رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۸۷

اوپک تولید نفت را کاهش داد

کشورهای عضو اوپک اعلام کردند که تولید نفت را از ابتدای ماه نوامبر، به میزان یک و نیم میلیون بشكه در روز کاهش می‌دهند. پیش از این سقف تولید اوپك در ماه سپتامبر ۲۰۰۷ حدود ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار بشكه بود.

به گزارش خبرگزاری سی ان ان، سیزده عضو این سازمان در یک نشست اضطراری در وین، به چنین تصمیمی رسیده‌اند.

این نشست از پس از آن برگزار شد که در روزهای اخیر قیمت نفت با کاهش ناگهانی مواجه شد.

گزارش بلومبرگ نیز حاکی است، کشورهای عضو اوپک این تصمیم را به دلیل مقابله با روند فزاینده کاهش قیمت نفت اتخاذ کردند با این حال امروز هم قیمت نفت با کاهش قیمت روبه رو بود.

هر بشکه نفت در بازار نیویورک امروز با کاهش ۴.۹۹ دلاری با قیمت ۶۲.۸۵ معامله شد. در لندن نیز هر بشکه نفت ۶۳.۱۲ دلار معامله شد.

قیمت نفت به دلیل بحران اقتصادی جهانی با ۲۸ درصد کاهش روبه‌رو بوده است. این قیمت در هفته جاری ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده که بیشترین میزان کاهش قیمت نفت از ژانویه ۲۰۰۷ است.

قیمت نفت در جولای ۲۰۰۸ به رکورد ۱۴۷.۲۷ دلار رسیده بود که اکنون به کمتر از نصف کاهش یافته است.

شکیب خلیل وزیر نفت الجزایر و رئیس کنونی سازمان اوپک گفته است، اعضای این سازمان چاره‌ای جز کاهش میزان تولید نفت نداشته‌اند.

به گزارش بلومبرگ عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک روزانه ۴۶۶ هزار بشکه از تولیدات خود می‌کاهد. پس از آن ایران با ۱۹۹ هزار و کویت با ۱۳۲ هزار بشکه بیشترین میزان کاهش قیمت نفت را خواهند داشت.

خبرگزاری ایسنا نیز گزارش داده است که غلامحسین نوذری وزیر نفت ایران در این اجلاس اظهار امیدواری کرده است اعضای این سازمان به این تصمیم متعهد باشند.

قرار است ظرف یک ماه آینده، مسئله کاهش دوباره میزان تولید نفت در نشستی در الجزیره بررسی شود.

سبد نفتی اوپك شامل نفت گیراسول آنگولا، مخلوط الجزایر، نفت سنگین ایران، سبك بصره، صادراتی كویت، اس سیدر، بانی لایت نیجریه، مارین قطر، عرب لایت عربستان، موربان امارات و نفت ونزوئلا است.

کاهش ۱۹۹ هزار بشکه‏ای تولید نفت ایران
محمدعلی خطیبی نماینده ایران در اجلاس وین به ایسنا گفت: «در نشست اوپک پس از این كه افزایش تولید برخی كشورها در ماه‌های پیش از آن اتفاق افتاده بود، مقرر شد كه همه‌ی كشورها با كاهش در مجموع حدود ۶۰۰ هزار بشكه، تولید خود را به سقف تصویب شده در ماه سپتامبر ۲۰۰۷ برسانند.»

ایران در این اجلاس پیشنهاد داده بود که حدود دو میلیون بشكه از سقف تولید این سازمان كاسته شود اما در نهایت کاهش ۱.۵ میلیون بشکه به تصویب رسید.

در همین حال بی‌بی‌سی نیوز، گزارش داد که گوردون براون نخست وزیر انگلیس هشدار داده است، هرگونه كاهش تولید نفت برای افزایش قیمت‌ها در زمانی كه اقتصادهای عمده جهانی در آستانه ركود قرار دارند، بسیار بد خواهد بود.