رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۷

«طالبان عامل ربایش دیپلمات ایرانی است»

ملک نویدخان رئیس پلیس ایالتی سرحد پاکستان، طالبان پاکستانی را مسئول ربودن دیپلمات ایرانی در شهر پیشاور می‌داند.

این مقام پلیس در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا، گفته است: «تمامی شواهد از دخالت قطعی این گروه (طالبان) در ربودن دیپلمات ایرانی و سایر اتباع خارجی حکایت دارد.»

این در حالی است که طالبان پاکستانی این اظهارات را رد و اعلام کرده که «اعضای این گروه در گروگانگیری اتباع خارجی دست ندارند.»

حشمت‌الله اطهرزاده نیاکی کارمند کنسولگری ایران در پیشاور پاکستان در ۲۳ آبان ماه از سوی افراد مسلح ناشناسی ربوده و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
وزارت کشور پاکستان یک روز پس از این آدم‌ربایی، نیروهای طالبان محلی را مسئول این عملیات آدم‌ربایی دانسته‌ بود.

نیروهای امنیتی و پلیس پاکستان تاکنون پنج تن را به اتهام دست داشتن در ربودن دیپلمات ایرانی بازداشت کرده‌اند و به گفته سفیر این کشور در ایران، بازجویی‌ها از این افراد ادامه دارد.


نشست مطبوعاتی سفیر پاکستان در تهران

محمد عباسی سفیر جمهوری اسلامی پاکستان در تهران که امروز (دوشنبه) با خبرنگاران سخن می‌گفت، از دست داشتن یک کشور ثالث در این عملیات ترویستی خبر داد.
آقای عباسی به نام این کشور و جریان‌های وابسته به آن در پاکستان هیچ اشاره‌ای نکرده است.

پیش‌تر رحمان ملک، مشاور امنیتی یوسف‌رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان، طالبان را به دلیل شکست در مناطق قبایلی مسئول ربودن اتباع خارجی اعلام کرده بود.

در ۲۲ سپتامبر گذشته نیز، افراد مسلح ناشناس با گشودن آتش بر خودروی عبدالخالق فرحی سفیر افغانستان در شهر پیشاور پاکستان، وی را ربودند.
هنوز از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.

در ماه آگوست (مرداد ماه) نیز یک دیپلمات آمریکایی از شلیک گلوله افراد ناشناس در شهر پیشاور جان سالم به در برد و زنده ماند.


در همین رابطه:
«آزادی قریب‌الوقوع دیپلمات ایرانی»
دیپلمات ایرانی در پاکستان ربوده شد

نظرهای خوانندگان

لازم است ایران برای ریشه کن کردن درخت شوم طالبان در شکل پاکستانی و افغانی و عربی و ایرانی آن در منطقه، با غرب همکاری کند. فهم طالبانی دین، همان نابودی انسان و دین است. هزاران جوان ایرانی باید در آتش اعتیاد بسوزند، تا طالبان افغانی با فروش مواد مخدر و ترانزیت آن از ایران برای خود سلاح تهیه کنند. سیاست-گران ایرانی کی می خواهند چشمان خود را باز کنند؟ چه پیامی آشکارتر از این که مقامات سیاسی ایران را در پاکستان و افغانستان می کشند یا آن ها را در محترمانه ترین حالت گروگان می گیرند!!؟

-- پارسا پویا ، Nov 17, 2008 در ساعت 06:00 PM