هنری این کشور، برای گریز از محدودیت‌های سفر با پاسپورت چینی، ناگزیرند ملیت کشور دیگری را برگزینند.

نظرهای خوانندگان

تیتر درست این است: چین گونگ لی را به خیانت متهم کرد نه اینکه « گونگ لی را متهم به خیانت کرد»

-- امیر ، Nov 18, 2008 در ساعت 02:55 PM