رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۸۷

منع سخنرانی شیرین عبادی در اکران «سه زن»

ماموران نیروی انتطامی از اکران فیلم «سه زن» که قرار بود پس از آن شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل سخنرانی کند، جلوگیری کردند.

همزمان با اکران «سه زن»، مقرر شده بود که مراسم «حمایت فعالان جامعه مدنی از سینماگران مستقل» نیز برگزار شود.

این مراسم بر اساس برنامه‌ریزی، باید امروز یکشنبه در سینما ایران برگزار می‌شد و گزارش‌ها حاکیست که دلیل اصلی ممانعت از آن، حساسیت مقامات امنیتی نسبت به شرکت خانم عبادی در آن بوده است.

کمیته فرهنگی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی(ادوار تحکیم) و کمیته فرهنگی دفتر تحکیم وحدت که مجریان این مراسم هستند پیش‌تر اعلام کرده بودند که قصد دارند با حضور کارشناسان به نقد و بررسی موانع سینمای مستقل ایران بپردازند.

در این مراسم قرار بود علاوه بر شیرین عبادی، سعید حجاریان، بابک احمدی، عباس عبدی، احمد زیدآبادی، مهدی کریم‌پور، سیمین بهبهانی، عبدالله رمضان‌زاده و منیژه حکمت، درباره این فیلم به نقد و گفتگو بپردازند.


نمایی از فیلم «سه زن»

یک منبع دانشجویی در گفتگو با رایو زمانه گفت که مسئولان نيروي انتظامي با فعالان دانشجويي كه دست اندركار برگزاري اين مراسم بوده‌اند تماس تلفني گرفته و اعلام كرده‌اند كه خانم عبادي اجازه سخنراني در اين مراسم را ندارد.

به گفته این دانشجو، ماموران در تماس‌هاي بعدي تاكيد کرده‌اند كه اساسا بخش نقد و گفتگو نباید برگزار شود.
منيژه حكمت كارگردان فيلم «سه زن» است.

پیش‌تر وزارت ارشاد بیلبورد‌های تبلیغاتی این فیلم را از سطح شهر تهران جمع‌آوری کرده بود.
مسئولان این وزارتخانه، علت این اقدام را بدحجابی بازیگران اعلام کرده بودند.

خانم حکمت در واکنش به این اقدام وزارت ارشاد به رادیو زمانه گفته بود که «من فقط یک بیلبورد داشتم که آن را هم امروز به دستور ارشاد تهران، به خاطر بیرون آمدن موی‌ هنرپیشه‌ها پایین کشیدند. در حالی که اصلاً مویی پیدا نیست. فقط دو هفته طول کشید تا ما عکس‌هایی را که در بیلبورد بود، طبق سلیقه‌ آقایان طراحی کنیم و موها را هم پوشاندیم.»

وی افزوده بود: «دیگر نمی‌دانم باید چه کار کنیم؟ امروز در مطبوعات ایران اعلام کردم اگر این رقابت نابرابر ادامه پیدا کند، من فیلم را پائین می‌کشم تا حداقل به خودم و سینمای ایران توهین نکنم.»

نظرهای خوانندگان

بنظر میاد دارن بدجوری پاپیچ خانوم شیرین عبادی می شوند نه تنها در ایران بلکه حتی در بیرون ایران و یه جایی مثل کشور دوست و برادر مسلمان مالزی! خداکنه خونه نشین یا فراریش نکنن یا کاری دستش ندن.

-- احسان ، Oct 26, 2008 در ساعت 05:32 PM

وقتي اين همه آدم اسم و رسم دار قراراست بعد از نمايش يک فيلم بي اهميت سخنراني کنند ،طبيعي است که هر دستگاه امنيتي را به شک بياندازد! «سينماي مستقل ايران» يعني چه؟اگر در آمريکا اصطلاح سينماي مستقل را به کار مي برند منظورشان سينمايي است که وابسته به توليد کنندگان هوليود نيست وگرنه سينماي ايران خودش دستش را جلو دولت دراز ميکند و وام (بخوانيد صدقه)ميخواهد، وامي که هردوطرف ميدانند هرگز تاديه نخواهد شد.

-- شاهد ، Oct 26, 2008 در ساعت 05:32 PM

اینکارها و جلو گیریها مثل خیلی کارهای دیگر حکومت ایران : شرم آور است و روند رویارویی مردم و حکومت را تسریع میکند.

-- farshid ، Oct 26, 2008 در ساعت 05:32 PM

به نظر می آید خانم حکمت بیشتر دنبال حاشیه سازی برای فیلمش است تا اصل نمایش فیلم. وگرنه سخنرانی سیاسی همزمان با نمایش فیلم آخر دیگر چه صیغه ای است؟ با بهرام بیضایی هزار بار بدتر از این کردند . این شلوغ بازی ها را هم هیچ وقت راه نینداخته است و هر کارش را هم مردم روی دست می برند. خانم حکمت اجازه بدهند اثرشان فارغ از حاشیه سازی های کارگردان رشد طبیعی خودش را بکند.

-- مریم ، Oct 26, 2008 در ساعت 05:32 PM

آقای ده نمکی کافی است. فیلم را پایین بکشید و باقی خب دیگر فیلم درست نکنند. بله؟

-- فروغی ، Oct 27, 2008 در ساعت 05:32 PM

بهتر است نهادهای امنیتی از این دست تغییر نام دهند و خود را "سازمان منع تفکر، تجمع و گفت و گو" بنامند، زیرا این با حقیقت آن ها سازگار تر است.

-- پارسا پویا ، Oct 27, 2008 در ساعت 05:32 PM

از دیکتاتوران زمان چیزی جز این انتظار نمیرود

-- ابراهیم ، Oct 27, 2008 در ساعت 05:32 PM

chera matnhaye sokhranihaye un jalasa ro montasher nemikonid ta bebinand ke injuri fayde nadare

-- بدون نام ، Oct 27, 2008 در ساعت 05:32 PM

خب البته ما در ایران 360 درجه آزادی داریم!
آزادی مطلق که میگن همینه!

-- میلاد ، Oct 28, 2008 در ساعت 05:32 PM